جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است

"جشن تیرگان" در شهرستان فراهان به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ،مرکز فرهنگی هنری فرمهین در ۳۱ خرداد۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی،  جشن تیرگان به همت همکاران مرکز فرهنگی ، هنری فرمهین ، تلخاب و خنجین روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ در محوطه مرکز فرمهین برگزارشد. این مراسم  باحضور احسان منصوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ، بیاتی نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، آقازیارتی فرماندار فراهان، مرادی شهردار فرمهین ، احمدلو معاونت فرهنگی ،کارشناسان و کارکنان اداره کل کانون استان، اعضا ، مربیان و کلیه خانواده ها برای عصر ورز چهارشنبه ۳۱خرداد در شهرستان فراهان برگزارگردید.

جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است.

احسان منصوری مدیر کل کانون استان در خصوص برپای جشن تیرگان گفت: جشن تیرگان به همت همکاران مرکز فرهنگی ، هنری فرمهین ، تلخاب و خنجین اجرا شد حضور عروسکهای غول پیکر دارا سارا و عروسک پیر بابای کانون بخاطر ایجاد شور و نشاط اجتماعی در کنار کودکان و نوجوانان شهر فرمهین در این جشن شرکت کردند و در حاشیه این جشن جشنواره دلمه بواسطه حضور مادران والدین مرکز فرمهین اجرا شد. همچنین از برنامه های این جشن برگزازی آیین درو گندم و برداشت محصول نیز با حضور مسئولین شهرستان فراهان اجرایی شد و در نهایت نمایشگاه ساعت های آفتابی و تیرو کمان اعضای مراکز فرمهین ، تلخاب و خنجین  در حاشیه "جشن تیرگان" برپا شد, که نمادی از انقلاب تابستانی و تیروکمان آرش کمانگیر بوده است.
منصوری بیان داشت: هر سال منطقه‌ی کهن و فرهنگی فراهان از توابع این استان در نخستین روز تابستان شاهد صحنه‌ای از آیین باستانی و رسوم جشن تیرگان است که از دیرباز با آغاز فصل برداشت گندم به شکرانه برکت، نعمت و هم‌بستگی با طبیعت برگزار می‌شده است.

جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است.

منصوری افزود: جشن تیرگان نیز به‌دنبال برگزاری جشن‌های ماهیانه در تیرروز از تیرماه برابر با ۱۰ تیر در گاه‌شمار خورشیدی برگزار می‌شده است.این جشن در گرامی‌داشت تیشتر "ستاره‌ی باران‌آور در فرهنگ ایرانی" و همچنین عنصر مقدس آب، به نام جشن آب پاشان یا آبریزگان نیز شناخته می‌شود.

منصوری با بیان اینکه  در تاریخ اساطیری ایران تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز کوه البرز است افزود که جشن تیرگان به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه روز بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان نیز محسوب می‌شده ‌است.
منصوری نیز گفت: مردم منطقه‌ی فراهان مانند برخی دیگر از مناطق ایران در روز اول تیرماه از نقاط دور و نزدیک به زادگاه خود برگشته و روز را تا شب در دامان طبیعت می‌گذرانند و با طبخ غذاهای سنتی مثل دلمه و آش‌های محلی، در کنار اقوام و بستگان خود روز خاطره انگیزی را سپری می‌کنند.بر همین اساس همزمان با جشن تیرگان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،مرکز فرهنگی هنری فرمهین جشنواره دلمه نیز برگزار شد.
 وی افزود در منطقه‌ی فراهان به این جشن عید صغری یا جشن آب‌پاشان هم نیز می‌گویند که در این روز اهالی منطقه با حضور در کنار امامزاده ذلف‌آباد، ضمن دعا، نیایش، زیارت اهل قبور، شکرگزاری برداشت گندم، با اجرای بازی‌های محلی، پاشیدن آب به یک دیگر، برگزاری مجلس‌های پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی روز خود را سپری می‌کنند و اهالی فراهان معتقدند که در این روز نباید در خانه ماند به همین دلیل خود را از نقاط دور و نزدیک به امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن، سرور، آب‌پاشی و پختن غذاهای سنتی این این روز را گرامی می‌دارند.
 آیین نمادین درو کردن گندم  در جشن تیرگان نیز اجرا شد.
 کشاورزان این روز را بخاطر شکرگزاری از نعمت خداوند پاس  میداشتند و شکرگزاری می کردند. ، در همین راستا آیین نمادین درو کردن گندم توسط مسئولین حاضر در جشن در زمین زراعی گندم برگزار شد .

جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است.

حضور عروسک های غول پیکر ملی دارا و سارا و عروسک پیر بابای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در جشن تیرگان شهرستان فراهان باعث ایجاد شور و نشاط در بین کودکان و نوجوانان این شهرستان شد.

جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است.

همچنین در جشن تیرگان شهرستان فراهان قصه گویی فریده محمودی مسئول مرکز فرهنگی هنری آستانه و قصه گوی باسابقه استان مرکزی در جشنواره های بین المللی ، با استقبال  مخاطبین کودکان و نوجوانان و خانواده های شهر فرمهین روبرو شد . 

جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است.

جشن تیرگان در مرکز فرمهین  نماد خیر و برکت بود. بر قدوم مبارک پدرو مادری با نیازهای ویژه که فرزندی کاملا سالم داشتند و مراسم را به یادماندنی تر کردند و بخاطر تشکر از حضورشان هدیه ای به رسم یاد بود از مسئولین شهرستان دریافت کردند و به سفارش مدیر کل کانون استان مرکزی فرزند عزیزیشان نیز  عضویت رایگان کانون را دریافت کردند.

جشن تیرگان در فراهان نمادی از جشن شکرگزاری از نعمت و برکت خداوند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =