مربیان کانون از ظرفیت شعر نوجوان در جهت برآورده کردن علایق مخاطبان خود بهره ببرند

مهدی مرادی شاعر کودک و نوجوان و برگزیده‌ی اولین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال کانون، تأکید کرد: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بکوشند در حد امکان از ظرفیت شعر نوجوان در جهت برآورده کردن سلایق و علایق مخاطبان خود، بهره ببرند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مهدی مرادی، شاعر کودک و نوجوان و برگزیده‌ی اولین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال کانون که به مناسبت هفته‌ی پژوهش، در نشست مجازی پژوهشی بررسی شعر کودک و نوجوان، سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: از آنجا که طیف وسیعی از مخاطبان کانون را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، پرداختن به ادبیات مختص این گروه‌های سنی و توجه به شعر نوجوان راهگشای مربیان است.

او افزود: اگرچه ظرفیت‌های شعر نوجوان بسیار گسترده هستند و نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه‌ی آن‌ها را یافته‌ایم و همچنان در حال تجربه و کشف هستیم، اما مربیان کانون باید بکوشند که در حد امکان از ظرفیت شعر نوجوان در جهت برآورده کردن سلایق و علایق مخاطبان خویش، بهره ببرند.

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه شعر نوجوان شعری است که مخاطب خاص دارد و یک شاعر پیش از اقدام به سرودن برای این گروه سنی، باید مشخص کند که مخاطبانش شاعر یا علاقه‌مند به شعر هستند، بیان کرد: شعر نوجوان لبریز از عناصر شاعرانه است و به عنوان مثال حس‌آمیزی یک ویژگی است که به وفور در شعر این گروه سنی، یافت می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان از افرادی چون بیوک ملکی، شاهین رهنما و محمود کیانوش به عنوان افراد شاخص درزمینه‌ی شعر نوجوان نام برده و اظهار داشت: شاعرانی که در آثار خود با فضایی دور از شعارزدگی به مفاهیمی چون مسائل اجتماعی، مرگ، عشق و هر آنچه مجالش در شعر کودک اندک است، پرداخته و از آزادی عمل در شعر نوجوان، نهایت بهره را ببرند، می‌توانند در سرودن برای این قشر موفق‌تر عمل کنند.

مرادی، کانون پرورش فکری را پشتیبان، مولد و حامی ادبیات کودک و نوجوان دانست که از دیرباز در زمینه‌ی استعدادیابی و شناسایی شاعران و نویسندگان نوجوان پیشگام و مؤثر عمل کرده است و تشریح کرد: مربیان کانون جزء اولین کسانی هستند که مستقیماً با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند و می‌توانند با افزایش آگاهی و نقش پررنگ خود در پیشبرد تحولات این حوزه مؤثر واقع شوند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ در آینده از ظرفیت مربیان و کارشناس ادبی توانا در مراکز کانون خوزستان در سطح کشوری بهره‌برداری بیشتری شود.

گفتنی است: نشست پژوهشی بررسی شعر کودک و نوجوان به مناسبت هفته‌ی پژوهش و حضور مهدی مرادی شاعر کودک و نوجوان، مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان ادبی، فرهنگی و هنری و مربیان مراکز کانون استان خوزستان، در صفحه‌ی مجازی معاونت فرهنگی این نهاد فرهنگی، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =