نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه «اتاق فرار» در کانون برگزار شد

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه اتاق فرار «escape room» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در این نشست گفت: اتاق فرار «escape room» یا از نگاه کانونی‌ها «رازگشا» سرگرمی‌ جدیدی مبتنی بر ایجاد فضای واقعی برای تجربه‌ی چالش با روایتی ویژه است.
وی افزود: در این سرگرمی، بازیکنان وارد یک روایت می‌شوند و با نقش‌آفرینی، تعامل، همکاری و حل معما و چالش‌های محیط اتاق فرار از آن خارج می‌شوند تا در کنار تجربه بازی و سرگرمی، در یک محیط شبیه‌سازی شده واقعی، تجربه‌ی زیسته‌ی خود را گسترش دهند.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون ادامه داد: حل معما به صورت گروهی باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی و شناختی، مولفه‌های مختلف روان‌شناختی و جمعی مبتنی بر همکاری و ایجاد هویت مشترک، تفکر و خلاقیت، مهارت حل مساله و بحران، تفکر فرایندی، مهارت مدیریت زمان و امکان سنجش مهارت‌های مختلف فردی و تیمی و ایجاد بستر تجربه روایت‌های مختلف و انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی می‌شود.
حموله هم‌چنین با اشاره به تاریخچه‌ی این بازی در دنیا و ایران یادآور شد: بستر روایی جذاب در کنار مزایای بی‌شمار تجربه این محیط‌ها باعث رشد روز افزون این بازی‌ها در ایران، همگام با جهان شده است.
او در این نشست هم‌چنین خاطرنشان کرد با توجه به نوظهور بودن این حوزه، نبود سیاست‌گذاری مطلوب از سوی نهادهای بالادستی و لزوم معرفی توان‌مندی‌های این صنعت، شاید زمان آن رسیده باشد که گردهم‌آیی فعالان این عرصه در قالب جشنواره صورت گیرد و تشکل‌های صنفی برای آن‌ها ایجاد شود.
‌ مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با اشاره به نقش حمایتی و حاکمیتی کانون در حوزه‌های فرهنگی اظهار داشت: کانون تلاش می‌کند در حوزه‌های صنعت تفریح و سرگرمی با دست‌اندرکاران تعامل، مشورت و هم‌فکری داشته و اقداماتی که می‌تواند در رشد و توسعه کسب و کارهای بخش خصوصی حوزه بازی و سرگرمی موثر باشد را اطلاع‌رسانی کند.


 وی در ادامه بیان داشت اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون قصد دارد با بهره‌گیری از تجربه‌ی ۳۷ ساله خود در حوزه تولید محتوا، بازی، اسباب‌بازی و بازی‌های محیطی در کنار افراد متخصص در حوزه‌های جدید بازی و سرگرمی وارد شود.
بر همین اساس پس از بررسی‌های کارشناسانه، کانون اولین اتاق فرار حوزه کودک و نوجوان را در محل موزه تاریخ خود با هدف معرفی فرهنگ و تاریخ تمدن ایران طراحی و اجرا کرد و آمادگی دارد با همکاری فعالان این حوزه در بیش از یک‌هزار مراکز فرهنگی‌ هنری کانون نیز آن را گسترش دهد.
حموله در نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه بازی‌های «اتاق‌فرار» به تفاهم‌نامه‌های امضا شده با جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه فناوری و علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در صورتی که طرح یا پیشنهادی در حوزه اجرای بازی‌های محیطی و طراحی و اجرای اتاق فرار در دانشگاه‌ها  یا متناسب با شاخصه‌های ستاد توسعه فناوری و علوم شناختی وجود داشته باشد، همکاری و حمایت از سوی این دو نهاد صورت می‌گیرد.
وی پیشنهاد تغییر نام این بازی به «رازگشا» را نیز در این نشست ارایه کرد و افزود: کانون آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «رازگشاست» برای معرفی بیشتر این سرگرمی به جامعه اعلام می‌کند.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در ادامه از راه‌اندازی دبیرخانه این جشنواره با هم‌فکری برخی فعالان در کانون خبر داد و گفت: در شورای نظارت بر اسباب‌بازی کارگروهی با عنوان اتاق فرار شکل گرفته است و برخی فعالان حوزه اتاق فرار در این کارگروه حضور دارند.


سیدحسین خادم حسینی نایب رییس شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز در این نشست از آمادگی این شورا برای تعامل و همکاری با فعالان سرگرمی «اتاق فرار» در زمینه‌ی توسعه آن در کشور خبر داد و گفت برای ساماندهی این بازی نوپا در کشور کارگروهی را تشکیل داده‌ایم و در حال تدوین شیوه‌نامه‌های لازم برای آن هستیم.
آیدین مهدی‌زاده کارشناس سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون نیز در این نشست اظهار داشت: در سطح کشور فعالان بیشتری در این حوزه فعالیت دارند اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در حال حاضر امکان دعوت از آن‌ها در این هم‌اندیشی وجود نداشت و امروز میزبان تعدادی از دست‌اندرکاران اتاق فرار در تهران هستیم و امیدواریم با بهبود شرایط در آینده بتوانیم از دیدگاه‌های سایر فعالان این حوزه نیز بهره‌مند شویم.
دبیر رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی برپایی این نشست را آغازی برای شناسایی ظرفیت‌ها و همکاری و تعامل برای گسترش این سرگرمی دانست و اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری، شاهد جریان‌سازی تازه‌ای در حوزه سرگرمی اتاق فرار و رشد کسب‌وکار فعالان آن باشیم.
مسیح خدابخشیان سرپرست کمیته اتاق فرار فدراسیون ورزش‌های همگانی و طراح بازی‌های اتاق فرار در کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از توجه مسوولان کانون به این حوزه گفت: اوضاع سرگرمی اتاق فرار در کشور بسیار نابسامان است و در حال حاضر بیشتر بازی‌های این بخش در گونه «ترسناک» طراحی شده است.
وی افزود برای برگزاری جشنواره‌ای در این حوزه باید توجه داشته باشیم فضای لازم برای اتاق فرار یا اسکیپ‌روم با سایر جشنواره‌ها متفاوت است و بخش‌های مختلفی در طراحی، فن‌آوری، سناریو و... با هم همکاری دارند و برای ارایه این سرگرمی در جشنواره یا نمایشگاه باید بررسی کرد که چگونه و چه کسانی می‌توانند حضور داشته باشند.
در ادامه نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه سرگرمی «اتاق فرار» پیش‌نویس سند اولیه برگزاری جشنواره «اتاق فرار» که در دبیرخانه این جشنواره تدوین شده بود از سوی نماینده کارگروه به فعالان این حوزه ارایه و در مورد بخش‌ها و چگونگی برگزاری آن گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.


بر اساس این گزارش تغییر نام این بازی از اتاق فرار به رازگشا از جمله موضوع‌هایی بود که بیشتر فعالان این حوزه با آن مخالفت کردند هم‌چنین آن‌ها معتقد بودند بازی اتاق فرار در همه جای دنیا و ایران برای گروه سنی ۱۸ سال به بالا طراحی می‌شود و اگر بخواهیم برای کودکان و نوجوانان آن را طراحی کنیم نیازمند پژوهش و بررسی بیشتری است.
هم‌چنین تشکیل اتاق فکر برای ساماندهی بیشتر این سرگرمی، رده‌ی سنی مخاطبان این بازی، چگونگی برپایی نمایشگاه و ارایه‌ی این بازی در آن، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، شرایط شرکت در جشنواره «رازگشاست»، موانع موجود سر راه فعالان این حوزه و... از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح و در مورد آن‌ها بحث و گفت‌وگو شد.
نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه سرگرمی «اتاق فرار» با حضور ۸ گروه فعال حوزه «اتاق‌فرار» در تهران روز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =