مساله‌شناسی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان از نگاه یک صاحب‌نظر

استاد دانشگاه و صاحب‌نظر حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی در برنامه‌ی زنده صبح‌گاهی «طلوع» شبکه‌ی چهار سیما با موضوع «مساله‌شناسی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان» گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سینا کلهر در این برنامه زنده تلویزیونی درباره اهمیت مساله‌شناسی فرهنگی حوزه کودکان و نوجوانان گفت: امروز در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که کودکان عزیز، محبوب، و سالار هستند و تصور می‌کنیم این سالاری طبیعی و به نفع آن‌هاست.
وی افزود لازم است در این زمینه قدری تامل کنیم و ببینیم آیا تا این حد سالاری به نفع کودکان بوده است یا خیر و اگر نبوده پیامدهای منفی این کودک محوری چه ماجراهایی را در بزرگ‌سالی برای او رقم زده است.
 به اعتقاد این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی اولین و مهم‌ترین پیامد این موضوع تاثیر بر هویت کودکان است، اگر از خانواده‌ها بپرسیم که دوست دارند ویژگی بارز فرزندشان در آینده چه باشد هر پاسخی به این پرسش داده شود هویت کودک را در ذهن آن‌ها شکل می‌دهد.
او ادامه داد زمانی که در مورد مساله‌شناسی فرهنگی صحبت می‌کنیم در واقع از هویت فرهنگی و این‌که چه برنامه و جهت‌گیری لازم است تا آینده و فرآیند رشد کودک شکل بگیرد حرف می‌زنیم و این‌که جهت‌گیری‌ها تا چه اندازه موفق بوده یا چه پیامدهای منفی در برداشته است.
کلهر در ادامه یادآور شد: شاید یکی از مشکلات بزرگ خانواده‌ها و جامعه این است که نمی‌دانند افراد می‌خواهند در آینده چگونه باشند چرا که همه دوست دارند کودکان‌شان در آینده موفقیت همراه با شهرت داشته و به ابرمرد یا ابرزن تبدیل شوند، به همین خاطر کودکان را به انواع کلاس‌ها، آموزش مهارت‌ها و ریاضت کشیدن وامی‌دارند به امید این‌که به آرزوهای خودشان برسند.
او با بیان این‌که در طول تاریخ درصد کمی از افراد فرصت تبدیل به چهره مشهور شدن پیدا کرده‌اند ادامه داد: زمانی‌که تمام جامعه به این سمت گرایش داشته باشد به‌صورت طبیعی ۹۸ درصد با شکست مواجه خواهند شد و این موضوع باعث می‌شود در همان نقطه آغازین از این افراد، یک شخصیت شکست‌خورده و ناامید ساخته شود، در حالی که اگر روال طبیعی و عادی زندگی را طی می‌کرد می‌توانست زندگی بهتری داشته باشد.
این کارشناس مسایل فرهنگی اضافه کرد: پیدا کردن سازوکار برای این مساله می‌تواند نقطه‌آغازی برای حل آن باشد، چرا که کودک مانند نهالی است که باید به مرور رشد و تکامل پیدا کند و ثمره بدهد و این رشد باید به خواست خود او باشد، ما نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم که مسیری که انتخاب کرده درست یا غیر واقعی و بی‌ارزش است.
او در ادامه با اشاره به اهمیت این موضوع از گذشته تاکنون خاطرنشان کرد: نهادی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بیش‌از نیم قرن پیش در کشور ایجاد شد تا مسایل کودکان و نوجوانان را شناسایی و آن‌ها را مرتفع کند.
کلهر ادامه داد: این نهاد در طول این‌سال‌ها تلاش کرده به شکل حرفه‌ای خانواده‌ها را با این مسایل آشنا کند و با شناخت صحیح مسایل راه رشد و پیشرفت را برای آن‌ها نمایان سازد.
او با اشاره به این‌که زمانی که مساله‌ای کشف شود می‌توان ابعاد آن را شناسایی و بهترین راه حل‌ها را برای آن پیدا کرد افزود: پیچیدگی‌های زندگی شهری امروزه انبوهی از مسایل و مشکلات را پیش روی خانواده‌ها قرار داده است و این تعدد باعث شده به بسیاری از آن‌ها پرداخته نشود.
کارشناس حوزه مسایل فرهنگی در پایان این گفت‌وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با تقویت نظام فکری، توانایی کشف مساله‌ها را جدی‌تر دنبال و عزت نفس کودکان را که نقطه‌ی اساسی مسایل زندگی‌ آن‌هاست را تقویت کنیم تا در کتار آن سرمایه‌ای اجتماعی به عنوان نیروی پیش‌برنده در جامعه داشته باشیم.
ادامه‌ی گفت‌وگوهای تخصصی حوزه پژوهش کودک از سوی اداره کل آموزش و پژوهش کانون با همکاری برنامه صبحگاهی طلوع روز شنبه ۲۹ آذر  ١٣٩٩ نیز با حضور علیرضا زمانی با موضوع «بازی‌سازی (گیمیفیکیشن) به عنوان ابزاری در خدمت پژوهش» حدود ساعت ۹  صبح از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =