برگزاری جلسه هم‌اندیشی کارگروه تماشاخانه‌های سیار کانون در هرمزگان

اولین جلسه هم‌اندیشی کارگروه میدانی تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان هرمزگان تشکیل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جلسه در دفتر مرکزی کانون استان هرمزگان با حضور لیلا شویدی مسوول تماشاخانه سیار کانون و پروین پشتکوهی مدیرکل کانون استان هرمزگان، معاون فرهنگی استان و جمعی از کارشناسان مسوول فرهنگی و هنری تشکیل شد.

مسوول تماشاخانه سیار کانون با تشریح اهداف تشکیل این کارگروه و اشاره به رسالت و جایگاه تماشاخانه سیار در این دوره و اهداف و برنامه‌های پیش رو، به اهمیت برنامه‌ریزی‌های دقیق، تشکیل کارگروه‌های میدانی و فعال، لزوم تشکیل گروه‌های باانگیزه و توانمند و تبیین و تعریف دقیق تماشاخانه‌ها برای نهادهای مختلف و ارزیابی دستاوردهای تماشاخانه سیار در هر استان پرداخت و سرفصل‌های اساسی کارگروه‌های میدانی تماشاخانه سیار را تعیین کرد.

شویدی همچنین شناسایی و انتخاب استان‌های معین در پنج نقطه از کشور را بین استان‌های مختلف از اولویت‌های واحد تماشاخانه سیار کانون دانست و گفت: اینکه بتوانیم حضور تماشاخانه‌ها را در فصل‌های مختلف سال با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی برنامه‌ریزی کرده و نهادها و سازمان‌هایی را که دغدغه‌های فرهنگی و هنری مشترک دارند از حضور تماشاخانه و رسالت آن مطلع کنیم بسیار حائز اهمیت است و گام مهم و اساسی برای جذب مشارکت‌های مختلف برای تحقق عدالت فرهنگی خواهد بود.

وی با تاکید بر تشکیل کارگروه‌های میدانی و فعال در هر استان گفت: تشکیل گروه‌های کارشناسی- اجرایی برای حضور مفیدتر و پرثمرتر از ضروریات حضور تماشاخانه در استان است زیرا شناخت آداب و رسوم، فرهنگ و جغرافیا و ظرفیت‌های بومی و محلی نکاتی تخصصی است که می‌توان برای گسترش آن از کارشناسان و مربیان هر استان استفاده کرد.

شویدی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف تماشاخانه‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی است گفت: در استان هرمزگان در روند اجرای برنامه‌ها شاهد آسیب‌های زیرپوستی در بافت‌های مختلف به‌ویژه در بخش نوجوان بودیم که این یکی از دستاوردهای مهم تماشاخانه‌های سیار به شمار می‌آید. زیرا می‌توان با توجه به اطلاعاتی که از این آسیب‌ها به‌دست آمده برنامه‌هایی ساخته شود و کمک‌های جدی‌ و موثری به صورت آموزش‌های غیرمستقیم از طریق برنامه‌های تماشاخانه به نوجوانان این مناطق ارائه شود.

وی در پایان از دیگر دستاوردهای تماشاخانه‌های سیار را حضور والدین و بزرگسالان در کنار کودکان و همذات‌پنداری بین آنها و بیداری کودک درونشان دانست.

در ادامه این نشست مدیرکل کانون استان هرمزگان حضور تماشاخانه سیار در این استان را اتفاق مهمی دانست که باعث ایجاد یک جریان فرهنگی و هنری شده و توجه تمامی مسوولان استان را به خود معطوف کرده است.

پشت‌کوهی ادامه حضور به دلیل استقبال خوب مناطق مختلف از تماشاخانه را خواستار شد و برنامه‌ریزی برای فاز دوم حضور تماشاخانه در این استان را از اولویت‌های کاری همکارانش اعلام کرد.

وی ادامه داد: پس از دور شدن از شرایط قرمز کرونا، حضور تماشاخانه توانست غبار انزوا و تنهایی ۲۰هزار و ۷۴۰ کودک، نوجوان و بزرگسالان استان هرمزگان را کاهش دهد.

مدیرکل کانون استان هرمزگان گفت: با توجه به اینکه برای نخستین بار است که همکارانش در اجرای برنامه‌های تماشاخانه به‌طور میدانی وارد عمل شده‌اند این تجربه را بسیار مفید و تشکیل یک گروه اجرایی برای حضور تماشاخانه در استان را از اولویت‌های کانون دانست.

پشت‌کوهی به بازخوردها و تاثیرات فراوان محتوای برنامه‌های تماشاخانه سیار اشاره و از اجرای نمایش «رینارد روباهه» که به صورت کاملا مشارکتی انجام شد ابراز خشنودی کرد.

وی استفاده از قصه‌گویان برجسته کانون در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیز یکی دیگر از نکات مثبت محتوای برنامه تماشاخانه سیار برشمرد و بر لزوم تولید این گونه محتواها برای آینده تماشاخانه سیار تاکید کرد.

در ادامه کارشناس مسوول استان نیز به طرح مسائل مختلفی درباره کار میدانی همکاران و مربیان استان اشاره کرد و گفت: این تجربه به‌عنوان یک کلاس درس بسیار مفید و ضروری از مهمترین اتفاقات حضور تماشاخانه در استان است و پرورش نیروی انسانی باانگیزه و تلاشگر یکی از ضروریات حضور تماشاخانه در استانها است زیرا با پیمایش در مسیرهای کوتاه و بلند و تغییر فضاهای فیزیکی تماشاخانه متناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی مناطق، حضور نیروهای مجرب یکی از ضروریات این جریان بزرگ فرهنگی و هنری خواهد بود.

فاطمه غلامزاده‌نخلی تصریح کرد: حضور تماشاخانه برای خانواده‌ها نیز دستاوردهایی دارد که با حضور در جلسه‌های متعدد در بخش‌های مختلف استان در سازمان‌های مرتبط با کانون تاثیراتش را به‌طور مستقیم دیده‌ام و این باعث شده برای آموزش‌های غیرمستقیم درخواست‌ها از طرف نهادهای مختلف بیشتر شود.

نعیم اسدی، معاون فرهنگی استان هرمزگان نیز در ادامه با اشاره به نکات مثبت و ارزنده‌ای که در نمایش «رینارد روباهه» وجود داشت به استفاده از ادبیات فولکلوریک و موسیقی‌های مناسب در بخش‌های مختلف نمایش اشاره کرد و انتخاب این نمایش برای صحنه تماشاخانه سیار را انتخابی هوشمندانه تلقی کرد و افزود: تئاترهای مشارکتی بیشترین میزان تاثیرگذاری بر مخاطب را دارد و ظرفیت چندین بار اجرا در یک محل را خواهند داشت.

تماشاخانه سیار کانون با هدف تحقق عدالت فرهنگی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ آذر ۱۴۰۰ با ۲۶ اجرا در مناطق و جزایر مختلف استان هرمزگان حضور پیدا کرد و کودکان و نوجوانان هرمزگانی از برنامه‌های آن بهره‌مند شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =