انیمیشن چه نیست!/ بررسی حدود و ثغور انیمیشن و پویانمایی با استقبال دانشجویان

نشست تخصصی «انیمیشن (چه) نیست!» با حضور هشت کارشناس حوزه انیمیشن برای بررسی مرزهای هنر انیمیشن برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نشست تخصصی «انیمیشن (چه) نیست!» در سالن کنفرانس شماره ۱ مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که با دیگر نشست‌های این دوره از جشنواره متفاوت بود.
این نشست تخصصی با حضور کارشناسانی چون مریم کشکولی‌نیا، فاطمه حسینی‌شکیب، امین حق‌شناس، امیر سحرخیز، مهدی شیری، مهدی علی‌بیگی، هدی اثناعشری و معین صمدی برگزار شد. 
استقبال دانشجویان انیمیشن که از دانشگاه‌های مختلف برای استفاده از این نشست تخصصی آمده ‌بودند یکی از نکات جالب و از نظر خود کارشناسان حاضر در این نشست هم غیرقابل باور بود و نشان‌دهنده علاقه دانشجویان و فعالان این حوزه بود.
این نشست تخصصی بازگوکننده نکاتی درباره ماهیت فرمی انیمیشن یا پویانمایی بود مبنی بر اینکه انیمیشن فرآیند عکاسی از تصاویر متوالی برای ایجاد و القای توهم حرکت است. تعاریف ذات‌گرایانه دیگری نیز از انیمیشن به میان می‌آید که مباحث بسیاری پیرامون خود در این هنر به وجود می‌آورد. 
نشست تخصصی «انیمیشن (چه) نیست!» قصد داشت تعریف درستی از انیمیشن را با استفاده از نظرات کارشناسان اراده کند تا مرزهای بین اینکه یک فیلم در چه شرایطی انیمیشن محسوب می‌شود، مشخص‌تر شود.


با توجه به پیشرفت‌هایی که هنر انیمیشن‌سازی با گسترش صنعت و دنیای سرگرمی ایجاد کرده‌ است، هر لحظه در حال تغییر و دگرگونی است که به دلیل همین پیشرفت‌ها مرز بین یک فیلم که از انیمیشن استفاده کرده است و یک انیمیشن که از لایو اکشن بهره برده، کمتر شده است. کارشناسان و استادان هنر انیمیشن قصد داشتند با تعیین حدود و ثغور این حرفه از نظر خود به مفهوم دقیقی برای پیدا کردن تعریف ثابت دست پیدا کنند. 
جالب اینجاست که در بعضی از موارد تعیین مرزهای انیمیشن حتی برای کارشناسان هم امری دشوار و باعث اختلاف نظرهای بسیاری شد و به نوعی دلیل برگزاری این نشست هم تایید نشدن یک اثر از سوی  هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بود.
یکی از چالش‌های هیات انتخاب این دوره از جشنواره بحث بر سر یک اثر بود که از بین هفت عضو هیات انتخاب، چهار نفر معتقد بودند آن اثر دارای ویژگی‌های انیمیشن نیست و سه نفر از داوران هم معتقد بودند که این اثر انیمیشن است. این تضارب آرا باعث شد که این نشست برای بررسی این دغدغه برگزار شد.
خیلی از جشنواره‌ها معیار دقیق و یا ثابت و استانداردی برای ارزیابی آثار ندارند و زمانی که تکنیک‌ها بسیار در هم تنیده ‌شوند، انتخاب برای هیات انتخاب در سخت‌ترین حالت ممکن صورت می‌گیرد.
هر کدام از کارشناسان این نشست که سه نفر از آن‌ها عضو هیات انتخاب جشنواره بودند و باقی هم استادان دانشگاهی و کارشناسان هنر انیمیشن که تجربه حضور در هیات انتخاب، هیات داوران و شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی را دارند، با ارائه نظر خود درباره مرزهای بین اینکه یک فیلم انیمیشن است و یا خیر آثاری را برای تاکید و تمثیل مطالب خود نمایش می‌دادند.
کارشناسان با بیان اینکه داورها مجبورند به تکنیک رای دهند و ویژگی‌های کیفی یک اثر فارغ از محتوا به فرم آن‌ها برمی‌گردد، به همین دلیل نوع تکنیک‌هایی که در یک انیمیشن و فیلم استفاده می‌شود، خیلی اهمیت پیدا می‌کند و نوع چینش فریم‌ها کنار هم، تغییر زمان‌بندی آن فریم‌ها و تکرار آن‌ها در کنار هم، معیارهایی بود که بیشتر از هر چیزی مورد توجه دانشجویان و کارشناسان حاضر در نشست قرار گرفت.
در پایان با توجه به کوتاه بودن محدوده برگزاری نشست، اهمیت موضوع و ناتمام ماندن این سرفصل تخصصی در هنر انیمیشن، قرار شد که جلسات دیگری با این موضوع در شرایطی دیگر برگزار شود.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =