کارگاهی برای آموزش بروز احساسات در کودکان

کارگاه مهارتی بازی‌های نمایشی و خلاق در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمید ندیمی مربی کارگاه مهارتی بازی‌های نمایشی و خلاق درباره فعالیت‌ها و برنامه‌هایش به عنوان مربی در نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: در این نمایشگاه با ماسک‌ها، عروسک‌ها و ابزارهای بازی‌های نمایشی در خدمت تمامی شرکت کننده و بازدیدکننده‌ها هستیم.

او با اشاره به اینکه بالغ بر ۵ سال است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند، درباره آنچه بچه‌ها در هنگام مراجعه به این کارگاه آموزش می‌بینند، توضیح داد: با توجه به اینکه طیف بازدیدکننده‌های نمایشگاه در ساعات مختلف متغیر است و بیشتر بچه‌ها دوست دارند که غرفه‌ها را ببینند، زمان و شرایط به صورتی نیست که ازدحام جمعیت مانع مشارکت بچه‌ها در کارگاه‌ها شود. من در کارگاه بازی‌های نمایشی و خلاق حتی اگر یک کودک و یا نوجوان مراجعه کند با او بازی و نمایش مناسب سنش را انجام می‌دهم.

ندیمی افزود: اگر تعداد مراجعه‌کننده‌ها، بالای سه نفر باشد، سعی می‌کنم که شرایط حضور در بازی‌های مشارکتی و گروهی را برای آن‌ها فراهم کنم تا ضمن آموختن آن بازی، نکات تربیتی را هم در دل آن بازی یاد گیرند.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره عروسکی که به بچه‌ها کمک می‌کند تا احساس‌شان را به خوبی بروز دهند، گفت: یک عروسک تهیه کرده‌ایم که شخصیتی خجالتی دارد. بچه‌ها وقتی که با این عروسک آشنا می‌شوند، خودشان را جای او قرار می‌دهند و درباره این که او برای چه کاری خجالت کشیده و یا اینکه خجالت کشیدن درست است یا غلط، نظر می‌دهند.

او ادامه داد: راهکارهایی که بچه‌ها به عروسک ارائه می‌دهند تا کمتر خجالت بکشد و در جمع حاضر شود، باعث می‌شود که بچه‌ها بتوانند احساسات خود را به خوبی بیان کنند. در واقع، عروسک، ماسک و بازی‌های نمایشی بهانه‌ای است که بچه‌ها بتوانند بدون خجالت و به شکل درست احساسات خود را ارائه دهند.

ندیمی با اشاره به یکی دیگر از بازی‌ها و نمایش‌های این کارگاه گفت: صورتک‌هایی را که هر کدام یکی از احساسات خشم، غم، شادی و ترس را نشان می‌دهد، مقابل بچه‌ها قرار می‌دهیم تا بچه‌ها بتوانند بگویند در زمانی که یک احساس به آن‌ها دست می‌دهد، چه شکلی‌ می‌شوند و زمانی که به شکلی دیگر درمی‌آیند، خوب است یا بد و اگر بد است چه کار می‌کنند تا بتواند احساسات خود را کنترل کنند.

این مربی با اشاره به اینکه این بازی‌ها برای سنین زیر ۶ سال مناسب است، درباره بازی‌های سنین بالاتر تصریح کرد: برای مراجعه‌کننده‌ها و کودکانی که بالای ۶ سال سن دارند، باتوجه به دایره لغات‌شان، سعی می‌کنیم با بیان ناقص یک داستان، بتوانند خودشان یک درام و داستان خلاق را در لحظه خلق کنند و داستان ناقص ما را ادامه دهند.

او در پایان بیان کرد: به دلیل استقبال بالای بازدیدکننده‌ها از غرفه‌های نمایشگاه، شرایط برای فعالیت متمرکز کارگاه‌ها فراهم نیست و قصد ما آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مهارت‌ها است.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی بخش‌های مختلفی را برای بازدیدکننده‌ها در نظر گرفته است که یکی از این بخش‌ها، کارگاه‌های مهارتی و هنری است.

کارگاه‌های این دوره از نمایشگاه شامل کارگاه بازی خلاق، نقاشی، اوریگامی، کاردستی خلاق، سفال و خوشنویسی است که با حضور مربیان باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب برگزار می‌شود.

پنجمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی با عنوان «محیط زیست» نام‌گذاری شده است.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =