فضای مجازی به ترویج قصه‌گویی کمک می‌کند

داور بخش «ملی» جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی کانون پرورش فکری معتقد است هر اندازه جامعه به لحاظ رسانه‌های الکترونیکی پیشرفت کرده باشد باز هم به قصه‌گویی نیاز دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ملک چیذری پژوهش‌گر ادبیات کودک و نوجوان، ضمن ابراز خوشحالی از استمرار برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیان کرد: متوقف نشدن فرایند برگزاری جشنواره قصه‌گویی تا دوره بیست‌وسوم اتفاق خوبی است و حتی در دوره کرونا و شرایطی که وجود دارد بستری فراهم شده تا جشنواره غیرحضوری برگزار شود. اگرچه قصه‌گویی هنری چهره به چهره و نفس به نفس است اما برای فرهنگسازی در عصر ارتباطات نیازمند این موضوع هستیم تا از طریق قصه‌گویی با فرزندانمان ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: ما همچنان با قصه‌گویانی روبرو هستیم که با علاقه و آگاهی سعی دارند تجربه‌ای ناب و جدید از قصه‌گویی در ارتباط با مخاطبان خود ایجاد کنند. شاید زمانی فکر اینکه بخواهیم قصه‌گویی‌ غیرحضوری داشته باشیم سخت به نظر می‌رسید اما این موقعیت فراهم ‌شد و ارتباط هرچند از راه دور و مجازی، اما سعی شد بتوانیم حامل‌های احساس را با هم منتقل کنیم و با تلاش قصه‌گو و ایجاد تصویرهای ذهنی، جشنواره را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

داور بخش «ملی» بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به تغییر در شیوه برگزاری این دوره از جشنواره در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: قصه‌گویی ارتباط کلامی و عاطفی درکنار یکدیگر است که در دوره‌های گذشته این فعالیت در سالن‌ها انجام می‌شد، اما در این دوره به ضرورت از فضای مجازی کمک گرفته‌ایم. چه بسا این فعالیت مجازی در قصه‌گویی آنلاین، موقعیتی را به وجود می‌آورد و مادران علاقه‌مند، کودکان و نوجوانان و... همه بتوانند این جریان را دنبال کنند. برگزاری آنلاین جشنواره در کنار فعالیت‌های چهره به چهره در ارتباط میان فردی و تصویرسازی ذهنی می‌تواند مفید هم باشد.

چیذری با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌ فضای مجازی می‌تواند به ترویج قصه‌گویی کمک کند ادامه داد: زمانی این نظر وجود داشت که رسانه‌های نوین و ارتباط الکترونیک جایگزین فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی شده است. یک دهه قبل معتقد بودند لوح‌های فشرده قصه‌گویی به‌راحتی می‌تواند جایگزین فعالیت‌های قصه‌گویی شود و خیلی از پدر و مادرها دیگر حوصله ندارند برای قصه‌گویی کودکان وقت بگذارند. اما تجربه نشان داد قصه‌گویی فعالیتی دوجانبه و زنده است. چقدر خوب است که میان قصه‌گو و شنونده این ارتباط باشد و زمانی که کودک و یا شخصی که قصه را می‌شنود این فرصت را داشته باشد تا اگر مفهومی را درک نکرد یا نظری داشت بتواند در یک تعامل دو جانبه این ارتباط را برقرار کند. هر اندازه جامعه به لحاظ وسایل الکترونیکی پیشرفت داشته باشد بازهم قصه‌گویی مورد نیاز است؛ این تجربه در کشورهای صنعتی و فرا صنعتی نیز وجود دارد.

این مدرس قصه‌گویی عنوان کرد: رسانه‌های دیگر نمی‌توانند جایگزین فعالیت‌های قصه‌گویی باشند. قصه‌گویی کارکردها و اهداف متعددی دارد که اگر خانواده با آن آشنا شود به ارتباط میان خانواده‌ها کمک می‌کند. در دنیای امروز ارتباط میان فرزند و والدین کم شده و دچار مشکلات عدم ارتباط و عدم گفتگو هستند. قصه‌گویی می‌تواند به برقراری ارتباط درست و حل شدن این موضوع کمک کند.

وی افزود: در عرصه قصه‌گویی نخست باید شناخت و آگاهی داشت تا اثرگذار باشد. قرار گرفتن در این مسیر زحمت دارد و کسی که می‌خواهد به فعالیت قصه‌گویی ورود کند و در جشنواره حاضر شود با فشار دادن یک دکمه این اتفاق نمی‌افتد. جشنواره قصه‌گویی نیاز به قصه‌های ناب دارد و قصه‌گو باید تجربه ارتباط با کودکان را داشته باشد.

این پژوهش‌گر ادبیات کودک عنوان کرد: جشنواره قصه‌گویی را باید در ارتباط با ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات فولکلور بزرگسال برگزار کنیم، در اینجا ایجاب می‌کند ابزار و امکانات مورد نیاز ادبیات کودک و ادبیات فولکلور را خوب بشناسیم تا تاثیرگذار باشد و به دل افراد بنشیند.

چیذری در پایان گفت: غیر از اجرا که ارتباطی برای قصه گفتن و شنیدن است باید آن منابع اصیل که این کار را تقویت می‌کند بیشتر کنیم. به نظرم هرچقدر قصه‌گویان ما، پدران و مادران و کسانی که علاقه‌مند به این فعالیت هستند دانش و مطالعه خود را بیشتر کنند لذت ناشی از انتقال مفاهیم و ایجاد یک فضای تعاملی میان کسی که قصه می‌گوید و شخصی که قصه می‌شنود بیشتر می‌شود و آن شیرینی و حلاوت به دست می‌آید.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =