تبدیل ۵۰ عنوان کتاب کانون به فیلم در طرح «کتاب فیلم»

معاون تولید کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب تهران بر اهمیت توجه به ادبیات نوجوان تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: غرفه‌ی کانون امسال متفاوت‌تر از دوره‌های قبل است، ابعاد آن بزرگ‌تر شده و تنوع موضوعی بیشتری دارد. توانستیم امسال نزدیک به ۶۰۰ عنوان کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌هایمان را بازنشر کرده و با تجدید چاپ، وارد نمایشگاه کنیم.
وی افزود: همچنین بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ اول در سبک‌های مختلف داشتیم که رقم خیره‌کننده‌ای است و استقبال زیادی هم از آن‌ها شد.
معاون تولید کانون با اشاره به کتاب شعر «هر جا تو باشی» اثر غلامعلی حدادعادل که به تازگی در نمایشگاه کتاب رونمایی شده است بیان کرد: یکی از وظایف کانون بسترسازی است؛ به خصوص در حوزه‌ی ادبیات که وظیفه‌ی اصلی‌ کانون است. خلا شعر نوجوان همیشه در ادبیات ما دیده می‌شود. کانون با چاپ این کتاب توانست جریان جدیدی به وجود بیاورد تا بتوانیم گوشه‌ای از آن خلا را پر کنیم.
وی ادامه داد: مطمئناً این اثر مورد استقبال قرار خواهد گرفت چرا که نوجوانان به اشعار گروه سنی خودشان نیاز دارند و با توجه به علایق و نشانه‌هایی که در رشد آن‌ها وجود دارد باید برایشان قدم برداشت.
کریمی‌صارمی تصریح کرد: تقریباً در همه‌ی غرفه‌های کودک و نوجوان، حجم سنگینی از محصولات مربوط به کودک است و در رده سنی نوجوان خلا وجود دارد. این خلا علاوه بر ادبیات در سینما هم وجود دارد. تلاشمان این است که امسال بتوانیم در کانون با تلاش مضاعف، این کمبود را تا جایی که در توانمان است جبران کنیم.
معاون تولید کانون درباره آثار اقتباسی تولید شده در سینما اظهار کرد: اقتباس در ۳۰ سال گذشته در دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته؛ یعنی وقتی می‌بینند مخاطب با یک رمان نوجوان ارتباط خوبی برقرار کرده، در سینما با اقتباس از همان کتاب فیلم تولید می‌کنند؛ آمار نشان می‌دهد ۱۰ فیلم برتر جهان فیلم‌های اقتباسی هستند.
وی ادامه داد: رسالت و جایگاهی که تصویر دارد می‌تواند کمک کند که با تبدیل یک رمان به فیلم، کودکان و نوجوانان وارد دنیای سینما شوند و از عناصر سینما استفاده ‌کنند یا اگر براساس آن انیمیشن می‌سازند از عنصر تخیل و جهان فانتزی بهره ببرند. از این طریق می‌توان یک پل ارتباطی بین کتاب خواندن و فیلم دیدن ایجاد کرد.
کریمی‌صارمی در پایان گفت: سال‌هاست که کانون با طرحی به عنوان «کتاب‌فیلم» در این حوزه ورود کرده و نزدیک به ۵۰ عنوان از کتاب‌های خود را تبدیل به فیلم کرده است.
شایان ذکر است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه‌ترین کتاب‌هایش را در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌کند. درعین حال کانون علاوه بر عرضه آثارش در نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری، هم‌زمان کتاب‌هایش را در بخش مجازی و از طریق سایت ketab.ir نیز در معرض فروش گذاشته است.
غرفه‌های کانون در سالن جنوبی ناشران کودک و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومی، راهروی ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبی کودک و نوجوان مصلی تهران خواهد بود.
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =