آثار کوتاه و دانشجویی مرا شگفت‌زده کرد/ دانشجویان و فعالان انیمیشن مناظر این جشنواره‌ هستند

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به تعداد بالای آثار رسیده به این دوره از جشنواره و سختی کار هیات انتخاب، برگزاری جشنواره را راهی موثر برای کمک به رشد انیمیشن ایران دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ساره شفیعی‌پور عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره شاخصه‌های خود در انتخاب آثار برای حضور در جشنواره گفت: آثار از نظر مضمون و محتوا و البته نوع اجرا و فرم مورد ارزیابی قرار گرفتند. من به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب به آثاری که در مضمون و اجرا خلاقیت‌ داشتند بیشتر توجه کردم و سعی کردم آثار خلاقانه با نگاه‌ها و فرم‌های متفاوت را برای حضور در جشنواره انتخاب کنم؛ آثاری که خلاقانه تولید شده و با شیوه‌های جدید حرف‌ها و سوژه‌های بکری را به نمایش درآورده بودند.

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران با بیان اینکه دومین حضور در هیات انتخاب یک جشنواره بین‌المللی را در این جشنواره تجربه می‌کند، عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکی دیگر از جشنواره‌هایی بود که به عنوان عضو هیات انتخاب در آن حضور داشتم. عضو هیات انتخاب بودن از این منظر که شرایط دیدن بهترین آثار به‌روز دنیا را فراهم می‌کند، فرصت بسیار باارزشی است و همیشه حضور در جمع هیات انتخاب بهتر از هیات داوران است.

وی ادامه داد: هیات داوران وظیفه بااهمیت‌تری برعهده دارند، اما با این حال هیات انتخاب این دوره از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مقایسه با دیگر دوره‌ها به دلیل تعداد بالای آثار ارسال شده به دبیرخانه و زمان محدود برای تماشا، ارزیابی و انتخاب آثار، حجم کار بیشتر و سخت‌تری را تجربه کردند.

عضو هیات انتخاب جشنواره پویانمایی تهران درباره کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه با توجه به کمیت بالای آن‌ها گفت: قطعا هر چه تعداد کارها بیشتر شود، کیفیت آثار راه‌یافته به بخش داوری بالاتر می‌رود. هیات انتخاب زمانی که با حجم بالایی از آثار مواجه باشند، آزادی عمل بیشتری برای انتخاب آثار باکیفیت و استاندارد دارند.

وی با اشاره به آثار ایرانی ارسال شده به دبیرخانه بیان کرد: از میان آثار ایرانی که به جشنواره ارسال شده بودند، آثار بخش‌های فیلم کوتاه و دانشجویی بیشتر نظر مرا جلب کرد و آن آثار را خلاقانه‌تر از دیگر آثار ایرانی دیدم. همیشه میان آثار خارجی آثار شاخص و باکیفیتی که ایده‌های خلاقانه‌ای دارند، وجود دارد ولی دیدن آثار باکیفیت ایرانی به ویژه آثاری که توسط دانشجویان تولید شده است، من و دیگر اعضای هیات انتخاب را به وجد می‌آورد.

شفیعی‌پور در پاسخ به این پرسش که آثار ارسالی تا چه میزان به بیماری کرونا پرداخته بودند، بیان کرد: تعداد قابل توجهی آثار با محوریت کرونا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، ولی از نظر کیفی استانداردهای کافی را نداشتند و نتوانستند نظر اعضای هیات انتخاب را به خود جلب کنند. به نوعی انگار از یک موج رسانه‌ای و اجتماعی تاثیر گرفته بودند و یا برای رفع تکلیف و بهره بردن از یک سوژه جهانی تولید شده بودند. متاسفانه آثار کرونایی از نظر کمی خوب بودند ولی از نظر کیفی مناسب نبودند و ایده خاصی در آثار مشاهده نکردیم.

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران با بیان اینکه جشنواره پویانمایی تهران بالغ بر ۲۰ سال است که تنها جشنواره تخصصی و البته بین‌المللی در ایران است، گفت: من از زمان دانشجویی این جشنواره را دنبال می‌کردم، این جشنواره برای دانشجویانی مانند من یک محل رجوع بسیار مهم بود که بتوانیم بهترین آثار روز دنیا در حوزه انیمیشن را مشاهده کنیم. حتی با وجود گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان به آثار روز دنیا هنوز این جشنواره همچون روزهای ابتدایی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و حضور در این جشنواره برای هر تولیدکننده و فیلمسازی باارزش است.

وی ادامه داد: دانشجویان انیمیشن و فعالان این حوزه همیشه منتظر برگزاری این رویداد بین‌المللی هستند، زیرا فرصت‌هایی که این جشنواره برای دانشجویان و فعالان ایجاد می‌کند در فضای مجازی و اکران آنلاین در دسترس نیست. سمینارها، نشست‌های خبری و گفتگو با داوران و تولیدکننده‌های ایرانی و خارجی فرصت خوبی است که باعث می‌شود با تبادل نظر سطح کسانی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند، افزایش پیدا کند و در رشد آثار انیمیشن هم بسیار تاثیرگذار است.

شفیعی‌پور در پایان با بیان اینکه هنرمند و اثر او نیاز دارد که برای رشد کیفی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و جشنواره‌ها این شرایط را برای هنرمندان فراهم می‌کنند، گفت: برگزاری جشنواره پویانمایی تهران به دانشجویان انگیزه می‌دهد و شرایطی را فراهم می‌کند که یک هنرمند خودش را با اثرش به دنیا معرفی کند. امیدوارم این جشنواره هر دوره بهتر و باشکوه‌تر از دوره قبلی برگزار شود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =