بازی رنگ و بوم در نقاشی بچه‌ها

خانه‌ای سفید در میان اقیانوس رنگ‌ها. اینجا رنگ‌ها پروانه می‌شوند، در خیال بچه‌ها.

بازی رنگ و بوم را به یاد داری؟ بچه‌های ما، می‌توانند قهرمان این بازی باشند؛ در کنار مربی‌ای که به خوبی آن را، رهبری می‌کند. بچه‌ها رنگ‌ها را به رقص می‌خوانند. زرد، نیلی، آبی، سبز یک به یک در کنار هم قد می‌کشند، رشد می‌کنند و نور می‌سازند. نقاشی بچه‌ها، رنگین کمان رنگ‌ها می‌شود. اما، خانه سفید است در میان سیل رنگ‌ها. و تو خود، تفسیر رنگ‌ها را می‌دانی. سفید یعنی آرامش، پاکی، صداقت و راستی. بچه‌ها در کلاس نقاشی آن را، می‌آموزند. خانه باید سفید بماند؛ رنگ دل بچه‌ها.

این‌جا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و ندا عظیمی تصویرگر کتاب‌های کودک در قامت مربی به کودکان نقاشی را می‌آموزد. اما نه، این، نقاشی‌کردن نیست؛ زندگی‌کردن است. و چه کسی هست که نداند «زندگی آوازی است که به جان‌ها جاری است/ زندگی نغمه سازیست که در دست نوازش‌گر ماست/ زندگی لبخند است که نشسته بر لبان من و تو/ زندگی یک رویاست که تو امروز به آن می‌نگری/ زندگی یک بازی است که تو هر لحظه به آن می‌خندی/ زندگی ....

بازی رنگ و بوم در نقاشی بچه‌ها

مربی در کارگاه نقاشی که این روزها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون به مناسبت هفته ملی کودک برپا شده است، تاکید می‌کند: «هیچ فضای سفیدی نباشد به‌جز خانه! همه‌جا را رنگ کنید. حتی یک نقطه خالی نباشد». قلم‌ها همچنان در مصاف یکدیگر بالا و پایین می‌شوند. بنفش، نیلی، آبی، سبز. خانه، زمین می‌شود در کهکشان دل بچه‌ها و شهاب پشت شهاب است که سرازیر می‌شود از آسمان دل‌های‌شان.

بازی رنگ و بوم در نقاشی بچه‌ها

در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه بچه‌ها، در میان اقیانوس رنگ‌ها گم می‌شود. موج می‌زند و زندگی می‌سازد؛ مثل آفتاب؛ مثل رود.

بچه‌ها در کانون، عاشق شدن را می‌آموزند. پروانه بودن را می‌بینند و کامل‌شدن را احساس می‌کنند. گرچه «کار ما نیست شناسایی راز گلسرخ/ کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم.»

بازی رنگ و بوم در نقاشی بچه‌ها

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =