شیوه‌های برخورد با کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه

نشست مجازی«چگونگی مواجهه با کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه» به‌همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این نشست برخط با حضور مهرزاد قدسی، کارشناس مسئول توان‌مندسازی معلولان بهزیستی استان گیلان و همراهی مربیان‌مسئول مراکز فرهنگی هنری کانون استان و هم‌چنین، مربیان فرهنگی مراکز فراگیر(نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای معلولیت جسمی و حرکتی)رشت و رودسر صورت‌گرفت.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب اجتماعی، فرهنگی و آموزشی برای معلولان، شیوه‌های موثر در ارتباط با کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و توجه به کرامت انسانی آنان، از اهم موضوع‌های مطرح شده در این نشست به‌شمارمی‌رفت.

میهمان برنامه هم‌چنین، از جایگاه تمامی کودکان و نوجوانان برای حاضران سخن‌گفت و با مهم‌توصیف‌کردن بسترسازی برای آینده‌سازان با نیازهای ویژه گفت: معلولیت واقعی، محدودیت در روابط اجتماعی است و ازاین رو نیازمند آگاهی هرچه بیش‌تر با خواسته‌های معلولان و فراهم‌سازی زمینه‌های بهره‌مندی آنان از امکانات برابر با دیگر کودکان ونوجوانان هستیم.

کارشناس ارشد دانشگاه علوم‌پزشکی استان  به انواع معلولیت‌های (جسمی، حسی، ذهنی و روانی) نیز اشاره‌ و ضمن تشریح دلایل پیدایش این معلولیت‌ها اظهارکرد: توجه به کرامت انسانی، آموزش و پرورش مناسب، ایجاد فرصت‌های مشارکت اجتماعی، تغییر نگرش و باورهای نادرست، از مهم‌ترین نیازهای این گروه از افراد جامعه محسوب‌می‌شود.

وی درهمین‌حال حذف، راه‌اندازی توانخانه و مراقبت موسسه‌ای را از رویکردهای جوامع در مواجهه با معلولان عنوان‌کرد و با موثردانستن آموزش‌های فراگیر در توان‌مندسازی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه افزود:  استفاده از توانایی‌های هم‌سالان برای ارتقای مهارت‌ها، امکان مقایسه عملکرد کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، درک متقابل کودکان عادی و معلول، آگاهی مربیان از تفاوت‌های فردی مخاطبان از دست‌آوردهای آموزش فراگیر به‌شمارمی‌رود.

مهرزاد قدسی در این میان، مراکز فرهنگی هنری فراگیر کانون پرورش فکری را مکمل نظام آموزشی کشور دانست و با اشاره به نقش این مراکز در پرورش نسلی توان‌مند گفت: «حضورمربیان آگاه، استفاده از کتاب‌های بریل و تجهیزات دیداری و شنیداری برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه(نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای معلولیت جسمی و حرکتی) از شاخصه‌های مراکز فراگیر کانون به شمارمی‌رود.

این کارشناس و فعال درحوزه توانبخشی به معلولان، پایان سخنان خود را به اهمیت معماری مطلوب و  مناسب‌سازی مسیرهای حرکت معلولان، آگاهی از رفتارهای مناسب با آنان را از اولویت‌های فعالان این عرصه اختصاص‌داد و تاکیدکرد: تحصیل و ارایه‌ی خدمات آموزشی به معلولان کافی نیست و درک متقابل و پذیرش اجتماعی نیز بایستی مورد توجه ویژه قرارگیرد.

شایان‌ذکر است، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان در سایه فعالیت‌های مربیان مراکز فراگیر رشت و رودسر به کودکان با نیازهای ویژه (نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای معلولیت جسمی و حرکتی)خدمات فرهنگی ارایه‌می‌دهد.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =