بسته‌بندی باید به اندازه خود اسباب‌بازی جذاب باشد

مدیر خانه، موزه محیط زیست در کارگاه آموزشی بسته‌بندی‌های زیست سازگار محصولات کودک گفت: تولیدکنندگانی موفق‌تر هستند که به گرافیک بسته‌بندی محصولات خود توجه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه آموزشی «اسباب‌بازی، بازآفرینی و بسته‌بندی‌های زیست سازگار محصولات کودک»، دهم دی ۱۳۹۸ در حاشیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد.

امیررضا منعم‌معتمدی در ابتدای این کارگاه به سهم اندک بازیافت در ایران اشاره و بیان کرد: سهم بازیافت در کشور ما تنها نیم درصد است. در حالی که جزو کشورهایی است که بالاترین آمار تولید زباله را دارند؛ زباله‌هایی که بازیافت نمی‌شوند و به چرخه طبیعت آسیب می‌رسانند.

به گفته این طراح صنعتی، لازم است که مربیان و آموزگاران به بچه‌ها یاد دهند که چگونه زباله کمتری تولید کنند و به جداسازی بازیافت زباله توجه ویژه داشته باشند.

معتمدی به خانه، موزه محیط زیست اشاره و بیان کرد: نزدیک به پنج سال است که من، خانه خود در منطقه اوشان را به موزه محیط زیست تبدیل و از مواد بازیافتی در محوطه‌سازی و معماری داخلی آن استفاده کرده‌ام. در این مجموعه از ۱۰۰هزار بطری بهره برده و به روایت قصه‌ها با کمک بطری و مواد بازیافتی پرداخته‌ام تا حجم زباله کنترل و از منابع طبیعی کمتر استفاده شود.

مدیر خانه، موزه محیط زیست به اهمیت گرافیک و شیوه بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها اشاره و بیان کرد: بسته‌بندی به اندازه خود اسباب‌بازی جذاب باشد. چون امروز، رقابت بسیار زیادی بر سر فروش وجود دارد و لازم است بسته‌های اسباب‌بازی، پیام‌مناسبی را به مخاطب خود منتقل کنند.

شخصیت‌های محبوب کودکان، بسته‌بندی را جذاب می‌کنند

معتمدی با اشاره به روش‌هایی که باید در بسته‌بندی محصولات مربوط به کودکان مورد توجه قرار بگیرد، گفت: استفاده از شخصیت‌های محبوب کودکان، تصاویر مربوط به بچه‌های خوشحال از راه‌های جذب مخاطب است. ضمن این‌که در بسته‌بندی محصولات کودک نباید از کیسه پلاستیکی و منگنه استفاده کرد و رعایت نکات بهداشتی هم ضروری است.

او به انواع بسته‌بندی اشاره و بیان کرد: «بسته‌بندی با قابلیت اهدای مجدد»، یکی از مواردی است که می‌توان به آن توجه کرد. «بسته‌بندی با ارزش مازاد» هم یکی دیگر از شیوه‌هاست به این معنی که بسته‌ها پس از خالی شدن از محتویات اولیه، قابلیت تبدیل به یک محصول دیگر را دارند. «بسته‌بندی کاهش یافته» هم آن چیزی است که حجم و وزن آن کاهش پیدا کرده است.

به گفته معتمدی برای طراحی یک بسته‌بندی با ارزش مازاد باید رابطه دوسویه و تناسبی بین محصول و بسته وجود داشته باشد. مثلا جعبه کیک به خانه‌ای برای پرندگان تبدیل می‌شود.

سمانه اسلامی هم به پیشینه پلاستیک اشاره و بیان کرد: سابقه نخستین پلاستیک‌های تجاری به یک قرن پیش و به ایالات متحده برمی‌گردد. این پلاستیک‌ها به وجود آمدند تا برای تزئین مورد استفاده قرار بگیرند و جایگزین عاج فیل شوند.

او در ادامه بیان کرد: امروز، این پلاستیک‌ها بلای جان طبیعت شده‌اند چرا که قابل بازیافت نیستند و ما اگر به همین شیوه و میزان از پلاستیک استفاده کنیم، دیگر ساحلی برایمان باقی نمی‌ماند و لازم است که ما بیشتر از گذشته، نگران محیط زیست خود باشیم.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =