پایان داوری بخش ویژه جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویی

داوری بخش ویژه جشنواره با عنوان «قصه‌گویی به زبان اشاره» با حضور مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و دبیر جشنواره برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مراسم روز ۱۵ آبان ۱۴۰۰در تهران و با حضور افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، محمد گودرزی‌دهریزی دبیر جشنواره، علی حسینی سرپرست اداره کل کانون استان تهران و داوران این بخش برگزار شد.

داوری این بخش را «وحیده نظری» مدرس زبان اشاره مدارس استثنایی و آموزگار کودکان کم‌توان ذهنی، «کیخسرو رنگرز» مدرس زبان اشاره انجمن ناشنوایان و آموزش و پرورش و «مهتاب شهیدی» مدرس و داور جشنواره‌های قصه‌گویی برعهده داشتند.

در این برنامه ابتدا مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره حضور بخش «قصه‌گویی به زبان اشاره» در این دوره از جشنواره صحبت کرد.

افسون امینی ضمن ابراز خرسندی از اضافه شدن بخش ویژه «قصه‌گویی به زبان اشاره» به جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: امسال در جشنواره به کودکان و نوجوانانی توجه شده که سال‌ها پیش باید به آنها توجه می‌شد. کانون پرورش فکری اگرچه یک گام بزرگ و مهم در تاسیس مراکز فراگیر کشور برداشته اما نباید به این بسنده شود و در برنامه‌ها و جشنواره‌های بزرگی مانند قصه‌گویی حتما باید بیشتر این عزیزان دیده شوند.

وی در ادامه گفت: خرسندم و مایه افتخار  است در زمانی مسئولیت دارم که برای اولین بار بخش مستقلی از این جشنواره به قصه‌گویی با زبان اشاره آراسته شده و متاسفانه چون این تجربه زیبا ممکن بود در فضای بزرگ‌تر جواب مثبت و مناسبی نداشته باشد، بنابراین فعلا این بخش را در استان تهران و به‌صورت آزمایشی برگزار کرده‌ایم.

امینی با بیان اینکه کودکان دارای نیازهای ویژه هیچ تفاوتی با دیگر کودکان ندارند، ادامه داد: این کودکان حس‌ها و دریافت‌های قوی‌تری دارند و در بسیاری از موارد درک و احساس آنها غنی‌تر از کسانی است که نقص  عضوی ندارند.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون تأکید کرد: هرگز نباید به کودکان دارای نیازهای ویژه لفظ ناتوان داده شود؛ این کودکان نه تنها ناتوان نیستند، بلکه در مواردی از دیگر کودکان تواناترند. ما وظیفه داریم به‌عنوان ارگانی که برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند تا جای ممکن دسترسی این کودکان را به دریافت خدمات فرهنگی میسر کنیم. در برنامه‌ها و جشنواره‌ها نیز آنها را به‌صورت ویژه ببینیم و شرایط را برای دسترسی‌شان به این خدمات و استفاده از برنامه‌های فرهنگی فراهم آوریم.

افسون امینی در پایان صحبت‌های خود گفت: خدا را شکر می‌کنم که این گام میسر و بخش مستقلی از بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی مزین شد به قصه‌گویی با زبان اشاره. انشاء‌الله پاسخ خوب و مناسبی بگیریم و در بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی بخش زبان اشاره را در تمام استان‌ها و سطح کشور برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ایده شکل‌گیری این بخش در جشنواره را طرحی از طرف قصه‌گویان عنوان کرد و گفت: در دوره ‌آموزشی که با مربیان قصه‌گویی سراسر کشور داشتم و در آنجا سنجه‌ها را آموزش می‌دادم، گروهی از قصه‌گویان، ایده را مطرح کردند و برای خود من این ایده علاوه بر تازگی، جذاب بود.

گودرزی‌دهریزی در ادامه بیان کرد: با دوستان دبیرخانه روی این ایده فکر کردیم، به آن پر و بال دادیم و به این نتیجه رسیدیم چنین جشنواره بزرگی که عنوان بین‌المللی دارد نباید ناشنوایان را به‌عنوان بخش مهمی از جامعه نادیده بگیرد، بلکه ناشنوایان هم باید برای شنیدن و لذت بردن از قصه در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی جایگاهی داشته باشند. به‌همین دلیل امسال به‌شکل آزمایشی از قصه‌گویان زبان اشاره تهرانی آغاز کردیم و جشنواره منطقه‌ای آنها حضوری برگزار شد.

دبیر جشنواره برای بیشتر دیده شدن این بخش اظهار کرد: بعد از اجرای حاضران در این بخش، چهار نفر انتخاب می‌شوند و آنها در بخش پایانی به‌صورت غیررقابتی قصه‌گویی می‌کنند و سال آینده این شیوه از قصه‌گویی به عنوان یک روش پایدار در جشنواره اجرا خواهد شد.

گودرزی‌دهریزی در پایان از تدوین شیوه‌نامه جشنواره بیست‌وچهارم خبر داد و گفت: فراخوان بخش «قصه‌گویی به زبان اشاره» سال آینده به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

بعد از صحبت‌های مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و دبیر جشنواره، شرکت‌کنندگان در این بخش قصه‌های خود را اجرا کردند و داوران به بررسی این آثار پرداختند.

معصومه پورامام علی با «ماجرای مورچه کوچولو»، لیلا مکانی با «عروسی آقای هزارپا»، الهه تاجیک با «این چه پرنده‌ای است؟»، فاطمه گلچین با «وقتی آقای شاد کچل شد»، نسرین اسکندریان با «موش‌هایی که از آدم‌ها مهربان‌تر بودند»، روشنک ایلانلو با «غازی که نمی‌خواست غاز باشد»، آوا ملا جعفر با «شب بخیر خرس کوچولو»، حدیثه وکیلی با «قصه خورشید و باد شمال» و میترا ناظم با قصه «خانم گاوه و مشکل چاقی» شرکت‌کنندگان  آخرین گروه مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی بودند.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری هم‌زمان با شب یلدا در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =