آشنایی با «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» در جشنواره پویانمایی تهران/ ۸هزار روایت شفاهی به ثبت رسید

مجموعه ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» نوشته علی خانجانی در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برای فعالان این حوزه معرفی می‌شود تا قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی دستمایه ساخت انیمیشن قرار گیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر ایرانی که مجموعه ۱۶ جلدی او با عنوان «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» با معرفی ۸هزار روایت شفاهی به ثبت رسیده از قصه‌های ایرانی از اقوام ایرانی از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده، قرار است در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به معرفی این مجموعه داستان به انیماتورها بپردازد.
او درباره ارتباط این‌ مجموعه با انیمیشن توضیح داد: بِی‌شک داستان‌ها و افسانه‌های ایرانی مملو از اتفاقات جالب و خیال‌انگیز و شخصیت‌هایی است که می‌تواند دستمایه انیمیشن‌ها قرار گیرد. ما در این مجموعه شخصیت‌های غیرانسانی را هم شناسایی کردیم که این موضوع می‌تواند خیلی به انیماتورها کمک کند تا در انیمیشن‌های خود با محوریت این شخصیت‌ها کار کنند و این مجموعه را در اختیار داشته باشند و آثار خود را بر این ‌اساس بسازند.
خانجانی ادامه داد: ادبیات داستانی ما در بخش قصه‌ها و افسانه‌ها جدا از کارکرد سرگرمی و آموزشی خودشان فرصت‌های طلایی برای مردم‌شناسی هستند و همچنین کارکرد پویانمایی هم تنها سرگرم کردن نیست، بلکه پیام‌هایی را منتقل می‌کند و به تبع آن شناخت ادوار مختلف تاریخ، مردمان و نگرش آن‌ها به محیط در این حوزه اهمیت پیدا می‌کند که همه این موارد در قصه‌ها و افسانه‌های ما وجود دارد. چه بهتر که انیمیشن به‌طور غیرمستقیم و هنرمندانه زمینه شناخت را برای مردم‌شناسان، جامعه‌شناسان و پژوهشگران ادبی و هنری فراهم کند تا بتوانند تصاویر ناب و بکری از زندگی مردم آن سرزمین ارائه کنند.


این نویسنده درباره برنامه معرفی این‌ مجموعه در جشنواره پویانمایی توضیح داد: در این برنامه به معرفی پروسه‌ای که منتج به جمع‌آوری این مجموعه ۱۶ جلدی شد، می‌پردازیم. همچنین به تاثیراتی که می‌تواند در حوزه ادبیات داستانی ما داشته باشد و معرفی ۵۰‌ شناسه‌ای که ما برای این پژوهش درنظر داشتیم توجه خواهیم داشت و بیشتر در این‌ نشست قصد دارم جریان کار این‌ مجموعه را معرفی و توجه انیماتورها را به این موضوع جلب کنم که قصه‌ها و افسانه‌های ما سرشار از اتفاقات جالبی است که می‌تواند در قالب انیمیشن معرفی شود.
او با اشاره به اینکه این مجموعه حاصل تلاش پنج ساله‌ ۷۰ نفر از کارشناسان، پژوهش‌گران و ویراستاران است، تاکید کرد: ۸ هزار قصه و افسانه در این مجموعه پژوهش شده است و هرکدام می‌تواند یک عامل جذاب برای هر هنرمندی باشد.
نویسنده «هنر قصه‌گویی» درباره جشنواره پویانمایی تصریح کرد: خوشبختانه یکی از اتفاقات خوب و ارزشمند در دهه اخیر کانون، جشنواره پویانمایی تهران است که توانسته است این هنر را به جهانیان بشناساند و ایجاد زمینه کند تا انیماتورهای قوی و شناخته‌شده جهان به ایران بیایند و از نزدیک شاهد تولیدات داخلی ما باشند، فرهنگ‌های مختلف را بشناسند، استعدادهای جوان را شناسایی و به جهانیان معرفی کنند و از طرفی زمینه‌ای برای آموزش در این حوزه فراهم می‌شود که امیدوارم امسال هم این جشنواره باشکوه هرچه‌ بیشتر برگزار شود.
خانجانی در پایان از پژوهش روی یک پروژه جدید خبر داد و گفت: فعالیت من در حوزه قصه‌پژوهی متمرکز است و کاری که اکنون در دست دارم «رمزگشایی از قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی» است. یک کتاب دیگر هم به نام «قصه، بازی، نمایش» منتظر انتشار است. ما در این کتاب معتقدیم که براساس هر قصه می‌توان نمایش و بازی طراحی کرد، همان‌طور که می‌شود انیمیشن طراحی کرد، زیرا سرشار از تصویر و خیال است. طبیعتا بخشی از وظیفه خود می‌دانم که این‌ منابع را شناسایی و معرفی کنم.

نشست معرفی کتاب «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» ۱۰ خردادماه ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس ۱ مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون برگزار می‌شود.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =