اگر میخواهید در مسیر نوشتن گام بردارید ، عاشق نوشتن باشید

دیروز چهارشنبه 14 تیرماه همزمان با روز قلم محمدرضا شمش نویسنده برجسته کشور میهمان کودکان و نوجوانان سنندجی بود ودر نشست صمیمی به نقد و بررسی آثار خود و اعضا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در این نشست که با حضور بیش از 150کودک و نوجوان سنندجی در مرکز شماره 4 کانون سنندج برگزار شد محمد رضا شمس نویسنده ی کتاب های محبوب قصه های سروته، افسانه روباه حیله گر، پهلوان تنبل، اگراین چوب مال من بود، قصه های علمی و ... او یکی از نویسندگان پرکار ادبیات کودکان و نوجوانان است و آثارش نیز جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. بچه ها دل توی دلشان نیست که صدایش را بشوند.با چهره ی مهربان و صمیمی خود به بچه ها لبخند می زند و به آن ها ادای احترام می کند.

وی در سخنانی گفت :ما و شما باید خیلی بیشتر از این ها با هم تعامل داشته باشیم. چون این تعامل و همدلی و همراهی دو طرفه ی ما بزرگترین راهی است که در پیشرفت هر دو طرف ما نقش دارد. ما به عنوان نویسنده از نظرات شما که مخاطبان کارهایمان هستید بهره میگیریم و مینویسیم و در نتیجه شما هم منابع مطالعاتی مناسب با ذوق واندیشه ی خودتان خواهید داشت.

محمدرضا شمس بعد از اینکه با دقت و حوصله وروی گشاده، نقد و نظرات اعضا در رابطه با آثارش را شنید افزود: اگر میخواهید در مسیر نوشتن گام بردارید ، عاشق نوشتن باشید. اگر چه در طی مسیر سختی های زیادی دارید اما اگر عاشق کارتان باشید برای رسیدن به اهدافتان از هر سختی و موانعی عبور می کنید.پس اگر اهل قلم هستید اولویت خود را نوشتن قرار دهید.

این نویسنده برجسته کشوری با اجرای یک طرح خلاقانه اعضا را مهمان یک داستان دسته جمعی کرد . مشارکت و همراهی بچه ها در اجرای طرح بسیار زیبا بود.همه چشم هایشان را بسته بودند و همانطور که دست دوستان کنار دستی خودشان را گرفته بودند به داستانی دسته جمعی سفر کردند.

شمس با اشاره به ابتدایی ترین عناصر داستانی، به تعدادی از اعضا که در اجرای طرح مشارکت داشتند با اهدای کتاب های خود تقدیر کرد.

اجرای نمایش از عناوین کتاب های محمدرضا شمس توسط اعضای نوجوان از دیگر بخش های این نشست صمیمانه با اعضا بود و در پایان به یادبود این جلسه پربار، عکس دسته جمعی گرفته شد. این نشست در راستای چهارمین دوره از مهرواره از اندیشه تا قلم همزمان با روز قلم تا بزرگداشت ادبیات کودک برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مدیر کل کانون استان کردستان ضمن خیر مقدم به میهمان برنامه یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را فراهم کردن حال خوب برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: انشاالله بتوانیم با حضور نویسندگان و برنامه‌هایی که برگزار می‌کنیم، حال آینده‌سازان کشور را خوب کنیم.

حمیدرضا گوهری تاکید کرد: هر چه در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنیم؛ سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پایه و اساس در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان در راستای تعلیم و تربیت جامعه می‌تواند، قدم‌های بزرگی را بردارد.

گوهری افزود:  فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید نه تنها بین کودکان و نوجوانان بلکه بین تمامی قشرهای مردم این استان بیش از پیش نهادینه شود.

وی در ادامه با اشاره بر لزوم برگزاری ویژه برنامه هایی فرهنگی هنری و ادبی با محوریت حضور فعال اعضا گفت: لزوم معرفی و آشنایی کودکان و نوجوانانمان با ادبیات و به ویژه بازنویسی با خوانش آثار مهدی اذر یزدی احساس می شود. ما باید منابع خوب و مناسبی را به مخاطبین معرفی کنیم.

مدیر کل کانون استان کردستان همچنین گفت:این نشست در راستای چهارمین دوره از مهرواره از اندیشه تا قلم همزمان با روز قلم تا بزرگداشت ادبیات کودک برگزار گردیده تا ضمن آشنایی اعضا با این دو واقعه ی تاثیرگذار بر ادبیات و فرهنگ ما؛ بستری فراهم شود تا آن ها از نزدیک با نویسنده ی محبوب خود دیدار کنند و در این نشست صمیمانه به گفت وگو با او بپردازند.

 وی در پایان خاطر نشان ساخت: یکی از ماندگارترین کارهایی که می‌توان در حوزه ادبی برای کودکان و نوجوانان استان انجام داد، دعوت از نویسنگان مطرح کشوری، برگزاری نشست‌های نقد، بررسی، خوانش داستان و شعر با حضور نویسنده‌های آن کتاب می باشد.

گفتنی است محمدرضا شمس در سال 1336 در تهران به دنیا آمد. او در هنرستان تحصیل کرد و سال اول درسش در هنرستان بود که با گروه تئاتر آشنا شد و شروع به همکاری کرد. محمدرضا شمس کار نوشتن را با مجله‌ی «کیهان بچه‌ها» آغاز کرد وکم‌کم به سراغ داستان نوشتن رفت و با نشریات مختلفی که برای کودکان منتشر می‌شدند همکاری کرد. اولین کتابش به نام «اگر این چوب مال من بود» در سال 1364 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =