معرفی برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی در ۷ استان کشور

برگزیدگان استانی بیست‌وْسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی این روزها برای رقابت در مرحله دوم بخش‌های ملی و آیینی-سنتی آماده می‌شوند. این درحالی است که داوران ۷ استان دیگر کشور نیز در ادامه با در نظر گرفتن امتیازهای به دست آمده برگزیدگان را در سه گروه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، دختران و پسران و زنان و مردان معرفی کرده‌اند.

این جشنواره که با شعار «آینده ساختنی است» برگزار می‌شود موضوعات خود را «امیدها و آرزوها»، «شادی‌ها و غم‌ها» و «ایثار و از خودگذشتگی» اعلام کرده بود.

اردبیل

هیات داوران بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی اردبیل قصه‌گویان برگزیده این مرحله از جشنواره را در سه بخش «مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، زنان و مردان، دختران و پسران» معرفی کردند.

در بخش ملی و گروه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها احمد پروستان با قصه‌ی «خوبی در برابر خوبی»، شهین راضی کیوی با قصه‌ی «مورچه و کرم شب‌تاب» و «عالیه اسدپور با قصه‌ی «فاطما» رتبه اول تا سوم را به دست آوردند. همچنین از گل‌اندام عسگری با قصه‌ی «خان» تقدیر شد.

در گروه زنان و مردان همین بخش لیلا خلیفه سقا با قصه‌ی ناغلسئز بئشیک(گهواره‌ی بی قصه) رتبه نخست را به دست آورد. لیلا مستعلی‌زاده با قصه‌ی «سفر مرد بی‌لبخند» و سنا زارعی با قصه‌ی «پهلوان‌پنبه» رتبه دوم و سوم این رقابت بودند و سارا وطن‌خواه با قصه‌ی «سفر مرد بی لبخند» شایسته تقدیر شناخته شد.

هیات داوران در گروه دختران و پسرانضمن تقدیر از عسل سیدزاده با قصه‌ی «سرزمین آفتاب»، جایزه اول تا سوم را به فاطمه حسینی آلنی با قصه‌ی «پسته و هفت برادر»، حدیث محسن‌زاده با قصه‌ی «یاخشلیقا یاخشلیق» و هستی عبادی با قصه‌ی «خرس دم‌کوتاه» اعطا کردند.

یادآوری می‌شود که این استان در بخش آیینی- سنتی برگزیده‌ای نداشت.

البرز

آیین پایانی مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، به صورت مجازی برگزار و برگزیدگان بخش ‌ملی معرفی شدند.

در بخش ملی گروه زنان و مردان «لیلی همتی» با قصه «شاه جهان» و «پارمیس منتخبی» با قصه «وقت ملاقات تمام شده» برگزیده شدند. در همین بخش و در گروه دختران و پسران «مهدیس اخلاقی» با قصه «گل بلور و خورشید» و «سمانه موسوی» با قصه «فرشته و ماه» توانستند نفرات اول تا سوم این رقابت باشند.

همچنین «فاطمه موسوی» با قصه «شاهرخ و پریناز»، «بهناز جویبار»، با قصه «دیگ کهنه» و «ثریا سقزچی» با قصه «انار خاتون» رتبه‌های اول تا سوم بخش ملی مرحله‌ی استانی البرز در جایگاه مادربزرگ‌ها را کسب کردند.

در ادامه نیز با معرفی برگزیدگان بخش آیینی-سنتی، «سیده‌معصومه شمسی» با قصه «عمو نوروز و ننه سرما» در گروه زنان و مردان و «ستایش خوشانیان»، با قصه «دیو و کیکاووس» در گروه دختران و پسران به مرحله بعد راه یافتند.

گفتنی است تعداد شرکت کنندگان در بخش ملی این استان ۹۳ نفر بود که از این بین ۸ قصه‌گو در بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، ۳۹ قصه‌گو در بخش زنان و مردان و ۴۶ قصه‌گو در بخش دختران و پسران مشارکت داشته‌اند.

خراسان رضوی
خراسان رضوی پس از بررسی ۳هزار اثر رسیده به مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
بر این اساس در بخش آیین-سنتی و در گروه زنان و مردان امیر طاهریان و طه رئیسیان حائز رتبه‌های برتر شدند. درگروه دختران و پسران نیز فاطمه‌سادات موسوی حکم‌آبادی و ریحانه فتح‌آباد به عنوان برگزیده معرفی شدند.
داوران این جشنواره در بخش ملی و در گروه زنان و مردان جایزه خود را به نرگس فضلی و عصمت نصیرزاده اعطا کردند. همچنین سارا میرزایی و آیدا موحدی‌رودی نوجوانان برگزیده این بخش بودند.
گفتنی است صغری رحیمی، زهره جعفری‌نژاد، جمیله جامساز، محمد علوی‌جراحی و عبدالحکیم سلیمانی‌رودی به عنوان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های برگزیدگان بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی معرفی شدند.
این داوران اعلام کردند که جایزه تقدیر خود را به فروزان غفاریان، مهدی اسحاقی، سمانه محمدیان و عفت مروتی به سبب خلاقیت در بخش انتخاب و اجرای قصه اعطا می‌کنند. دیگر تقدیر شدگان عبارت بودند از لیلا طبسی، روشنک رستگار، ثریا یوسفی به دلیل خلاقیت در بخش انتخاب و اجرای قصه؛ لیلا قوامی، زینب نجفی و نسرین لقای رودی به سبب استفاده از زبان و فرا زبان و داوود شرقی‌فریمانی به دلیل تناسب قصه با ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی.
در ادامه از غزل ترابی، علی‌اکبر ناصریان، مهتاب میرزایی، ادنا غفوری به دلیل طنین و رسایی صدا و همچنین بهاره خیری و مهیسا مشهور به دلیل مناسب‌سازی اثر برای اجرا تقدیر شد.
هم‌چنین یکتاسادات بیدختی(طنین و رسایی صدا) و امیر لی عزتی و امیررضا ریحانی به خاطر خلاقیت در بخش انتخاب قصه، اجرای قصه از تقدیر شدگان جشنواره بودند.
لازم به ذکر است این مراسم با سخنرانی حسین سنجرانی فرماندار خواف همراه بود.

کرمان

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در کرمان به کار خود پایان داد.

بنابر این گزارش در بخش «قصه‌های آیینی و سنتی» گروه «دختران و پسران»، سحر طاهرنژاد رتبه اول، فاطمه‌زهرا علی‌توکلی رتبه دوم، فاطمه‌زهرا سالاری رتبه سوم و دلارام دبیر شایسته تقدیر شناخته شدند و همچنین سعیده جهانشاهی از سیرجان رتبه اول، فاطمه محمدی‌زاده از کرمان رتبه دوم، رقیه صفاری از پاریز رتبه سوم، معصومه اسدی‌ترشاب از بردسیر شایسته تقدیر بخش «قصه‌های کلاسیک و مدرن» این رده سنی اعلام شدند.

این‌در حالی است که در بخش ملی و گروه زنان و مردان شبنم سیدی رتبه اول، سودابه صابری رتبه دوم، فرزانه ایران‌نژاد رتبه سوم را کسب کردند و از محمد ستوده‌نیا کرانی تقدیر شد.

همچنین برگزیدگان بخش آیینی-سنتی لیلی خسروی، مهری خسرویان و سیدعلی حسینی‌نسب بودند که در گروه زنان و مردان نام آن‌ها به چشم ‌می‌خورد.

گفتنی است هیات داوران جایزه خود در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها را به صغری خواجویی‌نژاد، مهین شهمرادزاده، اشرف شمشیری اهدا و از فاطمه یوسف‌زاده تقدیر کردند.

یادآوری می‌شود رونمایی از تمبرهای اختصاصی برگزیدگان ملی جشنواره‌های قصه‌گویی دوره‌های پیشین شامل آرام امینی نفر اول جشنواره نوزدهم، محمدجواد جعفری سیرچی نفر دوم جشنواره بیستم، فائزه خسروی نفر سوم جشنواره بیست‌ویکم، مریم منصوری نفر اول جشنواره بیست‌ودوم و مریم کرمی‌نژادرنجبر نفر دوم بخش ۹۰ ثانیه‌ای کانون زبان ایران جشنواره بیست‌ودوم بخش دیگری از این مراسم بود.

کرمانشاه

با معرفی قصه‌گویان برگزیده بخش استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه به کار خود پایان داد.

قصه‌گویان برگزیده اول تا سوم مرحله استانی خود را در بخش‌های پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، زنان و مردان، دختران و پسران در دو بخش ملی و آیینی-سنتی به شرح زیر اعلام کرد:

بر این اساس در بخش ملی و در گروه مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها صابر احمدیان با قصه «مسابقه خرگوش و لاکپشت»، ملک آرا با قصه «کلاغ‌های سیاه» و مریم ابوطالبی با قصه «ننه کوکب و گربه شکمو» رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و از فرخ‌لقا امجدی با قصه «موش دانا» تقدیر شد.

در گروه زنان و مردان فرانک حیاتی با قصه «طبیب طماع، اعظم کرمی‌ با قصه «بادی که خوابش ‌می‌آمد» و بابک مجیدی‌فر با قصه «ابر مهربان» نفرات اول تا سوم شناخته شدند. همچنین الهام مرادی با قصه «کماندار» مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه برگزیدگان گروه دختران و پسران در بخش ملی معرفی شدند. در این بخش طناز فلاحی با قصه «فری سر به هوا» به عنوان نفر اول شناخته شد و سوگند میرزایی با قصه «من» حائز رتبه دوم شد.

جایزه نفر سوم این گروه به طور مشترک به شکیبا فرخی با قصه «خاله کفشدوزک» و مهدیه اسماعیلی با قصه «پیراهن خوشبختی» اهدا و از رها بشکوه باق صه «بزغاله خجالتی» تقدیر شد.

ادامه این مراسم به معرفی برگزیدگان بخش آیینی-سنتی همراه بود. در گروه زنان و مردان این بخش پویا بازرگان با قصه «بر بلندای البرز وقتی آفتاب بر ‌می‌تابد»، افشین سلطانی با قصه «رستم‌های ایران را صدا ‌می‌زنم» و نیوشا مرادی با قصه «خوان هشتم» رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و عسل غیاثی با قصه «رستم و فولاد زره»، آرش فتاحی با قصه «رستم و سهراب» و ثنا حاصلی با قصه «گرد آفرید» به ترتیب برگزیدگان گروه دختران و پسران معرفی شدند.

گفتی است‌ هانیه شیخی با قصه «رستم و اکوان دیو» نیز توانست جایزه تقدیری بخش آیینی-سنتی را در گروه نوجوان دریافت کند.

کهکیلویه و بویراحمد

کهکیلویه و بویراحمد طی آیینی برگزیدگان استانی بیست‌وسومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی را معرفی کرد.

در این مراسم برگزیدگان در چند بخش «زنان و مردان»، «دختران و پسران» به شرح زیر معرفی شدند.

در بخش زنان و مردان هیات داوران ضمن تقدیر از فاطمه عالی‌نژاد با قصه‌ی «قصه زندگی من»، نفر اول این رقابت را فاطمه محمدی با قصه احمییل و مو معیل دانستند. جمیله فلاحی با قصه «علی میشه زا» و یاسر خالقی آتشگاه با قصه «دیو و دختر» نفر دوم و سوم این رقابت اعلام شدند.

همچنین در بخش دختران و پسران فاطمه عربی با قصه «بخت بیدار»، ساغر صفری با قصه «دنیا چقدر بزرگ است» و ابوالفضل ابوطالبی‌نژاد با قصه «گربه اسب‌سوار» نفرات اول تا سوم این رقابت بودند.

در ادامه نیز از فاطمه عزت‌خواه با قصه «دورودی خوکش»، ایلیا خدیوی با قصه «کندوی عسل» و سامیار رستگار با قصه «چوپان دروغگو» تقدیر شد.

گفتنی است بیش از ٨٠ اثر قصه‌گویی در بخش‌های مختلف جشنواره قصه‌گویی به دبیرخانه استانی ارسال شد که پس از داوری از دو بخش زنان و مردان و دختران و پسران سه نفر به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند.

گلستان

آیین پایانی مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان گلستان به صورت مجازی برگزار و با معرفی نفرات برگزیده در سه بخش صحنه‌ای «زنان و مردان، دختران و پسران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» این مرحله از جشنواره به کار خود پایان داد.

بر این اساس در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نور نیاز آق با قصه «خرگوش و لاک‌پشت»، زهرا گرمابه با قصه «امانت‌دار و بازرگان» و مرضیه نوروزی با قصه «دختر مهربون» به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

همچنین هیات داوران این مسابقه در بخش ملی و در گروه «زنان و مردان» الهام حاج‌حسینی با قصه «مربع»، علی رجبلو با قصه «آشنای غریب» و سمیه نوعلی‌شاهی با قصه «آرزوی خجیر» را به عنوان برگزیده معرفی کردند. در همین بخش سکینه بهرامی‌با قصه «سه خواهر» و شهروز بانی با قصه «راز شوری دریا» شایسته تقدیر شناخته شدند.

در همین گروه و در بخش آیینی-سنتی مریم علیمردانی با قصه «رزم رستم و سهراب» جایزه نخست را کسب کرد.

گروه دختران و پسران نیز در همین روز در دو بخش برگزیدگانی داشتند. در بخش ملی جایزه نخست به یگانه طبسی با قصه «ساچیکو یعنی شادی» اهدا شد. نادیا فاروغی با قصه «آسیاب بچرخ» و فاطمه مقصودی با قصه «نخودی» رتبه دوم و سوم را کسب کردند. در همین بخش از فائزه پهلووان دوجی با قصه «سوال موموکی» تقدیر شد.

گفتنی است نورا حقیقت با قصه «گردآفرید»، مائده احمدی‌لیوانی با قصه «بیژن و منیژه» و زهرا افتخاری با قصه «زال و سیمرغ» رتبه‌های اول تا سوم بخش قصه‌های آیینی–سنتی را کسب کردند.

زهرا کاشانی نیز با قصه «هفت خوان رستم» در همین بخش تقدیر شد.

لازم به ذکر است که در بخش صحنه‌ای این رقابت ۲۹۱ اثر بارگزاری شده بود و بعد از پایش اولیه قصه‌ها ۱۱۳ اثر به مرحله داوری راه پیدا کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =