نمایشگاه ترویجی جشنواره ملی اسباب‌بازی را بیشتر بشناسیم

آموزش ساخت نرم‌افزار به کمک سخت‌افزار، آموزش و گسترش مهارت، تقویت بازی رومیزی از دستاوردهای نمایشگاه ترویجی پنجمین جشنواره اسباب‌بازی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی شامل گروه‌های تدوین کتاب‌های توانمندی فناورانه صنعت انیمیشن، گیم، محتوای دیجیتال و اسباب‌بازی، تدوین نظام رده‌بندی سنی برای اسباب‌بازی است. همچنین آموزش‌هایی که از طریق نانو فناوری به کودکان و نوجوانان داده می‌شود.

آموزش ساخت نرم‌افزار به کمک سخت‌افزار

محمدرضا ملکیان از گروه «کودنیک» درباره فعالیت‌های این تیم که آموزش نرم‌افزار به کمک سخت‌افزار است و به نوعی گجت‌ها و سنسورهای هوشمند تولید می‌کنند، توضیح داد: کدنویسی در محیط اسکرچ برای سنین 10 سال به بالا است که یکسری ابزارک(گجت) و سخت‌افزار تولید کردیم تا محیط اسکرچ‌نویسی را برای ساخت سخت‌افزار تسهیل کنیم. همچنین برگزاری جشنواره باعث شد خیلی از کسانی که با این ایده‌های ساخت نرم‌افزار به کمک سخت‌افزار آشنا نبودند، آن را بشناسند و رویدادی که توانست همه را کنار هم جمع کند.

او درباره یکی از ابزارک‌های هوشمند توضیح داد که داخل خاک گذاشته می‌شود تا تشخیص مقدار آب در خاک را انجام دهد به‌عنوان مثال اگر آب خاک زیاد باشد اطلاع می‌دهد که در زمینه آب، سیراب شده است یا اگر خاک خشک شود و نیاز به آب داشته باشد با سنسورها آلارم می‌دهد که بی‌آب شده است.

وی همچنین در ادامه افزود: یا خانه هوشمندی که با سنسورهایی مختلف همانند آژیر خطر، سنسور خاموش شدن چراغ‌ها را در خود جای داده است. تمام این‌ها با یکسری بلوک کدنویسی می‌شود و خانه هوشمند ساخته می‌شود.

او درباره گلخانه هوشمند اضافه کرد: البته یکی دیگر از آثار کودکان، گلخانه هوشمند است که اگر رطوبت گلخانه کم یا زیاد شود دستگاه به صورت هوشمند دما را متناسب با گیاهان می‌کند. تمام این نمونه‌ها آثاری از ابزارک‌های هوشمند و سنسور است، گروه ما نزدیک به 40 اثر در این زمینه تولید کرده است.

آموزش و گسترش مهارت از طریق نانو فناوری

مسعود مهرابی کارشناس شرکت نانو فناوری توانا درباره فعالیت‌های‌شان گفت: مفهوم چینش اتمی را آموزش می‌دهیم تا بیشتر با نانو فناوری به زبان ساده آشنا شوند. تا به امروز  با کشورهای چین، عمان، هند و ترکیه هم همکاری داشتیم که از طریق نانو فناوری آموزش‌هایی را به صورت غیر مستقیم و ساده برای کودکان تولید می‌کردیم.

او در ادامه افزود: خیلی از افراد با این بحث نانو فناوری آشنا نیستند اما رویدادهایی که هر چند یک بار در کشور برگزار می‌شود باعث آشنایی آن‌ها با این علم خواهد شد. البته این فناوری بیشتر برای کودکان 8 تا 13 سال است که می‌توانند از این طریق آموزش‌هایی را ببینند.

این کارشناس نانو فناوری از طریق آموزش گفت: ما نزدیک به 5 سال است که در حوزه بین‌الملل هم فعال هستیم، امیدوارم در جامعه خودمان هم در این راه موفق باشیم البته بازخوردهای خوبی از مجموعه‌های آموزشی گرفتیم تا راهی برای این روش آموزشی در جامعه گشوده شود.

فرهنگ بازی‌های فکری همانند فرهنگ کتاب‌خوانی باید تقویت شود

مهدی غفاری، مدیر کافه تتا بازی‌های رومیزی، درباره فعالیت‌هایش گفت: بیش از ۲۰۰ عنوان بازی‌های رومیزی (بردگیم) داریم که از کشورهای مختلف است. که نوجوانان با حضور در جشنواره می‌توانند با آن‌ها بازی کنند به دلیل اصلی بودن محصولات و هزینه بالا، فروش وجود ندارد اما با حضور در غرفه کافه تتا می‌توانند بازی کند.

او ادامه داد: بیشتر دوست داریم بازی‌های رومیزی در خانواده جا باز کند و ما همانند کتاب‌خانه‌ی بازی فکری هستیم نوجوانان می‌توانند با حضور در جشنواره با بازی‌های فکری آشنا شوند و تجربه زیسته به دست بیاورند.

غفاری افزود: همان‌گونه که باید فرهنگ کتاب‌خوانی میان جوانان تقویت شود باید به فکر تقویت فرهنگ بازی‌های رومیزی و بازی‌های فکری رومیزی باشیم و احساس می‌کنم جشنواره چنین فرصتی را فراهم آورده است.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =