تجربه‌های جدید، چراغ راه آینده قصه‌گویی کشور

مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز شنبه ۲۴ مهر در دو بخش «ملی» و «آیینی‌سنتی» آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره به صورت مجازی در دو منطقه برگزار خواهد شد و داوران در تهران به صورت متمرکز آثار را بررسی خواهند کرد.
براین اساس در آیین افتتاحیه مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن قدردانی از برگزاری آیین افتتاحیه بخش منطقه‌ای از سوی کانون استان خراسان رضوی عنوان کرد: جشنواره قصه‌گویی در سالهای اخیر تجربیات جدیدی را در پرونده خود ثبت کرده است. متاسفانه شیوع بیماری کرونا سبب دوسالانه شدن این جشنواره شد. اما این اتفاق تجربه‌ای جدید برای ستاد و استان‌ها بود که این تغییرات را می‌توان دستاوردهای جدیدی برای آن دانست.


امینی ادامه داد: تجربیات جدید بستر و زیرساخت برنامه‌های آینده خواهد بود. تجربه قصه‌گویانی که چراغ قصه‌گویی را روشن نگه داشته‌اند و با همت خود جشنواره را پایدار کرده‌اند و پایداری این افراد در گروه‌های مجازی نشانه تلاش و پیگیری آنهاست.
وی خاطر نشان کرد: جشنواره قصه‌گویی جشنواره متفاوتی از این جهت است که نمونه دیگری شبیه به آن در کشور نیست. اگرچه نهادها تلاش کردند که با طراحی برنامه‌هایی به اهداف این جشنواره و برنامه‌های آن نزدیک شوند اما سرمایه جشنواره کانون، قصه‌گویان و مربیان هستند. اگر سایر نهادها هم به این سمت‌وسو مایل شدند واقعیت این است که از مربیان کانون کمک گرفته‌اند و ما قدر این سرمایه را می‌دانیم. امیدواریم این چراغ پرقوت روشن بماند. آن‌چه پابرجاست مربیان هستند که در گودهای قصه‌گویی مراکز با مخاطبان خود در ارتباط بوده‌اند و با به‌روزرسانی خود جشنواره را به‌روز نگه داشته‌اند.
بخش دیگری از این مراسم به سخنان محمد گودرزی دهریزی اختصاص داشت. وی گفت: بسیار خوشحالم که بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی در شرایطی برگزار می‌شود که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، برنامه‌های فرهنگی کشور نیمه تعطیل و تعطیل شده‌اند. پیام ضمنی این اتفاق، پیوند قصه با زندگی است و همان‌طور که زندگی اجتناب ناپذیر است باید قصه‌گویی هم ادامه پیدا کند.


دبیر بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی افزود: از یک جهت این تغییر به معنی برگزاری اولین جشنواره مجازی قصه‌گویی است. جشنواره‌ای با حال وهوای متفاوت که به دلیل ماهیت مجازی بودن گرچه شور و حال اجرای زنده را ندارد اما در مقابل امکانات جدیدی را به ما ارائه می‌دهد. مثلا من فکر می‌کنم در سیر تاریخی جشنواره شکل مجازی ضرورت داشت. ما حالا در این سیر، تجربه جشنواره مجازی را هم داریم و اگر مثلا در چهلمین یا پنجاهمین دوره، عکس‌های جشنواره مجازی را ببینیم از این تجربه به نیکی یاد می‌گیریم.
وی افزود: دومین امکان و ارزش، مساله تجربه جدید است که به ما امکانات و دید جدیدی می‌دهد. فکر می‌کنم که با توجه به این‌که حرکت جهان، رو به استفاده از فضای مجازی است این اتفاق ظرفیتی برای جشنواره ایجاد کرده است.
گودرزی دهریزی گفت: سومین ارزش پیش روی ما امکان گسترش دامنه مخاطب است. حالا می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که مخاطبان ما ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر باشند. البته تمرکز ما این است که کیفیت ارتباط را گسترش دهیم و بعد به این فکر خواهیم کرد که دامنه گسترده مخاطب را چه‌طور بیشتر کنیم.
همذات‌پنداری رمز موفقیت قصه‌گویی است
آیین گشایش مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بر مزار حکیم توس، فردوسی برگزار شد و با برنامه‌هایی مانند شاهنامه‌خوانی و قصه‌نمایش همراه بود و مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی نیز در این برنامه رمز موفقیت قصه‌گویان را ارتباط موثر با مخاطبان و همذات‌پنداری با آنان دانست.


ابراهیم زره‌ساز گفت: همه می‌دانیم که در هنرهای نمایشی ارتباط با مخاطب و تعامل با اوست که سبب موفقیت یک اثر می‌شود. این امر در مساله قصه‌گویی پررنگ‌تر است. قصه‌گو باید رویداد قصه را درونی کند و با همذات‌پنداری بتواند مخاطبانی از قشرها و نسل‌های مختلف را پای قصه خود بنشاند.
وی در پایان سخنان خود به بهره‌گیری از قصه‌های تاریخی و دینی تاکید داشت و گفت: امروز آیین گشایش مرحله منطقه‌ای در کنار مقبره فردوسی برگزار شده است. می‌دانیم که قصه‌های خوب در دل داستان‌های این شاعر بزرگ نهفته است. قصه‌هایی که نسل‌ها نقل شده‌اند و همچنان هم مناسب روایتند. اما باید بدانیم بهترین قصه‌گو خداوند است. خداوند روایات خود را در کتاب‌های آسمانی با قصه و در قالب داستان نقل کرده است و تمام این داستان‌ها قصه‌هایی خوب برای نقل برای هر نسل هستند.
نخستین مرحله داوری بخش ملی جشنواره طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ مهر ۱۴۰۰ با رقابت ۹۰ قصه‌گو از ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود و پس از آن مرحله دوم بخش ملی نیز با رقابت ۹۶ قصه‌گو از ۱۶ استان طی روزهای ۳ تا ۶ آبان، شاهد رقابت بخش دیگری از قصه‌گویان این جشنواره در بخش منطقه‌ای است.
طی روزهای ۸ تا ۱۲ آبان ۷۱ قصه‌گوی بخش آیینی و سنتی با هم رقابت می‌کنند و روز ۱۵ آبان نیز شاهد رقابت ۱۰ قصه‌گو با زبان اشاره خواهیم بود.
مرحله‌ پایانی بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =