برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

مروری بر برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به مناسبت هفته ملی کودک درحال برگزاری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخش سوم معرفی فعالیت‌های مراکز کانون پرورش فکری مروری داریم بر برنامه‌های هفته ملی کودک در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس.

برپایی ایستگاه نقاشی در کانون استان خراسان رضوی

در آستانه هفته ملی کودک جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته ملی و روز جهانی کودک با حضور شش دستگاه متولی حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هلال احمر، بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، معاونت آموزش ابتدایی، سازمان محیط زیست و آب و فاضلاب برگزار شد؛ روزشمار و شیوه‌نامه هفته ملی کودک ارائه شد و اعضای کارگروه به ارائه برنامه‌های خود در هفته ملی پرداختند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

هم‌افزایی و همکاری در اجرای برنامه‌های مشترک، اطلاع‌رسانی رویدادها و فعالیت‌های این هفته به مخاطبان و تشریح فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان از جمله مواردی بود که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

همزمان با روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک داوود ریحانی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری فریمان نیز با حضور در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان فریمان ضمن خوانش بیانیه هفته ملی کودک گفت: این هفته فرصتی است تا به کودکان و نوجوانان توجه بیشتر و نیازهای آنان را درک کنیم.

همچنین ایستگاه نقاشی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی همچون قصه‌گویی از سوی مرکز فرهنگی هنری کانون فریمان در محل ورودی مصلی نماز جمعه شهرستان فریمان برگزار و در ادامه به نمایندگی از مدیر کل کانون پرورش فکری هدایایی تقدیم کودکان و نوجوانان شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

در برنامه‌ای دیگر ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون استان خراسان رضوی در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس که به مناسبت هفته ملی و روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری خراسان رضوی برگزار شد؛ با بیان اینکه شعار هفته ملی کودک برای امسال، «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» است، اظهارکرد: نسل کودک امروز، متفاوت و متمایز از نسل گذشته است و کودکان امروز در مدت زمان بسیار کوتاهی، ‌به‌روز می‌شود.

وی افزود: کودکان امروز، پیوسته در حال رشد، دارای ایده و فکر هستند و نکات بسیار ارزشمندی را در مسائل مختلف مطرح می‌کنند؛ برهمین اساس، کانون پرورش فکری پیوسته از مشورت کودکان و نوجوانان بهره می‌گیرد.

زره‌ساز با بیان اینکه اهمیت نسل امروز برکسی پوشیده نیست و مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع تاکید داشته‌اند، گفت: مصداق بارز این تاکیدها را می‌توان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و جهاد تبیین مشاهده کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی تصریح کرد: آشنایی با کودکان و نوجوانان اولویت اول ماست و در این فرآیند، شناخت و آشنایی اقشار مختلف کودکان و نوجوانان شهر خود را باید درنظر بگیریم؛ آنان که در نقاط مختلف شهر هستند، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و در اتفاق‌های امروز می‌توانند نقش‌ موثری داشته باشند.

زره‌ساز از اهمیت پرداختن به رویدادهای هویت‌ساز سخن گفت و تصریح کرد: کودکان را باید با هویت خود آشنا کنیم؛ در مشهد مقدس مکان‌ها، رویدادها و اتفاقات هویت‌ساز و شخصیت‌های والایی داریم که در شهر فراوان هستند و باید آنها را معرفی کرد.

همچنین ویژه‌برنامه جشن هفته ملی کودک از سوی کانون با مشارکت مدرسه پسرانه امید انقلاب روز یکشنبه ۱۷ مهر برگزار شد و ۳۶۰ دانش‌آموز مهمان برنامه‌های فرهنگی ادبی کانون پرورش فکری شدند.

نواختن زنگ کودکی در کانون استان خوزستان

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک پیامی صادر کرد. در بخشی از پیام کیانی آمده است: «گرامیداشت فضیلت کودکان در هفته‌ ملی و روز جهانی کودک فرصتی است تا از این رویش‌های ناب نور بیاموزیم که جهان ما بیش از هر زمان دیگری به عشق و امید محتاج است و از پس این حقیقت بایسته دریابیم که کودکان امروز تجلی آینده‌ باشکوه ایرانند که به دانستن و توانستن معنا می‌بخشند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

نیک میدانم تا از سایر کنشگران عرصه‌ کودک به سپاس برآیم و این مناسبت دلنشین را به کودکان عزیز و خانواده‌های آنان تبریک بگویم.»

همچنین هم‌زمان با روز جهانی و آغاز هفته ملی کودک زنگ کودکی در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۵ اهواز، با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و با حضور وحید کیانی مدیرکل استان و بهرام یارزاده دهکردی معاون فرهنگی کانون خوزستان نواخته شد.

از جمله فعالیت‌های اجرا شده در این مراسم می‌توان به قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، شعرخوانی و برگزاری کارگاه نقاشی و خوشنویسی اشاره کرد.

واحد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری خوزستان نیز مهرواره‌ نقاشی «رویاهایم را نقاشی می‌کنم» را هم‌زمان با هفته‌ ملی کودک با موضوع رویاها و آرزوهای من، ویژه‌ رده‌ سنی نوباوه (۴ تا ۶ سال)، نوخوان (۷ تا ۸ سال) و نونهال (۹ تا ۱۱ سال) برگزار می‌کند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

آخرین ‌مهلت پذیرش آثار برای شرکت در این مهرواره، ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ اعلام شده است و انتخاب و داوری آثار در ۲۴ آبان‌ هم زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی صورت می‌گیرد.

در ادامه برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» کودکان مهد گل‌های بهشت شهرستان بهبهان در کنار مربیان فرهنگی هنری این شهرستان، لحظات شاد و مفرحی را سپری کردند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

از جمله بخش‌های اجرا شده در این ویژه‌برنامه سفره سلامت، قصه‌گویی، برگزاری کارگاه کاردستی، شعرخوانی و معرفی مواد غذایی سالم جهت رشد کودکان و... بود.

برگزاری نمایشگاه «نقشینه» در کانون استان فارس

در متن پیام تبریک سعیدرضا کامرانی مدیرکل کانون پرورش فکری استان فارس که به مناسبت هفته ملی کودک منتشر شد آمده است: «کودکان سرمایه‌های بی‌بدیل زندگی هستند و نمی‌شود برای آنان مثل و مانندی پیدا کرد. حتی وقتی قد می‌کشند و بزرگ می‌شوند، نمی‌توانند جایگزین دوران کودکی خود شوند.

کودکان با همین جثه‌های کوچکشان، دل‌هایی به وسعت دریا دارند که از آب چشمه‌سارها هم زلال‌تر است. برای فتح قله‌های محبت آنان، کافی‎ست فقط یک بار، مقابل قلب‌های بی‌ریایشان بایستی و با مهربانی بگویی: درود.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

راه رسیدن به قلب‌های صافشان آن‌قدر کوتاه است که با اندک ابراز محبتی نسبت به آنان، می‌شود برای همیشه، در دل‌هایشان ماندگار شد.

زندگی کودکان عاری از تعلقات دنیوی است و گویی تمام زندگی‌شان در همین بازی‌های ساده، خلاصه می‌شود ولی با همه‌ی این تفاسیر، هر چند تمام دنیایشان «بازی» است ولی هیچ‌گاه بازیچه‌ی دنیا نشده‌اند.

روزگار کودکی آن‌قدر صمیمی است که همواره در حسرتی هستیم که کاش می‌شد یک بار دیگر به دنیای قشنگ کودکانه، قدم بگذاریم و خلاصه اینکه دنیا با کودکانش زیباست. زیباتر از همه روزهایی که سراغ داریم.»

به مناسبت هفته ملی کودک مربیان مراکز فرهنگی هنری جهرم نیز با حضور در محل نماز جمعه شهرستان جهرم در بین کودکان «مهد آدینه» حضور پیدا کردند و به اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی، نقاشی و شعرخوانی پرداختند.

همچنین مراسم پایانی مرحله کتابخانه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز در مرکز شماره ۱ جهرم و با حضور اعضا نوجوان قصه‌گو، قصه‌گویان آزاد، اعضا کودک بخش نود ثانیه، والدین و جمعی از مسئولان شهرستان جهرم برگزار شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

در ادامه برنامه‌های هفته کودک نمایشگاه «نقشینه» با ارائه آثاری از برگزیدگان مسابقات بین‌المللی نقاشی کانون پرورش فکری در نگارخانه اداره آموزش و پرورش فارس برپا شد. این نمایشگاه صبح روز ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در سومین روز از هفته‌ ملی کودک در اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس افتتاح و تا ۲۶ مهر  میزبان علاقه‌مندان است.

آثار نمایشگاه «نقشینه»، مجموعه‌ای از تصاویر نقاشی‌های برگزیده اعضای کانون استان فارس در مسابقه‌های بین‌المللی نقاشی است که طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ در مسابقه‌هایی مانند هیکاری ژاپن، اسلوونی، نوازاگورا، بلغارستان، کاناگاوا ژاپن، لیدیسه چک، هنگ کنگ، تاشکند مجارستان، بلاروس و... با تلاش مربیان و مرکز آفرینش‌های هنری فارس، برگزیده شده‌اند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس

این نمایشگاه پیشتر در کانون شیراز و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون کشور واقع در خیابان حجاب تهران برپا شده بود و در کنار هر نقاشی، اطلاعات کامل اثر نیز در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =