قصه‌ها، عبرت‌آموز هستند

فاطمه یوسفی استاد دانشگاه می‌گوید از طریق قصه می‌توان پیام را به درستی به مخاطب منتقل کرد تا عبرت‌آموزی برای او داشته باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست علمی تخصصی «بررسی اهمیت و جایگاه قصه و داستان و تاثیر بر مخاطب با نظری بر آیات قرآن»  با سخنرانی فاطمه یوسفی، استاد دانشگاه برگزار شد.

او در این نشست که روز یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ در دانشگاه پردیس فرهنگیان شهیدان پاک‌نژاد برگزار شد، درباره اهمیت و جایگاه قصه گفت: «خداوند حکیم است و قصه را ترجیح می‌دهد تا حکم را بیان کند. یکی از اسامی خداوند نیز رب است که به معنای مربی و آموزش دهنده است. مربی کارش آموزش است و خداوند از راه رب بودن وارد می‌شود، چون می‌خواهد به بنده آموزش دهد. بنابراین کتاب قرآن، کتاب تشریع و قانون است و درباره عقاید، اخلاق و احکام صحبت می‌کند.»

این مشاور و پژوهشگر دینی ادامه داد: «فرزندم، وقتی به تماشای فیلم می‌نشیند، انگار غذا را با سرنگ به او می‌دهم. در این حالت او برای خوردن تلاشی نمی‌کند، چرا که همه چیز برای او آماده است. اما وقتی قصه گفته می‌شود، انگار غذا را جلوی او گذاشته‌ای و حالا باید خودش تلاش کند و آن را بخورد.»

قصه‌ها، عبرت‌آموز هستند

یوسفی افزود: «قصه‌گویی برای کودک ایجاد تخیل می‌کند و خداوند نیز در قصه‌هایش، همه چیز را مطرح نمی‌کند. بنابراین مربی باید بیاموزد که چه چیزی را می‌خواهد عنوان کند. مادران همیشه مربی هم هستند و باید توجه کنیم کودک ما در هر سنی به چه چیزی نیاز دارد و متناسب با آن این خوراک را فراهم کنیم. وقتی می‌خواهید مبحثی را القا کنید، یکی از روش‌هایش استفاده از قصه است، چرا که محسوس است و سخت‌ترین مطالب عقلی را هم اگر بخواهید منتقل کنید با قصه زودتر هضم می‌شود. خداوند خالق من و شماست و می‌داند که چه چیزی را خلق کرده و می‌داند که ما از شنیدن قصه لذت می‌بریم، بنابراین از طریق قصه، پیام خدا به بنده‌اش منتقل می‌شود. قصه، آیینه گذشتگان است و عبرت‌آموزی برای مخاطب به همراه دارد.»

او در ادامه با اشاره به این‌که وقتی شما برای کودک، هنگام خواب قصه می‌گویید، به ضمیر ناخودآگاه او نفوذ پیدا می‌کنید، گفت: «در چنین شرایطی، قصه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. ما برای خودمان یک شخصیت محوری و الگو داریم تا طبق او کارهایمان را انجام دهیم و این از طریق قصه‌ها به کودکان القا می‌شود. خداوند نیز در قصه‌هایش همین شیوه را پیش می‌برد. او به جای ذکر جزییات احکام به شکل مستقیم، در قالب داستان به عقاید و اخلاق می‌پردازد. وقتی نویسنده در کتاب «لینالونا» درباره حجاب  صحبت می‌کند، در ذهن کودک به راحتی قابل درک است. حال گاهی اوقات این قصه‌گو خداوند است و گاهی نیز فرد و ما به واسطه گزینه خلیفةالهی آن را در قصه‌های‌مان استفاده می‌کنیم.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی آغاز شده است و تا بیست‌ونهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد یافت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آنلاین این نشست‌ها به نشانی اینترنتی زیر در سایت کانون به نشانی https://live.kpf.ir/ch/kargah  و در آپارات به نشانی www.aparat.com/kanoon.yazd/live  مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =