کد خبر: 290241
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
شکل‌گیری کتاب‌های کودک و نوجوان بر اساس آموزه‌های طب ایرانی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه‌ی تولید کتاب‌های داستان و شعر بر اساس آموزه‌های طب سنتی ایرانی همکاری کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چندی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارگاه‌های آموزش طب سنتی ایرانی را با حضور مشاوران و استادان دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌کند.

در این کارگاه‌ها نویسندگان و شعرای حوزه کودک و نوجوان حضور داشته و ضمن آشنایی با آموزه‌های طب سنتی ایرانی، از آموزه‌های این عرصه در تولید آثار خود بهره می‌برند.

مهرداد کریمی عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران که مدیریت برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را عهده‌دار است، درباره ضرورتی که برای برگزاری این کارگاه‌ها وجود داشت، اظهار کرد: ضرورت برگزاری این کارگاه‌ها، ضرورت سلامتی است. در تمامی مکاتب پزشکی و بهداشت، پیشگیری مقدم بر درمان است. در کتاب‌های طب سنتی تلقی جالبی وجود دارد و نویسندگان و حکما در کتاب‌های خود از لفظ «حافظان صحت» برای فراگیران طب که همان پزشکان هستند، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: دیدگاهی که یک پزشک و درمانگر باید در حفظ سلامتی بکوشد، دیدگاهی عمیق و جدی در طب سنتی ایران است.

کریمی با اشاره به این‌که اگر بخواهیم پایه‌ای‌ترین آموزش‌ها را در یک جامعه رایج و ساری کنیم باید کار را از آموزش به کودکان شروع کنیم، افزود: از کودکی باید انتخاب بین سلامتی و بیماری را آموزش داد. اینکه افراد بتوانند از کودکی اطلاعات لازم درباره سلامتی را داشته و بر اساس اطلاعات بتوانند یک رفتار صحیح مبتنی بر سلامت را داشته باشند، باعث شد به سراغ کودکان برویم. آنچه که در کودکی نقش و شکل بگیرد در بزرگ‌سالی نیز در ذهن و جسم فرد رسوخ می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی معتقد است که طب سنتی ایران صرفا طب نیست و آمیخته در فرهنگ ما است و اگر می‌بینیم که از سوی مردم مورد اقبال قرار گرفته به دلیل آن است که طب سنتی ایران را می‌فهمند.

این مدرس عرصه طب سنتی یادآور شد: آموزش با هدف سلامتی و یادگرفتن عنصر انتخاب بین سلامتی و بیماری، باید از دوران کودکی شروع شود. کودکان می‌توانند منشاء اثر و آموزش آموزه‌های سلامتی در خانواده‌ها باشند.

کریمی درباره همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای برگزاری کارگاه‌های طب سنتی ایرانی به نویسندگان و شعرای حوزه کودک و نوجوان، توضیح داد: پیشینه کانون مشخص و یکی از پرسابقه‌ترین و پرنفوذترین مراکزی است که در حوزه فرهنگ و هنر برای کودکان و نوجوانان فعالیت کرده است.

او افزود: با دعوت کانون از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان، کارگاه‌هایی را برای آشنایی با مقدمات طب ایرانی برگزار کردیم. در ادامه به موضوع‌های خاصی نظیر مزاج نویسندگان و اینکه مزاج‌شان در آثارشان چه تأثیری گذاشته، پرداختیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که ما داشتیم این بود که به فرم و محتوای قصه شاعران و نویسندگان دخالت و ورودی نکنیم، بلکه فقط به ‌آن‌ها، آموزه‌های طب ایرانی را ارایه دهیم. شاعر و نویسنده بر اساس تم ذهنی و قصه خود، آنچه را که مبتنی بر طب سنتی ایرانی است که با فرهنگ ما عجین است، خود به خود به نوشته‌هایش وارد می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی در پایان سخنان خود تأکید کرد: این امری مستمر است و کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم پایان کار نیست، بلکه برنامه‌ریزی‌مان مبنی بر حضور مستمرمان است و آنان هر گاه مشورتی بخواهند یا قصد گرفتن اطلاعات داشته باشند، ما به عنوان بدنه علمی و مشاور حضور خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =