مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام: 
قصه گویی میراث ملی ایرانیان است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در آیین ثبت قصه گویی ایرانی که همزمان با سراسر کشوردرایلام برگزارشدگفت : قصه گویی میراث ملی ایرانیان است

به گزارش روابط عمومی کانون ، آیین ثبت ملی قصه گویی ایرانی ، با حضورمدیرکل ، معاون فرهنگی ، کارشناسان ومربیان واعضای انجمن قصه‌گویی، قصه‌گویان، پیشکسوتان قصه گویی کانون استان ، داستان نویسان وقصه نویسان مطرح استان همزمان با ستاد مرکزی کانون روز سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت 9/30 صبح در مرکزشهید جرایه شهر ایلام برگزار شد. 

فاطمه رستگار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی گفت: قصه گویی میراث ملی و ارزشمند ما ایرانیان است و امروز شاهد ثبت ملی آن به طور همزمان با اداره مرکزی کانون کشور هستیم. 

وی ادامه داد: قصه گویی یک هنر شریف و تاثیرگذار در مراکز فرهنگی هنری کانون است که مربیان ما با برخورداری از این هنر موثر مفاهیم اسلامی، اجتماعی و اخلاقی و انسانی را به زبانی هنرمندانه به مخاطبان انتقال می دهند. 

رستگار ادامه داد: قصه ‌گویی می‌تواند علاوه بر تقویت تخیل در کودکان، زمینه آشنایی آنها را با هویت ایرانی و اسلامی فراهم کند.

وی ادامه داد: عمر هنر قصه‌گویی به درازای تاریخ بشر است و از گذشته‌های دور تاکنون، مفاهیم اخلاقی و اجتماعی به کودکان از طریق قصه‌گویی انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه قصه و قصه گویی در قرآن مجید ادامه داد: در سوره هایی از قرآن مجید آیات متعددی به قصه و قصه گویی اشاره شده و خداوند در قرآن برای جلب نظر و توجه مخاطبان، انتقال مفاهیم والای معنوی، تعلیم دستورات اخلاقی و تسریع در فهم و آسان‌سازی مطالب از قالب قصه و در قصص از سبک‌های مختلف ادبی و داستان‌گویی استفاده کرده است. 

وی ادامه داد: هدف قرآن برای آشکارسازی مسائل زندگی و تبیین جهت صحیح و بیان نظام معیار سبک زندگی و هدایت به سعادت و کمال با  استفاده از بیان نمادین است و در حقیقت، نقل داستان از بهترین روش‌هایی است که به این هدف عینیت می‌بخشد.

وی ادامه داد: با قصه گویی بهتر می توان سبک زندگی ایرانی اسلامی رادربین کودکان ونوجوانان تبین کرد و در جهت ساختن ایرانی اباد و اسلامی گام برداشت.

وی ادامه داد: در ایران مهم‌ترین مرکز فعال در حوزه قصّه‌گویی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که علاوه بر قصّه‌گویی در مراکز و کتابخانه‌ها، از طریق برگزاری جشنواره قصّه‌گویی سعی در آموزش و گسترش این هنر دارد. تا کنون 25 جشنواره قصّه‌گویی و با حضور قصّه‌گویانی از سراسر دنیا از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده است. 

وی با اشاره با جایگاه هنر قصه گویی در استان ایلام گفت: خوشبختانه هنر قصه گویی در استان ایلام از جایگاهی مهم و تاثیرگذار برخوردار است تلاش های حوزه معاونت فرهنگی کانون استان، انجمن قصه گویی، مربیان قصه گو و قصه پژوه در انتقال مفاهیم اجتماعی و فردی به کودکان و نوجوانان قابل تقدیر است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه مربیان و کارشناسان و اعضا در جشنواره های استانی و منطقه ای و ملی و بین المللی قصه گویی کانون حضور پررنگ و تاثیرگذار دارند و شاهد کسب مقام های متعدد در این راستا بوده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =