خلاقیت و نوآوری معیار مهمی در انتخاب آثار بود/ زیاده‌گویی در انیمیشن را کنار بگذاریم

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت که آثار این دوره از جشنواره با وسواس خاص و توجه ویژه به خلاقیت انیماتور اتتخاب شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امین حق‌شناس عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره ملاک‌های داوری و انتخاب آثار این دوره گفت: بسته به دسته‌بندی آثار، ملاک‌های انتخاب نیز متفاوت می‌شد اما در کل شاخص اصلی من برای انتخاب آثار رعایت شدن حداقل استاندارد در کار بود. منظور از استاندارد داستان‌گویی، گرافیک، ریتم و... است و به نظر من وقتی یک اثر قرار است وارد جشنواره بین‌المللی شود، باید حداقل‌ این موارد را رعایت کرده باشد.

او ادامه داد: یک نکته مهم اینکه همه اعضای هیات انتخاب و خودم توجه داشتیم که نوآوری و خلاقیت در کدام یک از آثار بیشتر است و فیلمساز در کدام انیمیشن حرفی برای گفتن داشته است. همچنین برای من اهمیت داشت که بتوانم حضور و تاثیر خود فیلمساز را در اثر مشاهده کنم.

این انیماتور اظهار کرد: به نظر من قوی‌ترین بخش در گروه‌های جشنواره امسال، بخش کودک و نوجوان بین‌الملل بود و با تفاوت خیلی زیاد حتی قوی‌تر از فیلم‌های کوتاه بودند.

او درباره تفاوت آثار ایرانی و خارجی جشنواره تصریح کرد: تفاوت بزرگ در مقایسه آثار داخلی و خارجی کیفیت بصری و ریتم آثار بود و این موضوع و ارتباط میان محتوا و فرم در انیمیشن برخی کشورهای شاخص به وضوح مشاهده می‌شد. انیمیشن‌های ایرانی هر سال پیشرفت محسوسی دارند، اما هنوز فاصله با بخش بین‌الملل کمی زیاد است.

عضو هیات انتخاب جشنواره پویانمایی تهران توضیح داد: مشکل اساسی در آثار انیماتورهای ما زیاده‌گویی است. ‌ در کارهای تلویزیونی ایران به دلیل نگاهی که وجود دارد، کیفیت خیلی مدنظر نیست و بیشتر میزان کمیت است. خود من هم سال‌ها سریال‌سازی کرده‌ام و می‌دانم که این موضوع خیلی به کیفیت آثار آسیب می‌زند.

او درباره تاثیر ویروس کرونا بر جشنواره و صنعت انیمیشن تشریح کرد: جشنواره پویانمایی تهران و برخی جشنواره‌های دیگر تحت تاثیر شیوع کرونا مدام به تعویق افتادند. آثار مرتبط با موضوع کرونا هم در این دو سال زیاد تولید شد و حتی یک سری جشنواره‌ها بخش مجزایی به کرونا اختصاص دادند که من خوشحالم کانون این کار را نکرد، اما تاثیر کرونا روی آثار با موضوعات غیر از کرونا چه از نظر تکنیک و چه محتوا خیلی برای من محسوس نبود.

این انیماتور درباره پیش‌بینی خود از جشنواره امسال گفت: فکر می‌کنم به دلایل مختلف کیفیت آثار این دوره خیلی بهتر باشد. به دلیل وجود افراد فیلمساز و انیماتور در هیات انتخاب و هیات داوران آثار با وسواس و دقت بسیاری بررسی شد.

حق‌شناس در پایان تاکید کرد: من همیشه مخالف وجود بخش‌های زیاد در جشنواره هستم و معتقدم که بخش‌ها باید محدود شود تا فیلم‌های کمتر و باکیفیت‌تر وارد جشنواره شوند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =