رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفری به استان هرمزگان از مراکز کانون در این استان بازدید کرد و به گفت‌وگو با مربیان، کودکان و نوجوانان پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ و در ابتدای سفر به استان، به همراه پروین پشتکوهی مدیرکل و نعیم اسدی معاون فرهنگی کانون استان هرمزگان و جمعی از مسئولان کانون اصلاح و تربیت اداره‌کل زندان‌ها از کانون اصلاح و تربیت بندرعباس بازدید کرد.

معاون فرهنگی کانون پس از بازدید از بخش‌های مختلف با نوجوانان حاضر در کانون اصلاح و تربیت بندرعباس گفت‌وگویی صمیمانه داشت و با آنها درباره اندیشیدن و تامل کردن در کار خود و داشتن امید و پرهیز از ناامیدی سخن گفت.

وی همچنین در خصوص تامین کتاب و فراهم شدن شرایط انجام فعالیت‌های ادبی برای نوجوانان قول مساعد داد و گفت: مربی کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با انجام فعالیت‌های ادبی نظیر نوشتن خلاق، زمینه رشد نوجوانان در پرورش استعدادهای ادبی را فراهم کند و برای خلق یک اثر ادبی زیبا از سوی نوجوانان هدایایی به آنان اهدا خواهد شد.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های کانون

همچنین فلاح در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران میناب با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های موجود برگزار شد هدف از سفر به شرق هرمزگان را ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری در استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: بررسی شرایط مراکز کانون‌ در شهرستان‌ها برای برقراری عدالت و متوازن‌سازی توزیع خدمات به‌ویژه دسترسی کودکان مناطق روستایی به خدمات کانون پرورش فکری از جمله مهم‌ترین اهداف بازدید از مراکز است.

وی در همین راستا فعال‌سازی ۱۰۰درصدی کتابخانه‌های سیار را اقدامی مهم برشمرد و افزود: فعالیت کتابخانه‌های سیار دارای سابقه در کشور است و هم اکنون ۱۷۷ کتابخانه سیار داریم که به بیش از ۲هزار و ۵۰۰ روستای کشور خدمات‌رسانی می‌کنند.

معاون فرهنگی کانون اظهار امیدواری کرد، افزایش خدمات‌رسانی کتابخانه‌های سیار در استان هرمزگان منجر به ارتقای سطح کیفی فعالیت‌ها شود و با توانمندسازی گروه‌های مردمی سطح کمی خدمات توسعه پیدا کند.

فلاح در این نشست از برگزاری جشن اهدای ۳‌میلیون جلد کتاب به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کشور در آینده نزدیک خبر داد و به استان هرمزگان هم به‌عنوان یکی از حاضران در این طرح اشاره داشت.

وی تصریح کرد: توسعه هسته علم و فناوری از دیگر برنامه‌های کانون است. انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فضایی کشور، در همین پیوند و به‌منظور توسعه رشته‌های مختلف علوم و فنون صورت گرفت و این رویکرد اگرچه دارای قدمت چندین ساله است اما با نگاهی نو و با بروزرسانی اهداف، اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی کانون سپس از آغاز یک حرکت نوین دیگر در کانون پرورش فکری خبر داد و گفت: نخستین نشست فعالان حوزه کودک و نوجوان و متخصصان حوزه قانون اساسی در قالب یک رویداد کودک و نوجوان و قانون مادر با هدف آشنایی این قشر با قانون اساسی در نهم خرداد سال جاری برگزار می‌شود که نقطه عطفی در فعالیت‌های کانون خواهد بود.

فلاح در ادامه سفر به شهرستان میناب به همراه مدیرکل کانون پرورش فکری استان هرمزگان از کارگاه‌های مختلف کانون و «کٌلودَنگ کتاب» یا همان آشیانه کتاب واقع در روستای دمشهر نیز بازدید کرد.

در حاشیه بازدیدهای فلاح از مرکز میناب، گروه سرود ولایت نیز به اجرای برنامه پرداختند و مربیان این مرکز و این گروه سرود مورد قدردانی قرار گرفتند.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

بازدید از نمایشگاه آثار اعضای کانون سیریک

در برنامه‌ای دیگر فرهاد فلاح به شهرستان سیریک رفت و با حضور در نمایشگاه آثار تولیدی اعضای کانون در حوزه مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی، از تولیدات هنری دختران نوجوان منطقه در بخش‌های گلابتون‌دوزی، زری‌بافی، خوس‌دوزی، چرم‌دوزی، نمددوزی و ساخت زیورآلات بازدید کرد.

معاون فرهنگی کانون در جمع مربیان و اعضای کانون پرورش فکری سیریک نیز حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با آن‌ها، برنامه‌ریزی برای ارتباط با خانواده‌ها، برگزاری رویدادهای حل مساله، انتخاب نماینده کانون در مدارس، برگزاری دوره‌های ویژه برای علاقه‌مندان به این حوزه، تقویت مطالبه‌گری و توجه به کیفیت در فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار همچنین تعدادی از اعضای کانون به نمایندگی از نوجوانان شهرستان، مسائل و مشکلات این حوزه را بیان کردند و فلاح ضمن همراهی با نوجوانان، پیشنهادها و دستورهای لازم را ارائه کرد.

در پایان این نشست و به مناسبت روز دختر، هشت نفر از دختران حاضر در این مراسم با اهدای کارت هدیه و شاخه گل، مورد تجلیل قرار گرفتند.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

دیدار معاون فرهنگی کانون با فرماندار سیریک

در ادامه فرهاد فلاح با فرماندار سیریک دیدار داشت و در نشستی ضمن قدردانی از مسئولان این شهرستان به‌منظور توجه به حوزه کودک و نوجوان و تشریح فعالیت‌های کانون پرورش فکری، اظهار کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه کودک و نوجوان باید در جلسه‌های تخصصی و از سوی نهادهای متولی، سالیانه و به‌طور متناوب بررسی شود.

وی بهره‌گیری از نیروهای مردمی برای خدمت به قشر کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار داد و خواستار تشکیل باشگاه نخبگان برای خدمت موثرتر به جامعه کودک و نوجوان در شهرستان سیریک شد.

محمدرضا پاکروان فرماندار سیریک نیز در این نشست هم‌اندیشی که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برگزار شده بود، گفت: وجود کانون پرورش فکری یک نعمت بزرگ برای شهرستان سیریک است و می‌تواند سهم به‌سزایی در کاهش آسیب‌ها داشته باشد.

پاکروان، وجود کتابخانه سیار روستایی کانون را برای شهرستان ضروری دانست و خواستار راه‌اندازی این کتابخانه در شهرستان شد و گفت: سینما کودک هم نیاز نسل امروز است و از تمام اهرم‌ها باید برای راه‌اندازی آن بهره برد.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

نشست با فرماندار و مسئولان شهرستان جاسک

همچنین در نشستی دیگر که در شهرستان جاسک با حضور فرماندار، مدیرکل کانون هرمزگان و سایر مسئولان دستگاه‌های فرهنگی شهرستان برگزار شد، فلاح با اشاره به سابقه ۶۰ ساله فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در حوزه کودکان و نوجوانان بیان کرد: در مقطع کنونی به‌دنبال کیفی‌سازی فعالیت‌های کانون هستیم که سفرهای استانی و بازدید از شهرهای مختلف در همین راستا و با هدف آشنایی با مزیت‌ها و چالش‌های پیش روی هر شهرستان پیش‌بینی شده است.

وی، عدالت در میزان دسترسی به خدمات کانون در استان هرمزگان را یکی از اهداف مهم این سفر و از برنامه‌های آتی این کانون برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی استان، پراکندگی جمعیت و حجم بافت روستایی، نیازمند ارائه مدل خدماتی نوینی هستیم که منجر به توسعه کمی و کیفی شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری شناسایی فعالان حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان و توانمندسازی آنان به‌ویژه در مناطق دوردست و خارج از مرکز را به‌عنوان دو عامل مهم برای تسهیل و هموارسازی مسیر دسترسی به اهداف برنامه‌ریزی شده عنوان کرد.

علی مهرانی فرماندار شهرستان جاسک نیز در این نشست اظهار کرد: دنیای امروز جنگ اراده‌هاست و باید اساس و پایه فکری کودکان و نوجوانان بر مبنای تربیت قرآنی و اسلامی شکل بگیرد، چرا که این اثرگذاری در سنین کودکی فراتر از دوران دیگر است.

وی تربیت نسل انقلابی و متأثر از قرآن و عترت را تضمین‌کننده قوت نظام اسلامی در آینده برشمرد و افزود: شرایط شهرستان جاسک به‌دلیل شرایط جغرافیایی از سایر مناطق استان متمایز و پراکندگی جمعیت در این شهرستان بسیار بالاست، از همین رو باید در گام نخست با تأمین نیروی متخصص و در گام بعدی با برپایی مراکز سیار کانون در مناطق کوهستانی و روستاهای دور دست جاسک، زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه این مناطق را فراهم کرد.

در پایان این نشست، اعضای برتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان جاسک مورد تجلیل قرار گرفتند.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

طراحی زیستبوم جدید کودک و نوجوان و حضور در رسانه‌های مجازی

فرهاد فلاح نشستی هم با حضور کارکنان و مربیان مسئول مراکز کانون استان داشت. وی در این نشست با اشاره به این‌که هویت‌آفرینی برای اعضا یکی از اولویت‌های اصلی کانون پرورش فکری است، اظهار کرد: شاخص‌های اختصاصی زیست‌بوم استان را جست‌وجو کنید، در واقع بازتعریف نقش مربیان کانون ضرورت است و باید آن را بپذیریم.

وی با تأکید بر کشف نیازهای جدید نسل امروز، افزود: سبک تبدیل محتوا به پیام به گونه‌ای که اثرگذاری لازم را بر روی کودکان و نوجوانان امروز داشته باشد، یک ضرورت انکارناپذیر است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طراحی زیست‌بوم جدید کودک و نوجوان و حضور کانون در رسانه‌های مجازی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ثبت‌نام و ارائه خدمت به شیوه سنتی دیگر جذابیت لازم را ندارد و باید به سمت علم و فناوری حرکت کرد.

فلاح، همچنین خواستار ارائه خدمت فناورانه و طراحی ایده‌های جدید در کانون پرورش فکری برای مخاطبان خود شد و ادامه داد: همه خدمات باید از طریق برنامه‌های کاربردی و سکوها(پلتفرم‌ها) ی روز دنیا و استفاده از فناوری ارایه شود تا اثرگذاری آن ارتقا پیدا کند.

ورود به بخش تحقیق و توسعه، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی مسلط به فناوری‌های نوین، بازتعریف فعالیت‌ها و اقدام‌ها بر اساس نیاز روز و همچنین استفاده از ابزارهای تشویقی و هویت‌ساز برای اعضا از جمله مهمترین موارد مطرح شده در نشست معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در جمع کارشناسان و مربیان مسئول مراکز کانون بود.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

دیدار با اعضای برگزیده جشنواره «عکس‌نگار» و کتابخانه سیار

در ادامه معاون فرهنگی کانون با اعضای نوجوان و برگزیده جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» در مرکز مجتمع آفرینش بندرعباس دیدار کرد.

فلاح همچنین از کتابخانه سیار روستایی کُلودَنگ کتاب در روستای دمشهر میناب که ازسوی یاسمن عباسی مربی فرهنگی سابق کانون پرورش فکری مرکز میناب، مروج کتاب و فعال فرهنگی افتتاح شده است بازدید و با کودکان و نوجوانان حاضر در این کتابخانه گفت‌وگو کرد.

فرهاد فلاح در نشست شورای فرهنگی اداره‌کل کانون پرورش فکری نیز حضور یافت. او در این نشست با تأکید بر پرهیز از تک‌روی در انجام فعالیت‌ها، گفت: دستیابی به نتایج و اهداف متعالی نیازمند هماهنگی تمام ارگان‌ها با یکدیگر است.

وی با اشاره به پیگیری ارتقای معیشتی کارکنان و مربیان به عنوان خط مقدم برنامه‌های کانون، افزود: تأمین معیشت وظایف بخش ملی است اما در سطح استان باید با تمرکز بر اهداف، زمینه پیاده‌سازی برنامه‌های پیش‌بینی شده فراهم شود.

معاون فرهنگی کانون روبروشدن با نتایج کارها و فعالیت‌ها را عامل مهمی برای ارزیابی خود و امیدآفرینی عنوان کرد و ادامه داد: بازتاب رسانه‌ای دستاوردها، می‌تواند مشوق خوبی برای مربیان و اعضا باشد.

وی برگزاری رویدادهای حل مسأله را که در قالب آن، کودکان و نوجوانان با فرآیند کشف، تحلیل و حل مسئله آشنا می‌شوند، مورد تأکید قرار داد.

فلاح بر توجه جدی به برنامه‌های فرهنگی کودک و نوجوان درحوزه سواحل نیز تأکید کرد.

حضور در آیین رونمایی کتابِ کارشناس ادبی هرمزگان

حضور در آیین رونمایی کتاب «یک روز که از کنار شکوفه‌های بادام می‌گذشتم» سروده‌ی طاهره مسافری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون هم از دیگر برنامه‌های فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفر به استان هرمزگان بود.

رونمایی کتاب تا بازدید از مراکز کانون در روستاها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =