مسافران مرحله منطقه ای جشنواره بین المللی قصه گویی معرفی شدند

خراسان شمالی مهد قصه ها و افسانه هاست، قصه هایی که نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده و گفته شده اند تا امروز ما کنار هم بنشینیم و از فرهنگ مان بگوییم و می دانیم که قصه صدای زندگی است و هویت مذهبی و ملی ما را زنده نگه می دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی با اشاره به اینکه این شعار این جشنواره " قصه صدای زندگی است "گفت: امسال قصه‌گویی ملی برای ۳ گروه سنی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، بزرگسالان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی اظهار داشت: فراخوان این جشنواره از مردادماه امسال آغاز و ۲۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد و پس از داوری ۳۷ داستان برای اجرا به مرحله استانی این جشنواره راه یافت.

فرهاد آقابیگی تصریح کرد: ۱۴ داستان در چهار بخش آیینی سنتی نوجوانان، آیینی سنتی زنان و مردان، بخش قصه گویی ملی مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها و زبان اشاره در روز پایانی برگزیده شدند.

وی افزود: براساس اعلام هیات داوران؛ ریحانه وحدانی حصار با داستان "ببین و نپرس"، سحرناز مرادی با داستان "زرباف" و مهدیه زارعی با داستان "ماعوله ماعوله" از شهرستان بجنورد در بخش ملی نوجوانان برگزیده شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی ادامه داد: در بخش ملی زنان و مردان نیز فاطمه عطاءالهی با داستان "بالا پرونی های ننه قمر" از شهرستان بجنورد، علی نادری با داستان "فقط بگو هیچ" و افسانه رحمانی فضلی با داستان "ریزه میزه و زن جادوگر" از شهرستان شیروان انتخاب شدند.

وی یادآور شد: همچنین در بخش آیینی سنتی نوجوانان فاطمه حصاری با داستان "سهراب و گرد آفرید" از بجنورد، فاطمه رمضانی با داستان "نقل گرد آفرید" و ستایش آگاهی با داستان "کیومرث" از شهرستان بجنورد برگزیده این بخش شدند.

آقا بیگی اضافه کرد: در بخش آیینی سنتی مردان و زنان نیز سمیه بهرامی با قصه "رستم زاد" از بجنورد و محمد محذور با قصه "بچه راه" از شهرستان راز برگزیده این رقابت شدند.

وی بیان کرد: همچنین در بخش پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، زبیده نصرتی با قصه "سنگ صبور" از شهرستان اسفراین و احمد کریمی با قصه "پلنگ و گربه دایی" از غلامان و رقیه نوروزی با قصه "مرد و نامرد" از اسفراین هستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی ادامه داد: الهه مقصودی با قصه "پند پیر"، فاطمه نودهی "پرنده شهر حلبی" و حیدر قدرتی با قصه "اوستا محمد" شایسته تقدیرشدند گفت: نتایج بخش زبان اشاره نیز تا پایان مهرماه سال جاری اعلام خواهد شد.

وی عنوان کرد: مرحله منطقه‌ای این جشنواره آبان ماه سالجاری در یکی از استان های منتخب و مرحله پایانی آن در شب یلدا برگزار می شود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی با پیشینه ای تاریخی و مذهبی، با ترکیب قومیت های مختلف کرمانج، فارس، ترک، ترکمن و تات کانون وحدت قومیت ها و دارای گنجینه هایی است که قصه های بومی آن از جمله سرمایه های فرهنگی ارزشمند این دیار به شمار می رود.

اما در آیین پایانی جشنواره که با اجرای «نرگس برهمند»، از شاعران توانمند و نام آشنای کشورمان و کارشناس مسئول فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خراسان شمالی است، همراه بود، قبل از اعلام اسامی برگزیدگان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی که روز بسیار پرکاری را در یکی از روزهای هفته ملی کودک پشت سرگذاشته بود، با اشاره به اهمیت نقش قصه گویی در زندگی کودکان گفت: جشنواره قصه گویی فرصت مناسبی است تا به کمک قصه و داستان، مفاهیم اخلاقی و تربیتی را به کودکان آموزش داد.

«فرهاد آقابیگی» با اشاره به شعار امسال جشنواره قصه گویی که «قصه صدای زندگی است» اضافه کرد: با توجه به این که روش قصه گویی یک شیوه جذاب، شاد و پرنشاط است  می توان از این روش آموزشی به صورت غیرمستقیم برای انتقال پیام های اخلاقی و پرورش خلاقیت در کودکان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری در طول سال برنامه های متنوعی دارد اما در هفته ملی کودک به صورت ویژه برنامه هایی را در حال اجرا داریم، به طوری که به عنوان نمونه، چهارشنبه در بین کودکان عشایری، برنامه های فرهنگی و هنری اجرا خواهیم کرد و روز پنج شنبه برنامه ای با حضور کودکان و خانواده هایشان خواهیم داشت و نمایش «خاله مرجان و خروس» هم اجرا می شود.   

پس از «آقابیگی»، رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد هم  با اشاره داستان های زیبای قرآنی و داستان حضرت موسی (ع)گفت: قصه و قصه گویی بهترین روش   برای رشد شخصیت کودکان است و با قصه گویی می توان درس های مهم زندگی را به کودکان آموخت.

«جمشید عین بیگی» تصریح کرد: کوچه ها و خیابان هایی که منتهی به مدرسه، مهد کودک، مرکز کانون پرورش فکری یا مکان فرهنگی است باید تمیزتر و زیباتر از کوچه های دیگر شهر باشد چرا که مراجعان به این مراکز، کودکان و نوجوانانی هستند که سرمایه ها و مسئولان آینده این کشور هستند.

پایان بخش، شب خاطره انگیز قصه گویی و قصه گویان، عکس یادگاری برگزیدگان مرحله استانی جشنواره بود. منتظر می مانیم تا  در ایستگاه بعدی، شاهد افتخارآفرینی مسافران هم استانی مرحله منطقه ای بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =