اصول مذاکره برای رسیدن به توافق چیست؟ / لزوم رعایت بایدها و نبایدها

نشست «مذاکره برای رسیدن به توافق در صنعت سینما» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اجرای رامتین شهبازی و با سخنان اولریش میشل به صورت مجازی دوشنبه نهم خرداد در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست «مذاکره برای رسیدن به توافق در صنعت سینما» با اجرای رامتین شهبازی و با سخنان اولریش میشل به صورت مجازی امروز دوشنبه نهم خرداد در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و هدی اثنی عشری ترجمه سخنان اولریش میشل وکیل قراردادهای مرتبط با صنعت سرگرمی را بر عهده داشت. 

اولریش میشل وکیل قراردادهای مرتبط با صنعت سرگرمی که صحبت‌هایش توسط هدی اثنی عشری ترجمه می‌شد، در ابتدای سخنانش در نشست «مذاکره برای رسیدن به توافق در صنعت سینما» بیان کرد: خیلی متاسفم که نشد حضوری آنجا باشم و رو در رو گفتگو کنیم. من ۲۵ سال است که وکیل متخصص در امور سرگرمی در آلمان و همچنین یک واسطه تجاری هستم و به عنوان استاد روان‌شناسی هم آموزش دیده‌ام، مذاکرات بسیاری داشته‌ام که برخی از آن‌ها هم بسیار چالش برانگیز بوده‌اند. 

او اضافه کرد: اینها مجموعه تجربیات من است که برخی را به صورت هایلایت و سرفصل می‌گویم. همچنین درباره داینامیک رفتاری سخن خواهم گفت. اگر با مشکلاتی در زمینه مذاکره مواجه شدید، از آنجا که حتما هر شکل مذاکره چالش‌هایی دارد، به این دلیل است که طرفین تعارض و تقابل منافع دارند و پیدا کردن بهترین راهکار برای حل آن یک مذاکره اصولی را لازم دارد. 

این مشاور و وکیل درباره مذاکره اصولی تصریح کرد: در این مرحله بایدها و نبایدهایی داریم. ابتدا منافع خود را مشخص کنید، معمولا طرفین صرفا می‌دانند که درباره مسائل مالی، حقوق مولف، اعتبار یا… چه می‌خواهند و لایه‌های بعدی را نمی‌شناسند. خیلی وقت‌ها طرفین یک گفتگو وارد جزئیات یک قرارداد می‌شوند، اما عمیقأ نمی‌دانند هنوز دنبال چه منفعتی هستند. پیشنهاد این است که به منافع واقعی فکر کنید و از سطح فراتر بروید. 

او با تاکید بر اهداف یادآور شد: برای آنکه بدانیم چه اهدافی را دنبال می‌کنیم، زمانی که قراردادی را می‌بندید باید از خود بپرسید «چه چیزی برای من مهم است» یا «چرا به این مقوله نیاز دارم؟» خیلی وقت‌ها آدم‌ها چون صرفا فکر می‌کنند که می‌دانند چه می‌خواهند، تلاشی برای پیدا کردنش نمی‌کنند. 

میشل با اشاره به راهکارهای اولیه برای به‌دست آوردن بایدها عنوان کرد: کارت‌هایی داشته باشید و روی هر یک از آن‌ها اهداف مورد نظر خود در بستن قرارداد را بنویسید. مثلا به دنبال رزومه هستید یا حقوق ماهیانه مد نظر شماست یا هر هدفی که از پروژه دارید. در این روند اتفاقاتی می‌افتد که گاهی اصلا به فکر آن‌ها نبوده‌اید. بعد از آن انگیزه‌های مختلف خود را دسته‌بندی و تلاش کنید به آن‌ها برسید. 

او با اشاره به یکی از بایدهای مهم عنوان کرد: تلاش کنید مذاکره را هدایت کنید، منتظر نباشید طرف مقابل پیشنهاد دهد و بعد شما درباره‌اش فکر کنید. در جایگاه راننده باشید و شما فعالانه هدایت را در دست بگیرید. قرارداد برای من شبیه یک فیلمنامه است که شما مرحله به مرحله آن را برنامه‌ریزی می‌کنید. می‌توانیم به طرف مقابل ایمیل بزنید، از او درباره شرایط خود بپرسید و در هر صورت فعال باشید. درباره انتخاب زمان، مکان و نحوه پذیرایی هم فعال باشید، جایی را انتخاب کنید که شلوغ نباشد و محل آن در دسترس باشد. 

میشل با اشاره به طراحی بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق عنوان کرد: به این فکر کنید که «چه اتفاقی می‌افتد اگر به توافق نرسیم؟» اگر تهیه‌کننده هستید آیا جایگزین‌های دیگری به عنوان کارگردان دارید که سراغش بروید یا اینکه باید قرارداد را به تعویق بیندازید. 

او درباره جزئیات یک قرارداد تصریح کرد: یک پیش‌نویس اولیه تنظیم و سعی کنید بسیار دقیق باشد. قرارداد باید مثل فیلمنامه دقیق، مشخص و با جزئیات باشد. جملات و زبان پیش‌نویس باید کاملا مشخص و واضح باشد. یک برنامه مالی برای جزئیات قرارداد داشته باشید که در آن حساب و کتاب مالی تا حدی مشخص باشد. از تصویر برای متنوع کردن قرارداد استفاده کنید و پیش‌نویس اولیه را امتحان کرده و موقعیت‌های فرضی را بازی کنید. 

این وکیل قراردادهای حوزه سرگرمی درباره دیگر اقدامات برای قراردادها اظهار کرد: موقعیت‌های خوب و بد را تصور کنید، مثلا چه می‌شود اگر فیلمی خیلی موفق شود؟ آن وقت منافع مالی و اعتباری چطور تعریف می‌شود؟ به بدترین سناریوها هم فکر کنید و آن را هم در قرارداد لحاظ کنید. اگر قوانین متفاوتی در کشور خودتان یا طرف مقابل وجود دارد، آن‌ها را ذکر کنید. پیش‌بینی کنید که چرا این پروژه ممکن است موفق نشود؟ از این طریق می‌توانید پاشنه آشیل و ایرادهای کار را پیدا کنید. 

او با اشاره به عنصر درک کردن تصریح کرد: از آنجایی که ما توقعات متفاوتی داریم، ممکن است به راحتی با هم کنار نیاییم، با این حال درک کردن، عنصر اصلی هر مذاکره است. باید بتوانیم طرف مقابل را بفهمیم تا بر اساس آن مذاکره را پیش ببریم. 

میشل با اشاره به اهمیت وضعیت ذهنی طرفین در قرارداد تصریح کرد: هر ارتباط حاصل این است که وضعیت ذهنی خودتان و طرف مقابل را تشخیص دهید و در قرارداد به کار گیرید. سعی کنید برای تشخیص اینکه طرف مقابل در چه وضعیت روانی است از او سوال بپرسید، این بخشی از همان کارگردانی فعال است. اگر بفهمد دارید سعی می‌کنید او را بفهمید احتمال اینکه کمتر سخت‌گیری به خرج دهد، بیشتر است. مثلا به او بگویید دنبال چه هستید؟ این خیلی مهم است که بپرسید چرا این برای شما مهم است که فلان سوژه مهم را در فیلم داشته باشید؟ 

او با طرح این سوال که «فکر می‌کنید احساسات هیچ تاثیری در مذاکرات ندارند؟» مطرح کرد: احساسات شخصی تاثیر بسیاری در فرآیند مذاکرات می‌گذارند. از منظر روان‌شناسی احساسات اساس رفتارهای ماست، از طریق ذهن تولید می‌شود و ما بر آن اساس رفتار می‌کنیم. در طول مذاکره ابتدا از خودتان بپرسید چه احساسی دارید؟ بدانید عصبانی هستید یا ناراحت یا استرس دارید و بعد دلایلش را پیدا کنید. احساسات کنترل‌نشده در بیشتر موارد مسأله بوجود می‌آورد. درباره طرف مقابل هم اگر فکر می‌کنید نگران است، این را از او بپرسید و مثلا بگویید «نگران به نظر می‌رسید، من چه کمکی می‌توانم بکنم؟»

در این نشست یکی از شرکت‌کنندگان درباره قرارداد با تهیه‌کنندگان سوال کرد و اینکه چطور می‌توان خود را در مقابل تهیه‌کننده پرزنت کرده و اطمینان داشت که به نتایج موفق می‌رسید. 

میشل در پاسخ به این پرسش بیان کرد: سعی کنید چشم‌اندازی از وضعیت خود داشته باشید، به خود باور داشته باشید و بدانید از پس کار برمی‌آیید، اگر شما از قدرت خود با خبر باشید، طرف مقابل هم متوجه خواهد شد. رفرنس‌ها و معرف‌هایی را به طرف مقابل معرفی کنید تا مثل توصیه‌نامه عمل کند. اگر بگویید برای من تمایل به انجام پروژه بیشتر است تا مسائل مالی، بیشتر می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. 

دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =