کودکان و نوجوانان در فضایی متفاوت از معلمان و مربیان هستند

نشست هم‌اندیشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کانون‌های فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش باحضور محمدحسین پورثانی سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی؛ نشست هم‌اندیشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کانون‌های فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش باحضور محمدحسین پورثانی سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و چندی از مربیان و مسئولان مراکز برگزار شد.

کودکان و نوجوانان در فضایی متفاوت از معلمان و مربیان هستند

در این نشست محمدحسین پورثانی سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن ابراز امیدواری از حضوری شدن فضای آموزش پس از پاندمی کرونا بیان کرد: پس از چند سال که بیماری کرونا فضای آموزش و پرورش حضوری را زمین‌گیر کرد، ضررهای بسیاری را برای آموزش کشور داشت. درحال حاضر باید از تمام طرفیت‌های موجود که در اختیار داریم به بهترین نحو بهره ببریم.
 وی با ابراز نگرانی از ارتباط ضعیف معاونت پرورشی آموزش  و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اذعان کرد: در دنیایی که دانش‌آموزان در فضای متفاوتی هستند باید تلاش بیشتری کرد؛ جنس برنامه‌ها باید تغییر کند دانش‌آموزان در فضایی زیست می‌کنند که با زیست ما کاملا متفاوت است.
محمدحسین پورثانی گفت: بسیاری از مسائل حال حاضر، صنعت‌ها، شغل‌ها و ... با پدیدار شدن هوش مصنوعی و متاورس از بین خواهند رفت؛ دانش‌آموزان در این فضا درحال زندگی هستند و نفس می‌کشند، دانش‌آموزان در فضای مجازی هستند و در دنیای واقعی نیستند. ما چون روحیه کارمندی داریم خودمان را به‌روز نکردیم و با دانش‌آموزان تغییر ندادیم، همه ما مسئولیت داریم و برای رشد باید تلاش کنیم.
سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت اموزش و پرورش ادامه داد: ماهم در مجموعه‌های آموزشی و پرورشی دچار کم کاری شده‌ایم، برای کودکان فکری نداشتیم و نمی‌توانیم با آن‌ها همراهی کنیم بنابراین صورت مسئله را پاک می‌کنیم.

کودکان و نوجوانان در فضایی متفاوت از معلمان و مربیان هستند


سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی گفت: این هم‌افزایی و همکاری بین کانون پرورش فکری و کانون های تربیتی آموزش و پرورش را باید به فال نیک گرفت؛ زیرا  فعالیت جزیره‌ای در حوزه فرهنگ و تربیت دیگر پاسخ‌گوی نیاز مخاطب نیست.
 وی ادامه داد: ما به عنوان افراد مسئول در حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان یکی از رسالت‌هایمان گام برداشتن در مسیر رشد است، بسیاری از اوقات کودکان و نوجوانان از ما پیش‌تر هستند. باید بتوانیم در حوزه‌های مختلف تعامل مثبت و موثری برقرار کنیم، کودکان و نوجوانان امروز تا تعامل و پل ارتباطی با آن‌ها برقرار نشود آموزه‌های ما را نمی‌پذیرند.

کودکان و نوجوانان در فضایی متفاوت از معلمان و مربیان هستند

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه پرمخاطب‌ترین فضای امروز در کشور فضای آموزش و پرورش است گفت: مربیان و معلمین چه میزان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان با آن روبه‌رو هستند آگاهی دارند؟ امروزه کودکان و نوجوانانی که در خانواده‌های پرجمعیت هستند دچار آسیب‌های کمتری نسبت به خانواده‌های کم جمعیت هستند، خانواده در حد بضاعت همه امکانات را برای بچه فراهم می‌کند و او را در همان فضا رها می‌کند.
وی ادامه داد: این اتفاق کار را برای معلمین، مربیان و کسانی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند بسیار دشوار و مشکل می‌کند، باتوجه به اوقات فراغت پیش‌رو اگر از این ظرفیت استفاده شود نه تنها خیر و برکت آن به بچه‌ها می‌رسد بلکه می‌توان هدایت‌گری هم کرد.
ابراهیم زره‌ساز با اشاره به اینکه برنامه‌ها باید کودک و نوجوان پسند طراحی شود بیان کرد: دوستان ما درحال آماده‌سازی مجموعه‌ای در حوزه سینما و رسانه هستند، در این مجموعه آموزش، تولید و انتشار تولیدات بچه‌ها انجام می‌شود. سینما حوزه‌ای است که بچه‌ها به آن علاقه دارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی در پایان گفت: امیدوارم با این هم‌افزایی بتوان چند برنامه خوب را شروع و ادامه دهیم، بحث اوقات فراغت می‌تواند مخصوص تابستان باشد اما بسیاری از کارگاه‌ها و کلاس‌ها را برای ما که نگاه پرورشی داریم می‌توان ادامه دارکرد تا ارتباط فعالانه با مخاطبمان برقرار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =