برگزاری همایش بزرگداشت میراث ماندگار حکیم نظامی گنجوی در خوزستان

همایش بزرگداشت میراث ماندگار حکیم نظامی گنجوی شاعر و داستان‌سرای ایرانی سده ششم هجری قمری در روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، در همایش بزرگداشت میراث ماندگار حکیم نظامی گنجوی قدرت قاسمی‌پور،نظامی پژوه و  عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در بیان مطالب تاریخی و فرهنگی لازم است که حقایق علمی گفته شود؛ بنا بر منابع کهن، زبان مردم گنجه و شهرهای پیرامون در زمان نظامی گنجه‌ای فارسی بوده است. همچنین منطقه‌ای که نظامی در آن زندگی می کرد ارّان نام داشت که در دوره‌ی معاصر نام آذربایجان را بر آن گذاشتند..

وی با بیان اینکه سبک شعری نظامی نیز همچون خاقانی وابسته به سبک عراقی است،به این موضوع اشاره کرد که:  اگر نظامی برخی از منظومه‌ها همچون خسرو و شیرین و هفت‌پیکر را نمی‌سرود، ممکن بود در زبان فارسی این داستان‌ها فراموش شوند..

او در ادامه بر وجوه برجسته‌ی داستانی آثار نظامی تأکید کرد و افزود: نظامی با هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌ها توانسته است آثاری داستانی بیافریند که در آن شخصیت‌ها زنده و حاضر هستند.

به طوری که می‌توان گفت: زبان نظامی استعاری و تصویری است، به نحوی که در زبان نقاشی و نگارگری می‌کند.

در ادامه این همایش محدثه الماسی کارشناس بخش مکاتبه‌ای و هستی پیراسته فر عضو انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز به شعرخوانی پرداختند.

از دیگر فعالیت اجرا شده در این همایش، اجرای نمایش گروه انجمن هنرهای نمایشی کانون خوزستان به سرپرستی مریم فهیم‌پور، کارشناس هنرهای نمایشی استان با داستان اسکندر و آب‌حیات به نویسندگی مسعود شاگردمعمار و هنرنمایی تابان ممبینی کاظمی،ستایش یزدانی،سنا حنظلی و مریم یزدانی ، اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون خوزستان بود که بر روی صحنه رفت.

رضا زدوار عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مهمان دیگر این همایش بود که با ارائه اثر خوشنویسی خود، پایان بخش همایش بزرگداشت میراث ماندگار حکیم نظامی گنجوی بود.

همایش بزرگداشت میراث ماندگار حکیم نظامی گنجوی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =