راهی جز پیوند کانون زبان و دانشگاه وجود ندارد

رییس کانون زبان ایران بر تعامل بیشتر بین دانشگاه و کانون زبان تاکید کرد و گفت که اگر از دانشگاه روی برگردانیم و به آن به عنوان عقل منفصل، خردگرا و اندیشه‌ورز روی نیاوریم، کارمان زار است. لازم است از لاک خود بیرون بیاییم و دوباره یکی شویم، چراکه تنها با یکی شدن است که می‌توانیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، غلامرضا کیانی در این همایش مجازی که روز دوشنبه برگزار شد، در سخنانی خطاب به اساتید شاغل در دانشگاه‌های ایران و سایر کشورها تصریح کرد: امروز آمده‌ایم بگوییم تنها با اتخاذ رویکرد هم‌افزایانه و با اعتقاد راسخ به این نکته که "همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده‌اند"، می‌توانیم و باید با یادگیری از یکدیگر دین‌مان را به استعدادهای سرشار فرزندان وطن ادا کنیم. ‌ آمده‌ایم با هم بیاندیشیم و از عمق وجودمان ندا سردهیم که آموزش زبان می‌تواند نه فقط آموزش زبان بلکه آموزش زندگی، نظم، فرهیختگی، حریت، ایران‌دوستی، جهان‌وطنی و در یک کلام محملی برای تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر قرن ۲۱ باشد.
وی البته گفت که این مهم، هم سهل است و هم ممتنع: سهل است اگر همه با هم بخواهیم، ممتنع است اگر هرکس راه خود را برود. اگر دانشگاه، صنعت آموزش زبان، آموزش و پرورش و همه‌ی کسانی که به نوعی ذی‌ربط و ذی‌نفع این مهم هستند، با هم بخواهند، چرا نتوانند؟ و چرا این راه سهل نباشد و اما چرا ممتنع؟ ممتنع از این منظر که اگر هر ذی‌ربط و ذی‌نفعی راه خود را برود، مقصد یگانه نَبُدی بود و بی‌مقصدی را توفیق همی یار نَبُدی.
رییس کانون زبان ایران در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان و اساتید رشته‌های آموزش زبان‌های خارجی تاکید کرد: این‌جا و امروز جمع شده‌ایم تا بگوییم که محل ارتباط صنعت آموزش زبان و دانشگاه همین‌جا است. عمیقا بر این باوریم که نه دانشگاه بدون لمس نزدیک و اندیشیدن به صدها مساله‌ی واقعی، کف کلاس و مدرسه و لحظه لحظه تعامل فراگیر با معلم، کتاب، آزمون، مدیر، همکلاسی، محیط و ده‌ها متغییر اثرگذار دیگر، در ماموریت مهم خدمت به وطن موفق می‌شود و نه صنعت آموزش می‌تواند بدون بهره‌مندی از دانش بنیادین اصحاب نظر راه خود را به درستی پیدا کند. اگر چنین نبود چرا نیاکان‌مان مکتب را ممزوجی از نظر و عمل می دیدند؟ چرا دارالفنون‌مان را با ترکیب نظر و عمل بنیان نهاده‌اند؟


کیانی در بخش دیگری از سخنانش که به شکل مکتوب در این همایش ارائه و خوانده شد، افزود: کانون گرم ما می‌تواند و باید صحنه‌ی حقیقی ترکیب نظر و عمل باشد. مگر نه این است که مسئولیت اصلی دانشگاه و استاد مساله‌یابی، مساله‌شناسی و پژوهش برای یافتن راه حل مساله است؟ مگر نه این است که دانشگاه اساسا برای ایجاد رشد واقعی و تولید ثروت دانش‌بنیان به وجود آمده است؟ مگر نه این است که بر اساس ادبیات غنی دانشگاه‌پژوهی ماموریت‌های سه‌گانه‌ی انتقال، تولید و کاربردی کردن دانش بدون ممزوج شدن حقیقی با یکدیگر راه به بی‌راهه دارند؟ اگر چنین است، چه جایی بهتر از کانون زبان ایران برای همزبانان و همدلان که دوباره دل به کانون ایران سپارند و از خوان گسترده‌ی مسائل واقعی و عدیده‌ی آن و با چشمان نافذ پژوهش‌گری و نظریه‌پردازی عمل‌گرایانه بهرمند شوند.
رییس کانون زبان ایران خطاب به سیاست‌گذاران و دانشگاهیان گفت: سیاست‌گذاران عزیز از برج عاج خودساخته فرود آئییم و خود را نیازمند دانشگاه بدانیم. دانشگاهیان فرهیخته، از عرصه‌ی نظرِ صرف، فرو کاهیم و به عرصه‌ی عمل نیز بپردازیم. میدان عمل این‌جاست و سفره‌ی بی‌انتهایش برای همه‌ی عاشقان دانشگاهی باز است؛ نه فقط برای همزبانان، بلکه برای ده‌ها رشته‌ی تربیتی، مدیریتی، اقتصادی، بازرگانی، بین‌المللی، ارزشیابی، فناوری، مهندسی و ده‌ها رشته‌ی دیگر.
به گفته‌ی رییس کانون زبان ایران، مسیر دوجانبه‌ی نظر و عمل، فرضیه و آزمون، شناخت و کاربرد همین‌جا فراهم است، نه فقط برای ایران، بلکه چرا به منطقه نیندیشیم؟ وی در ادامه نیز طرح پرسش کرد که چرا به فرزندان محروم افغانستان، عراق، سوریه، تاجیکستان و دیگر کشورهای اطراف نیندیشیم؟ مگر نه این‌که ما ادعای تمدن کهن داریم؟ مگر نه این است که تعمیق تمدن ایرانی – اسلامی از مسیر آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان میسر است؟ مگر نه این است که اقتدار پایدار از دل دیپلماسی فرهنگی برمی‌آید؟ و مگر نه این است که ابزار دیپلماسی زبان‌های بین‌المللی است؟ اگر چنین است چه جایی بهتر از سرمایه‌گذاری در کانون زبان ایران که امروز فقط هشت زبان بین‌المللی دنیا را آموزش می‌دهد، مگر نمی‌شود  هشت به هجده و بیشتر برسد؟
او در ادامه تاکید کرد که این مهم، می‌شود اگر همه‌ی با هم باشیم و اگر جامعه را به این درک عمیق برسانیم که یادگیری یک زبان جدید یعنی تبدیل شدن به یک انسان جدید و تحول آفرین.
وی با اشاره به افتخارآفرینی زبان‌آموزان کانون زبان در آزمون سراسری امسال گفت: نشان به آن نشان که جوان نازنین خطه‌ی آذربایجان غربی، آقای امیرحسین زرندی نفر اول کنکور سراسری رشته‌ی زبان سال جاری و آقای پارسا فتحی، زبان‌آموز استان اردبیل نفر دوم کنکور سراسری علوم تجربی شده است.
این مدرس دانشگاه همچنین در خصوص اهمیت برگزاری این نشست عنوان کرد: مسائل روزمره نیز از دل تعامل با دانشگاه می‌تواند حل و فصل شود. مگر نه این است که به امید خدا با کنار رفتن بیماری کرونا، احتمالا به ساختمان‌های جدید و مجهز نیاز داریم؟ پس چه جایی بهتر از ظرفیت‌های تعطیل‌مانده‌ی ساختمان‌های بسیار مناسب و مجهز و چه‌بسا به مراتب ارزان‌تر دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی در اقصی‌نقاط کشور.
او گفت: اگر الگوی مصوب مشارکت نوع اول و دوم و یا مدل اجاره، کارگشاست چرا دانشگاه نه؟ اگر تبلیغات هدفمند برای جلب زبان‌آموز مساله‌ی ماست چه جایی بهتر از این جمع مرجع و فرهیخته و چه رسانه‌ای بالاتر از خبرگزاری‌ها که در این‌روزها و روزهای آینده و در آستانه‌ی روز خبر نگار سنگ تمام گذاشته و می‌گذارند؟

وظیفه‌ای به نام شناساندن کیفیت
در بخش دیگر از این رویداد، کیانی تاکید کرد که مگر شناساندن کیفیت، وظیفه نیست؟ اگر هست آیا خانواده‌ها برای انتخاب محل آموزش زبان فرزندان‌شان از متخصصان زبان نمی‌پرسند؟ اگر آری چه جمعی مرجع‌تر از جمع امروز و جمع‌های فرداها.
براساس این گزارش، در این نشست در زمینه‌ی آموزش زبان‌های انگلیسی، فارسی، عربی، فرانسه، آلمانی و روسی، یادگیری الکترونیکی، پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ی بازار کیفیت‌محور آموزش زبان بحث و گفت‌وگو شد. این نشست هم‌اندیشی با هدف بررسی چگونگی نظام‌مند کردن همکاری‌های دانشگاه و کانون زبان ایران، گسترش پژوهش‌های کاربردی با رویکرد کمک به شناخت و حل مسایل آموزش زبان‌های خارجی و راه‌اندازی مدیریت فرآیند تولید، تحلیل و نشر داده‌های پژوهش‌های کاربردی خاص دوره‌های تحصیلات تکمیلی به اجرا درآمد.
در همین حال، کیانی در بخش دیگری از این نشست، توضیح داد که اگر مشتری‌مداری اصل است چه مشتری بهتر از خیل عظیم دانشجویان میلیونی دانشگاه‌های کشور برای آموزش زبان در مراکز درون کانونی و برون کانونی؟
وی گفت: اگر بازاریابی و نیازسنجی مشتری‌مدار مساله‌ی ماست چه کسانی اصلح تر از دانشگاهیان عرصه‌ی صنعت و بازریابی علمی و دیجیتال؟ اگر تحلیل مشاغل و توانمندسازی بدنه‌ی کانون مساله است چه کسانی برازنده‌تر از نازنینان دانشگاهی و متخصص منابع انسانی؟ اگر استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد مساله است چه کسانی بهتر از نازنینان صاحب‌تجربه و نظر در دانشگاه‌ها و متخصصین دکتری و فوق دکتری ارزشیابی؟
وی افزود: اگر تولید محصولات دانش‌بنیان در نگاه ماست چه شرکت‌های فناوری بهتر از شرکت‌های فن‌آور و مراکز رشد دانشگاهی؟ با ده‌ها مصداق و دلیل این‌چنینی عمیقا بر این باوریم که براساس شعار محوری "ایران برای کانون و کانون برای ایران" یعنی این‌که اراده‌ی یکایک ما رهگشای اعتلای نهاد برای کودک امروز، نوجوان فردا و نسل آینده و با سرلوحه‌ی قرار دادن کارایی، اثربخشی، نمونه‌پروری و نوآوری برای آیندهای روشن، آرمانی و نویدبخش خواهد بود.
وی ادامه داد: با عنایت به سوابق گذشته‌ی همکاری با انجمن‌های علمی و کنفرانس‌های مختلف و افتخار به این‌که اولین اقدام تشویقی برای مدرسان عزیز تصمیم قطعی برای پرداخت کلیه‌ی هزینه‌های به عضویت درآوردن بیش از نیمی از آنان در انجمن‌های علمی مرتبط با هدف توانمندسازی و هویت‌بخشی بیشتر به آنان بوده است، تعامل با دانشگاه و انجمن‌های علمی را شروع کردیم.

اسناد بالادستی، راهگشای همکاری با دانشگاه
به گفته‌ی این مدیر، ایجاد ارتباط هدفمند و نظام‌مند با دانشگاه، براساس راهبردهای ۱۴و۷، ۸، ۱۰ سند راهبردی کانون و بسیاری از مفاد برنامه‌ی اقدام ۱۴۰۰-۱۳۹۵ مبنی بر "توسعه‌ی پژوهش‌های مرتبط با نیازهای سازمان" "آینده‌پژوهی و تولید محصولات دانش‌بنیان" و "ارتقای کیفیت آموزشی با بهره‌گیری از روش‌های نوین علمی" و "توسعه‌ی همکاری با سایر سازمان‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی" بوده است.
کیانی در همین حال خاطرنشان کرد که توفیق در این راه پرفراز و نشیب نیازمند سماجت، پی‌گیری، امیدوار بودن و البته صبوری است.
او گفت: صد البته ایجاد هم‌گفتمانی که یکی از مهم‌ترین اهداف این هم‌اندیشی است بسیار رهگشا است، از این روی به این جمع بسیار دل بسته‌ایم و صد البته به توان کانونیان و تعلق سازمانی آنان بیشتر دلبسته و امیدوار هستیم.
براساس این گزارش، هم‌اندیشی مدیران کانون زبان ایران با مدرسان و دانشگاهیان، درحالی آغاز شد که مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آن حضور داشت
مهدی علی‌اکبرزاده در این نشست در سخنانی، بر لزوم استفاده از پژوهش‌های علمی در تحولات آموزشی تاکید و در چند بخش، به بسترهای لازم، نیروهای آموزش‌دهنده و آموزش‌پذیران و مشکلات و مسائل آن‌ها اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =