انیمیشن‌های ایرانی در تکنیک و محتوا رشد کرده‌اند/ کرونا خیلی هم بد نبود!

عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آثار این دوره از جشنواره را در سطح بالایی ارزیابی و به حضور چشمگیر زنان در حوزه انیمیشن اشاره کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بابک‌ نکویی عضو هیات داوران بخش ایران دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره کیفیت آثار این بخش گفت: دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران جزو دوره‌هایی بود که کیفیت آثار ایرانی رشد کاملا چشمگیری داشت و این‌ موضوع از جوایز بین‌المللی که آثار پویانمایی ایرانی دریافت کردند نیز مشخص است.
این استاد دانشگاه افزود: ما در این دوره آثار زیادی داشتیم‌ که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی جایزه دریافت کردند و این موضوع داوری را برای انتخاب اثر برتر سخت می‌کرد، زیرا فاصله آثار بسیار نسبت به یکدیگر کم‌ بود.

او درباره ملاک داوری آثار این بخش توضیح داد: قاعدتا ملاک و معیار ما برای داوری آثار کیفیت، نوآوری داستان و نوع روایت بود. فارغ از بحث‌ خلاقیت در تکنیک نیز شاهد رشد چشمگیری در آثار این دوره بودیم و جدا از محتوا، از نظر تکنیکی آثار منحصربه‌فردی دریافت کردیم.

نکویی با اشاره به حضور پررنگ و باکیفیت زنان انیماتور در جشنواره امسال تصریح کرد: هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی شاهد جهش در آثار زنان مستقل انیمیشن ایران بودیم و این‌ یک اتفاق مثبت و قابل توجه است.

 کارگردان انیمیشن «استریپی» که به اسکار نیز راه یافته است درباره جشنواره پویانمایی تهران اظهار کرد: جشنواره پویانمایی تهران امسال دوازدهمین دوره خود را سپری می‌کند، در حالی که جشنواره‌های زیادی در ایران به این قدمت نمی‌رسند. کیفیت خود جشنواره نیز همواره بالا بوده است و روند مشخصی را می‌توان در اجرای جشنواره در طول این سالیان مشاهده کرد. جشنواره در بخش های جنبی نیز همواره سعی داشته است که با صنعت و دانشگاه ارتباط داشته باشد و این موضوع وجوه مختلف هنر انیمیشن از تولید، توزیع، ارتباطات و... را در برمی‌گیرد.

این انیماتور با بیان اینکه جشنواره پویانمایی تهران به پختگی رسیده است، تاکید کرد: قدمت قابل توجه جشنواره به این‌ بازمی‌گردد که در طول این سال‌ها یک ساختار منسجم و ثابت در مدیریت داشته و به نوعی دوران بلوغ را پشت سر گذاشته و اکنون به پختگی رسیده است.

عضو هیات داوران جشنواره پویانمایی تهران درباره تاثیر کرونا بر صنعت انیمیشن عنوان کرد: من معتقدم کرونا برای انیمیشن و شغل‌هایی که به صورت دورکاری انجام می‌شدند، نتیجه مثبت داشت و باعث شد فضای جدیدی در تولید و کسب‌وکار این حوزه‌ها ایجاد شود. به نظر من این قضیه در مجموع برای انیمیشن ایران بد نبود و در دنیا نیز مردم به دلیل خانه‌نشین شدن شاید بیشتر به VODها و پلتفرم‌های انیمیشن رجوع کردند و به نوعی سرگرمی‌سازها را مجاب کرد تا برای اوقات فراغت مردم‌ آثاری را تولید کنند. فکر می‌کنم کرونا علی‌رغم تمام نتایج منفی که برای همه داشت اما اتفاقات مثبتی را در فضای آنلاین رقم‌ زد.

نکویی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره پویانمایی تهران جدا از دستاوردهای سیستماتیک خود که برای فعالان این حوزه به همراه خواهد داشت، نکته مهم دیگری دارد که پس از مدت‌ها افراد حوزه انیمیشن که دلتنگ این‌ فضا بودند، دور هم‌ جمع می‌کند. قطعا حس فوق‌العاده‌ای خواهد بود که خانواده انیمیشن مجدد دور هم‌ جمع شوند و تجدید دیداری حاصل شود.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =