نوروزخوانی فرصتی برای زنده نگه‌داشتن آیین‌های سنتی است

نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» که از نیمه فروردین در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفته مورد توجه کودکان و والدین آنها قرار گرفته است. اجرای این نمایش تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اجرای این نمایش که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و ملی ایران و شناخت آداب و رسوم عید باستانی نوروز در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون تولید شده است به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

در یکی از روزهای اجرای این نمایش شاد و موزیکال با حضور در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون بعد از دیدن نمایش، با جواد انصافی نویسنده و کارگردان «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» و دو تن از بازیگران آن گفتگو کردیم.

جواد انصافی ابتدا با اشاره به پژوهشی که درباره نوروز انجام داده است گفت: از این پژوهش دو نمایش تهیه کردم که یکی برای گروه بزرگسال بود و یکی مناسب کودک و نوجوان.

وی افزود: تلاش ما بیشتر بر این بود که این نمایش با موسیقی اجرا شود و بچه‌ها را شاد کند و در عین‌حال پیام هم داشته باشد.

این پژوهشگر آیین‌های نوروزی اظهار کرد: سعی کردم از میان تمام نوروزخوان‌هایی که در ایران هستند از مشهورترین‌ها در این کار استفاده کنم و بگویم مراسم‌های نوروز فقط مربوط به عمو نوروز و حاجی فیروز نیست برای همین قسمتی از مراسم تکم‌چی‌ها (مراسمی در اردبیل ویژه نوروز) را آوردیم و سعی کردیم با همان ریتم اجرا داشته باشیم، ضمن اینکه اشعار این مراسم را به زبان فارسی و بر مبنای آهنگ آن در شعر «بهار و نوروز میاد، نغمه میاد ساز میاد...» تنظیم کردم.

انصافی با بیان اینکه در این نمایش سعی شده است به آداب و رسوم استان‌های مختلف اشاره شود اظهار کرد: نوروزخوان‌های آذربایجان، نوروز سلطان در مازندران و گیلان، رشکی و ماسی در اراک، نوروزخوان‌ها در تهران، شمیران، البرز و طالقان و... از جمله آداب و رسومی است که در این نمایش به اجرا درمی‌آید.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوع‌هایی که در سال‌های اخیر به آن می‌پردازند این سوال است که چرا بابانوئل با خودش هدیه می‌آورد اما حاجی نوروز گدایی می‌کند. اما در واقعیت اینطور نیست و همانطور که در نمایش نشان می‌دهیم حاجی فیروز یک خورجین داشته است که وقتی نوید نوروز را می‌دهد هرکسی هرچه بخواهد داخل آن می‌ریزد و هرچه بخواهد برمی‌دارد. این تنها رسمی است که هرکسی می‌تواند با دست کردن در خورجین هرچه می‌خواهد بردارد.

در بخشی از نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» بازیگران به همخوانی و اجرای حرکات نمایشی به رسم «کسبی‌خوانی» می‌پردازند. «کسبی‌خوانی» هنری مردمی و پایه اصلی آن از تهران است. به این شکل که کاسبان دوره‌گرد برای جلب مشتری‌های خود از هنر موسیقی و آواز بهره می‌گرفتند. جواد انصافی براساس پژوهش‌هایی که برای نوروز داشته پیش از این کتاب «کسبی‌خوانی» را هم منتشر کرده است.

در این نمایش «کسبی‌خوانی» با کمک موسیقی به موضوع‌های نوروزی می‌پردازد و اشعاری درباره سیب، سمنو، سبزه و... همخوانی می‌شود.

در ادامه انصافی می‌گوید: تمام تلاش ما این بود در فضای نمایش، سیاه‌بازی هم باشد و از وارونه‌گویی، پشت دری، در زدن و چیزهایی که برای بچه‌ها جذابیت و امکان خنده دارد و می‌تواند آنها را شاد کند استفاده کنیم.

استقبال خوب کودکان و والدین از این نمایش نشان از رضایت آنها دارد. انصافی نیز از این استقبال خرسند است و می‌گوید بازخوردهای خوبی گرفته‌اند.

جواد انصافی در پایان صحبت‌های خود با تشکر از سعید زین‌العابدینی از همکاری و کمک‌های مرکز تئاتر کانون قدردانی کرد.

زهرا غفاری بازیگر نقش باد بهاری نیز نمایش «عمو نوروز و ننه‌ سرما در بهار نوروز خوانان» را نتیجه تلاش و فعالیت جواد انصافی عنوان کرد و درباره تجربه حضور در این نمایش گفت: این نمایش یک کار سنتی است که قصد دارد آیین‌ها و سنت‌های ایرانی را حفظ کرده و به بچه‌ها بیاموزد. آیین‌ها نباید فراموش شود و باید بتوانیم بچه‌ها را با سنت‌ها و اتفاقاتی که در نوروز در شهرهای مختلف می‌افتد آشنا کنیم.

غفاری همراهی والدین با فرزندان‌شان را برای تماشای این تئاتر قابل تحسین دانست.

احسان محبیان از همسرایان این نمایش و بازیگر نقش دیو هم این تئاتر را یک نمایش آیینی و سنتی ایرانی معرفی کرد و ادامه داد: نسل امروز با این موضوع که سنت‌ها از کجا آمده آشنایی ندارند. بنابراین لازم است این آداب و رسوم بازگو و بازآفرینی شود تا کودکان و نوجوانان نسل جدید با این فرهنگ و تاریخ غنی آشنا شوند. از طرفی بزرگترها هم به‌نوعی تحت تاثیر فرهنگ‌های جدید هستند که مربوط به ما نیست و نمایش‌های اینچنینی فرصتی برای یادآوری است.

همچنین در گفتگو با تعدادی از والدین و کودکانی که به تماشای این نمایش آمده بودند همه ابراز خرسندی و رضایت داشتند و والدین اجرای نمایش‌هایی با موضوع‌های آیینی سنتی را فرصتی برای زنده نگه داشتن آیین‌های سنتی عنوان کردند.

نمایش «عمو نوروز و ننه‌ سرما در بهار نوروزخوانان» تا پایان اردیبهشت ساعت ۱۷ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران میزبان کودکان و نوجوانان است.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت تیوال به نشانی  http://tiwall.com/p/amounorouz یا شماره تلفن‌های ۰۹۰۳۴۹۹۰۲۸۵ و ۰۹۲۲۳۹۳۲۸۹۲ اقدام به تهیه بلیت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =