انیمیشنی‌ها سال را تازه کردند

دوازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران به شکل متفاوتی شروع شد چراکه اهالی انیمیشن همیشه در آخرین روزهای زمستان منتظر برگزاری این رویداد بودند، ولی شیوع ویروس کرونا این رویداد را تحت‌تاثیر قرار داد تا برای اولین بار در تاریخ این رویداد، برگزاری آن به خرداد منتقل شود. بدین ترتیب قصه متفاوت پویانمایی تهران از روز یکشنبه، ۸ خرداد ماه شروع شد.

دانشجویان، علاقه‌مندان، فیلمسازان، استادان دانشگاه و فعالان حوزه انیمیشن که مخاطبان اصلی پویانمایی تهران هستند، از اولین ساعات روز در صف گرفتن کارت ایستاده بودند. روز نخست همیشه همین ماجرا را دارد. همه می‌خواهند کارت بگیرند. دیدارها را تازه کنند و یا باهم درباره فعالیت‌هایشان صحبت کنند و پس از نخستین روز همه‌چیز روی روال می‌افتد و تنور جشنواره را بیشتر فیلم‌ها و بحث‌هایی که پیرامون آن‌ها شکل می‌گیرد، گرم می‌کند. با این‌حال از آنجایی‌که جشنواره پویانمایی تهران حکم جشن نوروز انیمیشنی‌ها را دارد، بیشترین صحنه‌ای که می‌شد در محوطه جشنواره دید تجدید دیدار اهالی انیمیشن بود که پس از مدت‌ها در کنار هم جمع شده‌اند.

در این دوره استقبال نوجوانان و جوانان فعال در حوزه انیمیشن در نخستین روز جشنواره چشمگیر بود و باتوجه به جمعیت حاضر در سالن‌ها و نشست‌ها، به نظر می‌رسد آن‌ها با هدفی تخصصی به جشنواره آمده‌اند.

البته که این دوره از جشنواره تغییرات دیگری هم داشت، مثلا اینکه سالن «آسمان» به قسمتی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتقال یافته که پیش از این بازار جشنواره در آنجا برگزار می‌شد. بازار جشنواره هم به سالن نمایشگاهی کانون منتقل شده است.

غرفه‌داران از اولین ساعات صبح به بازار آمدند و غرفه‌هایشان را دایر کردند، ولی این دایر شدن تقریباً تا بعدازظهر طول کشید. تمام دانشگاه‌هایی که بخش انیمیشن دارند در این بازار حضور فعالی دارند. استودیوهای خصوصی و دولتی تولیدکننده انیمیشن هم هرکدام به شکلی حضور پیدا کرده‌اند؛ از اسکای فرم، خانه انیمیشن، صبا تا راه رنگ و گنبد کبود. در کنار دانشگاه‌ها و استودیوها، برخی از شرکت‌هایی که به ارائه خدمات فیلمسازی می‌پردازند یا مجلات تخصصی و صنوف و سازمان‌های دولتی هم حضور دارند.

مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در بعدازظهر اولین روز به همراه محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید و دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از فضای جشنواره بازدید کرد و با رسانه‌های حاضر به گفت‌وگو پرداخت.

هرچند به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا به اتمام رسیده است ولی جشنواره بازهم روی صندلی‌های سالن‌های سینما به حاضران تاکید کرده است که فاصله‌گذاری لازم را رعایت کنند.

فضای جشنواره مانند هر دوره طراحی خاصی دارد و این‌بار روی ستون‌های کانون پرورش فکری از هنرمندانی یاد شده است که در طول دوران کرونا چشم از جهان فرو بستند؛ هنرمندانی همچون فرشته طائرپور، علی‌اکبر عالمی، محمد ابوالحسنی، سیدحسین وزیری یزدی معاون پژوهش و امور بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله این افراد هستند.

پنج نشست در اولین روز جشنواره برگزار شد که همگی آنها با استقبال روبه‌رو شدند. البته که این تمام روایت فضای جشنواره نیست و در روزهای بعد بیشتر به شرح اتفاقات می‌پردازیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =