حضور زنان انیماتور پررنگ‌تر شده است/ با استقلال رای آثار را انتخاب کردیم

شیوا ممتحن عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره آثار رسیده به این‌ دوره از جشنواره و تاثیر کرونا بر حوزه انیمیشن توضیح داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شیوا ممتحن عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره ملاک‌های داوری و انتخاب آثار این‌ دوره اظهار کرد: قضاوت و انتخاب در کل مشکل است اما تنوع سلایق و تجارب اعضای هیات انتخاب جشنواره باعث شد تا هر کدام با استانداردها و تجربه‌های متفاوت به آثار نگاه کنیم و این موضوع به ما دلگرمی داد و توانستیم نگاه همه‌جانبه‌ای برای رای دادن به آثار داشته باشیم.

او ادامه داد: حضور در کنار دیگر دوستان هیات انتخاب جشنواره و گفتگو و شنیدن دیدگاه‌های مختلف در اوقات فراغت‌های کوتاهی که میان زمان‌های طولانی تماشای آثار داشتیم، برای من تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی بود.

این انیماتور درباره جلسات هیات انتخاب گفت: اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و مخصوصا مسوول پخش فیلم‌ها برای هیات انتخاب، صبورانه ما را همراهی می‌کردند و دیدار گاه و بی‌گاه آقای محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره برای جویا شدن احوال ما، باعث دلگرمی بود.

او اضافه کرد: در کل من استاندارد جشنواره پویانمایی را بسیار بالا می‌بینم زیرا محیط را کاملا برای انتخاب آثار مهیا کرده بودند و به وسیله به‌روزترین ابزار امکان رای و داوری به صورت کاملا مستقل فراهم بود.

عضو هیات انتخاب جشنواره خاطرنشان کرد: اغلب آثار رسیده به جشنواره پویانمایی تهران، آثاری جذاب و با استانداردهای بالا بودند. آثار خارجی بسیاری به دستمان رسیده بود که هر کدام جوایز جشنواره‌های معتبر دنیا را کسب کرده بودند و در این‌ میان انیمیشن‌های ایرانی هم مدت‌هاست که توانسته‌اند جایگاه خود را در جشنواره‌های معتبر دنیا پیدا کنند.

او درباره آثار ایرانی جشنواره تصریح کرد: کیفیت کارهای ایرانی مخصوصا در بخش فیلم کوتاه پایین نبود، همچنین حضور کارگردانان زنی که جوایز آثارشان در بهترین جشنواره‌های دنیا موجب افتخار هنر انیمیشن ایران شده، از نکات قابل توجه جشنواره امسال است.

این انیماتور عنوان کرد: از نگاه من می‌شود برنامه‌های مطالعاتی و کارشناسانه‌ای که به تحلیل کیفی و کمی آثار ایرانی و خارجی از منظرهای گوناگون می‌پردازد، توسط کارشناسان و پژوهشگران این حوزه طراحی شود و بدین صورت از پتانسیل این جشنواره که توانسته است بهترین انیمیشن‌های روز دنیا را کنار هم جمع کند به نحو احسن استفاده کرد.

او درباره تاثیر کرونا بر صنعت انیمیشن گفت: کرونا در این سال‌های همه‌گیری اهالی هنر را هم درگیر خود کرده است. در این چند سال شاهد فقدان هنرمندان نازنینی به دلیل ابتلا به این بیماری بودیم اما ما در این جشنواره شاهد آثار هنرمندان زیادی بودیم که رسالت خود را برای رساندن پیام‌ها و دیدگاه‌شان در مورد این همه‌گیری جهانی از یاد نبرده بودند و حضور این نوع کارها جشنواره را پربارتر کرده است.

ممتحن در پایان درباره جشنواره پویانمایی امسال بیان کرد: اینکه پس از چند سال دوری و قرنطینه، جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به عنوان مهم‌ترین جشنواره پویانمایی ایران، این فرصت را فراهم کرده است تا دیدارها میان اهالی انیمیشن تازه شود و مشتاقان و رهپویان انیمیشن مجدد در یک اجتماع مشترک فرصت دیدن بهترین آثار هنرمندان انیمیشن جهان را در محیط جشنواره داشته باشند، بسیار اتفاق خوب و مبارکی است. پیش‌بینی من این است که جشنواره امسال با استقبال بالایی مواجه خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =