شیوه‌نامه ستاد دائمی اربعین کانون تدوین می‌شود

نشست هم‌اندیشی ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌منظور برنامه‌ریزی و ارتقای کیفی خدمات به زائران اربعین حسینی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون در نشست هم‌اندیشی ستاد اربعین که به صورت حضوری و برخط برگزار شد با بیان این که کانون در ایام اربعین حسینی به زائران کودک و نوجوان در مسیر پیاده‌روی به سمت کربلای معلی، خدمات فرهنگی و هنری ارایه می‎دهد؛ گفت: اربعین رویدادی مردمی است؛ فرصتی برای انتقال مفاهیم و پیام معنوی به زائران در سفر اربعین و دارای ظرفیت‌های زیادی برای تربیت کودکان و نوجوانان است.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی در این نشست که با حضور مدیرکل نظارت بر انتشارات و مدیران استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، ایلام و آذربایجان غربی و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به این که سفر اربعین بهترین راه برای کسب تجربه و انتقال ارزش‎هاست، گفت: تجربه اربعین برای بچه‌ها هیجان‌انگیز است و کانون باید از این فرصت طلایی استفاده کند. ما باید از اربعین برای آگاهی بخشی و تعلیم سبک زندگی بهره لازم را ببریم.

وی ادامه داد: بچه‌ها مزرعه آماده‌‎ای هستند که اگر دانه محبت امام حسین(ع) را دل آنها بنشانیم به درخت تناوری تبدیل می‎شوند که تا نسل‌ها بعد می‌توانند از سایه سار محبتش بهره‌‎مند شوند. باید بتوانیم دل‎های کودکان و نوجوانان را به آرمان‌های مهدویت گره بزنیم و آنها را برای ظهور و مهدویت آماده کنیم. ستاد اربعین در کانون با این رویکرد تربیتی شکل می‌گیرد.

معدنی با بیان این‎که آیا کانون وظیفه موکب‌داری داشته باشد و یا با تعامل و هم‌‍‌افزایی بتواند از ظرفیت برپایی موکب سایر نهادها بهره‌مند شود، افزود: ظرفیت‌سنجی نیروهای انسانی، منابع، امکانات و چگونگی ارتباط و هم‌افزایی فعالان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان باید در نظر گرفته شود.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون گفت: باید ببینیم که در حوزه ادبیات اربعین چه کاری صورت گرفته است و سوژه‌یابی شود آن قدر سوژه، حرف و حکایت در این مسیر است که هنوز نوشته نشده است.

وی به بررسی کارکردها و آثار اخلاقی، معنوی و تربیتی فعالیت‌ها در اربعین، بررسی روش‌ها، راه‎کارها و راهبردهای فعالیت‎های فرهنگی، دعوت از نویسندگان و شعرا برای حضور در این مراسم و توجه به بخش تولیدات رسانه‌ای و دیجیتال اشاره کرد و افزود: ایده «نشان کودکان کربلا»، یادگارهای کوچک، عکس‌های یادگاری خبرنگاران افتخاری و... قابل طرح و تصمیم‌سازی است.

معدنی استفاده از ظرفیتِ بازی‌ها برای کودکان و نوجوانان، موکب‌های ثابت در مسیر نجف تا کربلا، تریلی‌ها و تماشاخانه‌های سیار و مستقر، حضور همکاران در مسیر راهپیمایی، سفیران کانون و حضور مربیان را در این نشست مطرح کرد.

فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز در این نشست گفت: امسال کاروانی از شاعران و نویسندگان کانونی راهی پیاده‌روی اربعین ‌می‌شوند تا بتوانند اربعین را در کربلا برای کودکان و نوجوانان روایت کنند و حال خوبشان را انتقال دهند.

وی گفت: امسال قرار است کتاب‎هایی با موضوع امام حسین و اربعین تولید کنیم و در اختیار کوکان و نوجوانان زائر قرار دهیم.

وحید کیانی مدیر کل کانون استان خوزستان نیز در این نشست گفت: استان‌های خوزستان و ایلام بیشترین بار اربعین را بر دوش دارند اغلب شهرهای استان خوزستان درگیر موضوع اربعین خواهند شد.

کیانی گفت: تماشاخانه‎های سیار در پایانه‎های مرزی و در استان‎های مرزی مستقر شوند و به اجرای برنامه‌های فرهنگی بپردازند. اعتبارات و امکانات لازم در اختیار کتابخانه‎های سیار قرار گیرد. اقلام فرهنگی، محصولات فرهنگی شامل کتاب و سرگرمی‎ها برای کودکان در نظر گرفته شود.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون خراسان رضوی نیز در این نشست به طرح این پرسش پرداخت که آیا موکب کودکان و نوجوانان داشته باشیم یا به معرفی رویداد، معرفی شخصیت و اتفاق‌های کتابخانه‌ای بپرداریم.

وی افزود: دوران کودکی و نوجوانی ما با فضای موکب و هیات عجین شده، نام موکب نام خوبی است و ما را به یاد امام حسین می‎اندازد. در ارایه مطلب و محتوا در موکب از بهترین سرمایه‎های خودمان مربیان و اعضا به نحو مطلوب استفاده کنیم. مناسب‌سازی در حوزه کوک و نوجوان اتفاق مبارک و میمون و دغدغه درستی است. هدف ما این است کودکان و نوجوانان را با سیره زندگی ائمه آشنا کنیم.

فاطمه رستگار مدیرکل کانون ایلام نیز در این نشست خواستار تشکیل دبیرخانه فعال با محوریت اربعین شد و افزود: برای تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان نیز نیاز به تشکیل کارگروه داریم.

وی گفت: موضوع اسکان و رفت‌وآمد از قبل برای همکاران در نظر گرفته شود زیرا در آن ایام با کمبود وسایل نقلیه مواجه هستیم.

محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون کرمانشاه نیز گفت: امسال باید نگاه ویژه‌ای برای اعزام مربیان و همکاران به مراسم اربعین شود و بودجه‌ای جدا در نظر گرفته شود.

وی گفت: اربعین را به عنوان فرهنگ مورد توجه قرار دهیم و در مسیر موکب‌داری از اعضای نوجوان‌ کانون برای ارایه خدمات فرهنگی و هنری به کودکان استفاده کنیم.

زهرا آبسوران مدیرکل کانون آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: سال گذشته تجربیات خوبی از اجرای برنامه‎های فرهنگی در موکب داشتیم و استقبال خوبی از کارگاه‌های فرهنگی و هنری شد برای امسال هم برنامه‌ریزی‌هایش را آغاز کرده‌ایم و از قصه‌گویان استان و استان‌های هم‌جوار دعوت کرده‌ایم تا با اجرای قصه‌گویی در این ایام حضور داشته باشند.

لیلا شویدی مسئول تماشاخانه سیار کانون نیز گفت: امسال هم قرار است تماشاخانه‌های سیار کانون در آن ایام به ارایه خدمات فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان بپردازد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران، نیز گفت: تماشاخانه‌های سیار کانون در محورهای تعیین شده مستقر می‌شوند و خدمات خود را به زائران کودک و نوجوان ارایه کنند.

در عین حال، در پایان مقرر شد پیش‌نویس شیوه‌نامه ستاد اربعین در بخش ملی و استانی با هم‌اندیشی مدیران و کارشناسان کانون تدوین و ارسال شود.

در این نشست که روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد؛ ایده‎ها و پیشنهادهایی در این زمینه از سوی مدیران و کارشناسان مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =