تاکید بر نقش کانون در توجه بیشتر جامعه به قصه‌گویی

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران معتقد است اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به قصه‌گویی توجه نمی‌کرد این سنت به فراموشی سپرده می‌شد.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسن ذوالفقاری، در جشن قصه‌ی مربیان و اعضای کانون پرورش فکری دامغان در استان سمنان با بیان این‌که در هیچ‌جا مثل کانون، «قصه» تولید نمی‌شود تاکید کرد: قصه و قصه‌خوانی در زندگی گذشته مردم، نقش مهم و حساسی داشته است و بیش‌تر در قالب نقالی اجرا می‌شد؛ اگرچه امروز جای خود را تا حد زیادی به سینما، تلویزیون و تئاتر داده است.

مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بر این باور است که قصه‌گویی و فعالیت‌های هنری مبنای کار کانون پرورش فکری است.

او در بیان اهمیت قصه‌گویی یادآور شد: قصه، روشی بسیار مهم در تربیت و در واقع، روش تربیتی خداوند است و تمام کتاب‌های آسمانی سرشار از قصه‌هایی است که به ما زندگی‌کردن می‌آموزند و نقش تربیتی عمیقی دارند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: شعرا و نویسندگان هم کتاب‌های خود را با قصه آغاز کردند و در این بین، سعدی که ۸۰۰ سال حق معلمی به گردن همه‌ی ما دارد در آثارش از روش قصه استفاده کرده و کتاب گلستان و بوستان سعدی هرکدام شامل ۱۸۰ حکایت کوتاه از زندگی امروز و مدینه‌ی فاضله و آرمانی است.

وی تأکید کرد: در گذشته نه‌تنها در ایران؛ بلکه در کشورهای آسیایی و اروپایی هم بدون استثنا هرکه باسواد می‌شد، بایست کتاب گلستان را می‌خواند.

این استاد دانشگاه درپایان با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری عنوان بسیار زیبایی دارد و با فکر و خلاقیت مخاطب در ارتباط است افزود: کانون، با برنامه های خود مخاطبانش را با کتاب و مطالعه آشنا می‌کند.

کانون پرورش فکری مکانی مناسب برای آموزش مهارت‌های زندگی

رضا هوشمند دبیر انجمن روابط عمومی ایران نیز در این آیین، اظهار داشت: تصویرسازی در داستان کودک از دو منظر مورد توجه است یکی از منظر تصویرگر و دیگری از منظر خواننده و در این بین، محتوا و شکل با هم سنخیت دارند و عنصر سوم نیز روایت‌گر قصه است که بایست در انتخاب داستان، نگاه حرفه‌ای داشته باشد.

هوشمند در ادامه از والدین خواست تا در کنار کتاب قرآن، مفاتیح و نهج‌البلاغه، کتاب گلستان و بوستان سعدی را هم به‌عنوان بخشی از فرهنگ و دین در کتاب‌خانه‌ی خود داشته باشند و با یک نگاه کارشناسی، داستان‌هایی را انتخاب و آن را برای فرزندان خود روایت کنند.

وی افزود: بازگوکردن قصه‌های کهن و امروزی یکی از راه‌هایی است که تجربه‌ای بدون بازگشت را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد و کانون پرورش فکری مکان بسیار مناسبی برای آموزش مهارت‌های زندگی است.

وی در همین حال تأکید کرد: قصه‌درمانی در کنار موسیقی ‌درمانی از راه‌کارهای برون رفت از آسیب‌های اجتماعی است که نیروی تفکر را افزایش می‌دهد و موجب بلوغ فکری می‌شود و به شکل علمی نیز ثابت شده در کنار درمان‌های پزشکی با هزینه‌های بالا، قصه‌درمانی روش مؤثری است.

هوشمند در بخش دیگر سخنانش از والدین خواست تا در مسیر شعار «آینده ساختنی است»، به فرزندان خود فرصت دهند و تصریح کرد: کسب تجربه‌های جدید به کشف شهود و نگارش و خوانش داستان کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که، قصه، بیداری ذهن است، قصه‌گویی را یکی از روش‌های بسیار مناسب برای زندگی آینده، خواندن داستان خوب، روایت کردن و گوش دادن به آن دانست.

هوشمند در پایان سخنانش با توجه به انتقال غیر مستقیم پیام‌های تربیتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از این راه، پیشنهاد داد تا کارگاه‌های مدون قصه‌گویی به‌صورت ماهیانه یا فصلی با دعوت از مدرسان برجسته‌ی این حوزه در مراکز فرهنگی‌هنری دامغان برگزار شود و اعضا و خانواده‌های‌شان با چگونگی جمع‌آوری افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی و روایت آن‌ها آشنا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =