بازدید نماینده یونیسف از تماشاخانه سیار کانون/ برگزاری نشست در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی

همزمان با هفته ملی کودک نماینده یونیسف از تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خراسان رضوی و مرکز فرهنگی شماره ۸ کانون در شهر مشهد بازدید کرد و هم‌زمان نخستین رویداد تانا (توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری استان) با مدیریت کانون در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و با حضور مشاور مدیرعامل برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همزمان با هفته ملی کودک رابین ناندی نماینده یونیسف در ایران به همراه مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با حضور در مرکز فرهنگی شماره ۸ مشهد با ظرفیت تماشاخانه سیار، امکانات فنی و فعالیت‌های آن آشنا شد.

رابین ناندی در جریان این بازدید ضمن ابراز آشنایی با فعالیت‌های کانون و تاکید بر موفقیت‌آمیز بودن این فعالیت‌ها، در زمینه استفاده از تجربیات کانون و ارائه الگوی مشابه برای بهره‌مندی کودکان آسیب‌دیده اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل کانون استان در جریان این بازدید با اشاره به همکاری خوب استانداری خراسان رضوی و دایره پیشگیری از مواد مخدر استان در تامین امکان تماشاخانه سیار گفت: تماشاخانه در بهره‌مندی کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار و محروم از خدمات فرهنگی نقش به‌سزایی داشته است.

ابراهیم زره‌ساز در ادامه افزود: ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان همراه با آموزش مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری چون تئاتر، قصه‌گویی، سرود، بازی و سرگرمی و نمایش عروسکی از جمله اهداف تماشاخانه سیار است.

تربیت نیروی متخصص برای ارائه خدمات فرهنگی به کودکان آسیب‌دیده، راه‌اندازی و تجهیز فضایی مشابه مراکز فرهنگی کانون برای این جامعه هدف و تولید محتوای مناسب در قالب فیلم، تئاتر، کتاب و انیمیشن با محورهای مورد نیاز این کودکان از جمله ‌پیشنهادهای مطرح شده از سوی مدیرکل کانون استان بود که مورد استقبال نماینده یونیسف در ایران قرار گرفت.

حضور در مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ کانون مشهد و آشنایی با کتاب‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی نیز در جریان این بازدید صورت گرفت.

برگزاری پنل تخصصی رویداد توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی

بر اساس این گزارش نخستین رویداد تانا (توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری استان) در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی نیز در سه حوزه تخصصی کودک و نوجوان، تربیت، تامین مالی و جذب سرمایه صنایع خلاق و فرهنگی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام حامد تقدیری مشاور مدیرعامل کانون برگزار شد.

موضوع‌های این رویداد در پنل تخصصی کودک و نوجوان، «کودک و بازی» و«همسوسازی تولیدات حوزه بازی با نیاز نسل امروز» تعیین شده بود و در آن بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند.

در این نشست حجت‌الاسلام حامد تقدیری مشاور مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تاکید بر اهمیت بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان گفت: داشتن روحیه شاداب و بازی و سرگرمی نیاز اساسی مربیانی است که با کودک و نوجوان مشغول بازی هستند.

وی با اشاره به این‌که بازی، محدود به کودک نیست و در بسیاری از کشورها بازی‌های بزرگسالان را داریم گفت: کودک نیاز به هم بازی دارد و لزوما این هم بازی نباید کودک باشد می‌تواند بزرگسال باشد و ما باید بعنوان بزرگسال بتوانیم با بچه‌ها بازی کنیم.

تقدیری تاکید کرد که هر بازی باید قصه داشته باشد و در لایه‌های پنهان خود به رشد مهارت‌ها و انتقال مفاهیم مورد نیاز کودکان بپردازد.

شورای نظارت بر اسباب‌بازی آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

آیدین مهدیزاده رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون نیز در ارتباطی مجازی، ضمن تبریک هفته ملی کودک به بیان تاریخچه این شورا و اهداف آن پرداخت. وی ضمن استقبال از ایجاد فرصت تعامل و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با این شورا گفت: خانه خلاق کانون مدتی است که مجوزهای مربوطه را اخذ کرده و در خیابان حجاب آماده تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های مشارکتی خود را به این مرکز در راستای تولید و توزیع اسباب بازی‌های مناسب و استاندارد ارائه دهند.

مهدیزاده گفت: شیوه‌نامه‌ها و مجوزهای مربوط به استان‌ها هم در حال تدوین است و به‌زودی به در اختیار مدیران کل کانون استان‌ها قرار می‌گیرد.

استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در مراکز کانون

ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان خراسان رضوی گفت: از دو سال پیش فرصتی در مرکز ۱۰ کانون (لادن) جهت استقرار شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بازی و سرگرمی مهیا شد و پس از وقفه دوساله ناشی از همه‌گیری کرونا، در تابستان جاری یک قفسه بازی و سرگرمی ایجاد کردیم و بازخوردهای دریافت‌شده از والدین نشان از موفقیت این طرح داشت و می‌توان در این مجال از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برد و این تعامل را توسعه داد.

وی با اشاره به وجود مربیان توانمند و با تجربه کانون که به اقتضای محیط، نیازهای کودک و نوجوان هر شهر و منطقه را می‌شناسند افزود: این شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت مربیان در تولید و توزیع بازی و سرگرمی استفاده کنند.

در انتهای برنامه محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان، زهره معماری‌نسب کارشناس مسئول فرهنگی و سهراب خواجه‌نژاد کارشناس مسئول هنری کانون استان به سوال‌های حاضران پاسخ دادند.

در حاشیه این رویداد نیز نمایشگاهی از محصولات خلاقانه و فناور با حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور و خلاق در حوزه فرهنگ و هنر از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل پارک علم و فناوری خراسان برپا شد.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =