جشنواره‌ها مانند دانشگاه هستند/ انیمیشن‌های کوتاه ایرانی کیفیت خوبی دارند

یک عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره کیفیت آثار ارسال شده ایرانی و خارجی به این رویداد و همچنین اهمیت برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی گفت و برگزاری آن‌ها را فرصتی برای برقراری ارتباط بهتر با بزرگان دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین ملایمی عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به اینکه همراه با سایر اعضای هیات انتخاب بالغ بر ۲۵۰۰ اثر را برای حضور در این جشنواره تماشا و ارزیابی کرده ‌است، درباره تعداد آثاری که با موضوع کرونا تولید شده و در فضای داستانی و محتوایی از این فضا تاثیر گرفته بودند، توضیح داد: برخلاف انتظار من تعداد آثار ارسال شده که ویژه به مساله کرونا و شیوع این ویروس در جهان پرداخته باشند خیلی کم بود، البته همین تعداد کم ایجاب می‌کرد که با پیشنهاد سایر اعضای هیات انتخاب بخشی را برای بررسی آثار کرونایی در نظر بگیریم که به دلیل کمیت و کیفیت نامناسب آثار ارسالی، از اضافه کردن این بخش خودداری کردیم.

وی با اشاره به اینکه آثار ایرانی به ویژه در بخش سریال‌های تلویزیونی بیشتر از آثار بین‌المللی به مسائل کرونایی پرداخته بودند، عنوان کرد: در مجموع به حد نصاب نرسیدن آثار ایرانی و بین‌المللی مرتبط با موضوع کرونا که استانداردهای اولیه و کیفیت جشنواره‌ای را داشته باشند، باعث شد از ایجاد بخش داوری کرونا صرف‌نظر کنیم.

ملایمی درباره شاخصه‌هایی که در انتخاب آثار ارسال‌شده مدنظر داشت و باعث شد که برخی از آثار را به عنوان آثار استاندارد شناسایی کند، گفت: شاخصه‌هایی که در هر بخش مدنظر داشتم با یکدیگر متفاوت بود، ولی به صورت کلی خوش‌ساخت بودن از نظر تکنیک‌های تولیدی اولویت اول من در انتخاب آثار بود. در بخش فیلم کوتاه سعی کردم ماهیت سینما که تازگی، یکپارچی و تاثیرگذاری است، مدنظر داشته باشم. در بخش تجربی هم جسارت اولیه پرداختن به سوژه برای من اولویت داشت که هیچ یک از آثار ایرانی و خارجی در این بخش نظرم را جلب نکرد.

وی ادامه داد: آثاری که در بخش تلویزیونی ارسال شده بود، از نظر کمیت و کیفیت وضعیت خوبی نداشتند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد آثاری که در شبکه‌های اینترنتی هم تولید و توزیع شده است، به عنوان اثر بخش تلویزیونی بررسی کنیم.

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به اینکه در انتخاب آثار استقلال رای کامل داشته است، توضیح داد: فضای کار هیات انتخاب با وجود فشار و سختی‌های آن بسیار صمیمی بود، استقلال رای برای همه دوستان وجود داشت که اگر اینگونه نباشد اساسا هیات انتخاب معنایی ندارد.

کارگردان انیمیشن «بدو رستم بدو» در مقایسه آثار ایرانی و بین‌المللی گفت: معدل کیفی در کارهای بین‌المللی به طور مشخص همیشه بالاتر از آثار ایرانی بوده است. آثار ایرانی به دلیل شرایط اقتصادی و هزینه بالای تولید متاسفانه در مقایسه با سال‌های پیش ضعیف‌تر هم شده بودند. آثار بین‌المللی هم به جز آثار شاخص و استثناهایی که توسط بزرگان این حوزه تولید شده است و در جشنواره‌های مختلفی جایزه گرفته‌اند، حتی اگر از نظر فرم رو به جلو بودند، از نظر محتوا و دغدغه فیلمساز نکته قابل توجهی نداشتند.

ملایمی به طور ویژه درباره آثار ایرانی ارسال‌شده تصریح کرد: متاسفانه یا خوشبختانه همیشه یک گروه و تعدادی از تولیدکننده‌هایی خاص بین شرکت‌کننده‌های ایرانی هستند که به دلیل تحصیلات آکادمیک در حوزه پویانمایی، بار حضور در جشنواره‌های مختلف را به دوش می‌کشند به همین دلیل تنوع قابل توجهی از افراد شرکت‌کننده را شاهد نبودیم.

وی اظهار کرد: آثار ارسال‌شده به جشنواره بسیار زیاد بود و اگر امکان داشت جشنواره را کیفی‌تر از الان برگزار کنیم، برخی از آثار را حتی برای داوری هم انتخاب نمی‌کردم. فیلم‌های کوتاه تولیدشده در بین آثار ایرانی کیفیت بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر آثار ارسالی در بخش‌های مختلف داشتند و نظر من این است که شانس ایرانی‌ها در بخش فیلم کوتاه از دیگر بخش‌ها بیشتر است.

این کارگردان با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره‌ها و اهمیت جشنواره بین المللی پویانمایی تهران توضیح داد: جشنواره‌ها برای تولیدکنندگان آثار مانند یک دانشگاه هستند. شما در یک جشنواره بین‌المللی چکیده اتفاقات در جهان را مشاهده می‌کنید و با نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان آشنا می‌شوید. حضور بزرگان یک حوزه مانند کارگردانان بزرگ پویانمایی در جشنواره‌ای مانند جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران یکی از مهم‌ترین اتفاقات است که این قبیل اتفاقات همیشه در جشنواره‌های استاندارد و بزرگ رقم می‌خورد.

ملایمی در پایان درباره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران عنوان کرد: جشنواره پویانمایی تهران جزو جشنواره‌های معتبر جهان است که از دهه ۷۰ به صورت مستمر فعالیت کرده است. برگزاری آن برای فعالان حوزه پویانمایی بسیار مبارک است، به ویژه حالا که دو سال از برگزاری آخرین گعده‌های فیلمسازی گذشته است و برگزاری دوره دوازدهم می‌تواند تاثیر مثبتی در ایجاد ارتباط بین جامعه پویانمایی ایران داشته باشد و احتمال می‌دهم که استقبال خوبی از این دوره صورت گیرد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۳ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =