داستان حیوانات در حال انقراض ایران برای نوجوانان منتشر می‌شود

مجموعه داستان‌هایی برای معرفی حیوانات در حال انقراض ایران با عنوان «آهای مواظب ما باشید!» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صفحه‌آرایی ۹ عنوان از این مجموعه - که به قلم تعدادی از داستان‌نویسان شاخص کتاب‌های کودک و نوجوانان نوشته شده - رو به پایان است و یک عنوان دیگر هم در حال نگارش است.

در این میان زهره پریرخ که انتشار این مجموعه را به کانون پیشنهاد کرده و خود نیز نگارش یکی از کتاب‌ها را برعهده داشته است با بیان این‌که مسئولیت این پروژه درحال حاضر برعهده مژگان بابامرندی است، دراین‌باره توضیح داد: ما ۴۰ حیوان در حال انقراض ایرانی را مدنظر قرار دادیم که از بین آن‌ها ۱۰ حیوان انتخاب شد که ۹ کتاب آن در مرحله‌ صفحه‌آرایی قرار دارد.

به‌گفته‌ی وی یوزپلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، گوزن زرد و گورخر ایرانی، زاغ بور، لاک‌پشت فراتی، شاه روباه، سمندر لرستانی، عروس غاز و درنای امید (سیبری) حیواناتی است که داستان آنان به قلم نویسندگان ایرانی بازگو در این مجموعه بازگو می‌شود.

این نویسنده با اشاره به گروه سنی ۹ سال به بالا به عنوان گروه سنی مدنظر این مجموعه کتاب، درباره تأثیرگذاری این‌گونه کتاب‌ها در فرهنگ‌سازی حمایت و حفاظت از حیوانات در حال انقراض تأکید کرد: چاپ و انتشار این کتاب‌ها نیازمند اقدام‌های تکمیلی نظیر تبلیغات، ارائه درست و حتی ساخت انیمیشن‌های واقع‌گرا است.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی و اقدام‌های تکمیلی به درستی انجام شود، نگارش و چاپ این‌گونه کتاب‌ها علاوه بر آشنایی نوجوانان و جوانان با حیوانات در حال انقراض ایرانی، در فرهنگ‌سازی حمایت و حفاظت از این حیوانات هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، داستان‌های مجموعه‌ی «آهای، مواظب ما باشید!» علاوه بر آشنا کردن بچه‌ها با گروهی از  جانورانی  که در  سرزمین ما زندگی می‌کنند و برخی در خطر انقراض هستند و بعضی شرایط بهتری دارند، با تصویرهایی از محیط زندگی این حیوانات نیز همراه شده است تا به کودکان و نوجوانان بگوید این جانوران چرا و چه طور در معرض خطر هستند؟ و آن‌ها چگونه می‌توانند  به محیط‌زیست و جانورانی که در آن زندگی می‌کنند، کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =