دیدار تعدادی از اعضای مراکز کانون با مدیرعامل

همزمان با هفته ملی کودک نمایندگانی از اعضای مراکز کانون در سراسر کشور ضمن دیدار حضوری و مجازی با مدیرعامل کانون، خواستار طراحی کتاب‌خانه مجازی، انتشار متنوع کتاب‌های بریل و توسعه کیفی کانون مجازی شدند.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، عصر روز دوشنبه ۱۹ مهر۱۴۰۰، ۱۱ کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی‌ هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در دفتر مهدی‌علی‌اکبرزاده با وی دیدار کردند.
در عین‌حال اعضای مراکز کانون‌ استان‌های مازندران، هرمزگان، خراسان جنوبی، لرستان و بوشهر نیز به صورت مجازی در این نشست به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
در این نشست مهم‌ترین دغدغه کودکان و نوجوانان، چالش‌های دوسال اخیر در حذف فعالیت‌های حضوری و دیدار با هم‌سالان و مربیان عنوان شد. مدیرعامل کانون دراین‌باره به بازگشایی مراکز در هفته ملی کودک اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پایان دوران همه‌گیری، فعالیت‌های حضوری کانون به روال قبل بازگردد.
وی در بخشی از سخنان خود به امکانات فضای مجازی ‌پرداخت و عنوان کرد: فضای مجازی اگرچه برای بسیاری از ما دوست‌داشتنی نیست، با این‌حال امکانات گسترده‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد. ما باید از فضای مجازی برای ایجاد ارتباط استفاده کنیم و این فضا را مکمل فضای واقعی بدانیم.


در این نشست علی‌اکبرزاده که خود از اعضای کانون بوده است، ضمن استقبال از دیدار با کودکان و نوجوانان به آنان یادآور شد که نظر و دیدگاه آنان از این منظر قابل توجه است که بعدها آنان برنامه‌ریزان و مدیرانی در حوزه کودک و نوجوان یا از همکاران کانون خواهند شد و گفت: کانون از جمله فضاهایی است که هیچکس آن را از یاد نمی‌برد. اغلب افراد از خاطرات و دلتنگی‌های خود درباره این مجموعه سخن می‌گویند و طبیعی است که هم‌اکنون در ‌پی شیوع کرونا دلتنگ آن باشید. من نیز در شش سالگی عضو کانون شدم. همین الان نیز خاطره اولین روز ورودم به کانون را به یاد دارم. آن موقع تصور نمی‌کردم روزی به عنوان مدیرعامل این مجموعه شروع به کار کنم. ‌ پس ممکن است در آینده نیز شما جزو مسئولان این مجموعه در استان‌ها، ستاد یا مراکز شوید و به عنوان مدیر فعالیت خود را آغاز کنید. به همین دلیل توجه به خواسته شما و حضور شما در این فضا مهم است.
در ادامه این نشست کودکان و نوجوانان به طرح نظرها و دیدگاههای خود ‌پرداختند. نازنین‌زهرا مهدی‌زاده عضو نابینای مرکز ۲۰ از نخستین افرادی بود که به طرح پیشنهادها و انتقادهای خود ‌پرداخت. وی ضمن مطرح کردن تعطیلی مرکز متبوع خود از تابستان ۹۸ عنوان کرد که به دلیل تعمیر این مرکز دسترسی اعضا به امکانات فرهنگی قطع شده است و خواستار رسیدگی به این امر شد. او همچنین به کم‌بودن کتاب‌های بریل اشاره کرد و گفت: از کانون درخواست دارم تا برای انتشار کتاب‌های بریل جدید اقدام کند. متاسفانه کتاب‌های موجود در مراکز محدود و تکراری است.
کیانوش سلیمانی از دیگر نوجوانان حاضر در این نشست نیز خواستار تغییراتی در انتشار کتاب در کانون بود و گفت: کتاب‌خانه‌های مراکز، محدود به کتاب فارسی هستند اما با توجه به نیاز مخاطبان خوب است آثاری به زبان‌های عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌های رایج در اختیار ما قرار بگیرد.
این عضو کانون در بخش دیگری از سخنانش به نقد کانون مجازی ‌پرداخت و گفت: کارگاه‌ها به صورت عمومی ارائه می‌شوند و فعالیت مراکز مشخص نیست. اگر این کارگاه‌ها در بسته جدا و مشخصی ارائه شود ما در انتخاب کارگاه‌های مربوط به مراکز با نظم بیشتری روبرو خواهیم بود.


موسی نیک‌عیش عضو کانون رباط‌کریم نیز به نقد فعالیت‌های مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی به دلایل مختلف منظم و دقیق نیست. به طور مثال در سال گذشته که کارگاه‌های مربوط به مهرواره‌ها برگزار می‌شد همیشه با تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای روبرو بودیم. اما این بی‌نظمی در فضای حقیقی رخ نمی‌دهد.
تبسم چناری عضو مرکز ۱۵ در پاسخ به نقد هم‌سالانش عنوان کرد: برخلاف دوستانم من موافق استفاده از فضای مجازی هستم. اما تقویت این فضا مهم است. اگر ضعف‌های این فضا برطرف شود استفاده از آن در شرایط فعلی که حضور در جمع ممکن نیست بسیار مفید خواهد بود.
او دراین‌باره به طراحی برنامه‌های متنوع در این بستر اشاره کرد و گفت: فعالیت و شوروشوق ما در این فضا کاهش ‌پیدا کرده. همیشه در برنامه‌ها و جشنواره‌ها حضور داشتیم و در فضای مجازی این امکان را نداریم. همچنین طراحی پی‌دی‌اف و کتاب‌های صوتی یا راه‌اندازی کتاب‌خانه مجازی کمک می‌کند تا جایگزینی برای کتاب‌خانه‌ها داشته باشیم.
محمدحسین نجمی دیگر نوجوان حاضر در این نشست یکی از مسائل قابل طرح را تمرکز امکانات آموزشی در شهر تهران دانست و از دغدغه خود در حوزه نمایش و سینما سخن گفت: به طور مثال ما در مرکز خود (شهر رباط‌ کریم) مربی تئاتر نداریم و این امکان برای اعضای خارج از تهران محدود است. خواسته من اهمیت به آموزش سینما و تئاتر در تمام استان‌ها و شهرهای کشور است.
زحل حسنی‌مقدم نماینده اعضای مراکز فرهنگی هنری لرستان نوجوانی بود که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت. وی با تکیه بر مساله اقتصادی عنوان کرد که بسیاری از کودکان و نوجوانان به‌دلیل نداشتن گوشی همراه و تبلت امکان بهره‌مندی از فعالیت های مجازی را ندارند و بازگشایی مراکز به آن‌ها کمک خواهد کرد تا از امکانات آموزشی استفاده کنند. او در بخش دیگری از پیشنهاداتش طراحی و ساخت فضاهایی برای بازی و بازی ‌فکری را خواستار شد.


دیگر نوجوان حاضر در این جمع مبینا جعفری از استان هرمزگان بود. وی کانون را مامن امن برای بسیاری از افراد دانست و به نتایج اثربخش آن بر زندگی اجتماعی افراد اشاره کرد و در عین حال پیشنهاداتی برای این مجموعه با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی آن داشت: ما با موضوع بورس تحصیلی آشنا هستیم اما تا به‌حال بورس فرهنگی نداشته‌ایم. بسیار خوب خواهد شد که با هدف آشنایی با فرهنگ ملل و تغییر افق ذهنی کودکان و نوجوانانی که در این حوزه دغدغه دارند چنین بورسی طراحی و حمایت شود. همچنین فکر می‌کنم برگزاری تورهای تفریحی، آموزشی، گردشی و فرهنگی به ارتقا دانش و مهارت اعضا کمک کند.»
او به بهره‌گیری از دانش مراکز در تولید محتوا نیز اشاره داشت و گفت: در تمام نقاط کشور فعالان ادبی-فرهنگی حضور دارند. در تولید محتوا می‌توان با تعریف موضوع و هدف از هر مرکز خواست تا در این راه مشارکت کنند. به طور مثال هر مرکز ثابت اگر بتواند تنها در یک موضوع فعالیت کند ماهانه یک‌هزار مطلب در این حوزه تولید شده است.
گفتنی است اشادا جوادی‌فر، نازنین‌فاطمه قلیچ‌خانی، محمدرضا کافی‌آبادی، حنانه باستانی، دینا عسگری، نرگس معینی دیگر نوجوانانی بودند که در نشست حضوری با مهدی‌علی‌اکبرزاده گفت‌وگو کردند.
همچنین مهران طالبی از مرکز ۱ بیرجند، ریحانه طالبی از مرکز ۲ بیرجند، روشنا شریف‌نژاد از مرکز ۲ بوشهر، سیده‌کیمیا حسینی و کوشا یوسفی از مرکز شماره ۳ ساری اعضایی بودند که دغدغه‌ها و دیدگاه خود را با مدیرعامل کانون مطرح کردند.
در پایان این نشست لوح‌های تقدیری به این اعضا اهدا شد.
هفته ملی کودک، یادواره شهید علی لندی از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور به شکل مجازی و حضوری با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =