کد خبر: 327488
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برنامه‌های متنوعی ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را پاسداشت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی؛ مرکز آفرینش‌های ادبی استان در ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست ادبی ویژه کودکان با حضور افشین علا شاعر و نویسنده کودک، سعیده موسوی‌زاده شاعر کودک، ابراهیم زره ساز مدیر کل کانون استان، معاونین، اعضای شاعر و نویسنده و والدین آنها و رونمایی از کتاب «آلوئه ورا مجموعه‌ی همیشه بهار» از انتشارات کانون پرورش فکری را برگزار کرد.

این نشست که با حضوراعضای کودک و نوجوان و والدین آن‌ها همراه بود با سخنان مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی آغاز شد.

گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

ابراهیم زره‌ساز ضمن خیر مقدم به حاضرین خبر خوش ارسال ۱۶۰ جعبه کتاب و بازی به کتابخانه‌های استان را داد و تاکید کرد که این کتاب ها تا آخر هفته در قفسه های کتابخانه‌ها کانون پرورش فکری موجود خواهند بود. زره‌ساز از اعضا خواست به مناسبت این روز در پویش خوانش و نقد کتاب که به صورت مستمر برگزار می شود شرکت کنند.

مدیر کل افزود: در حوزه ادبیات کودک، کار کردن برای کودک سخت است. باید نیاز زمان را بشناسیم. شناخت نیاز زمان یک مطلب است و آفرینش اثر مطلوب براساس این نیاز مبحث دیگری است. جالب این جاست در حوزه اثرگذاری، اثری موفق است که فکر و اندیشه مخاطب را بتواند به بازی بگیرد. آن اثر، می‌تواند تاثیرگذار باشد و این خاصیت نویسنده توانمند است. یک نویسنده توانمند کسی است که اگر اثری، داستان یا شعر را خلق می‌کند، اثر بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. این اثر موثر تاثیرگذار است. از این دست کتاب‌ها در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری فراوان است.

گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

در ادامه افشین علا، شاعر و نویسنده درباره اهمیت کانون و خاطرات خود از کودکی گفت. علا به اعضا گفت شما در شهر بزرگی زندگی می کنید که در آن کتابفروشی و دسترسی به کتاب آسان است اما در شهرستان کوچک من کتابفروشی نبود. بهترین کادو برای من کتاب بود.

علا ضمن یادآوری تاثیر کیهان بچه‌ها بر رشد و پرورش و کتابخوان کردن کودکان گفت: امروز سرگرمی‌ها بسیار است. از تلویزیون گرفته تا فضاهای مجازی اما شما از میان سرگرمی‌ها کتاب را انتخاب کردید. شما بچه‌های خراسان هستید. خراسانی که حق بزرگی بر گردن ادبیات دارد. از رودکی پدر شعر فردوسی گرفته تا فردوسی. که فقط فردوسی به تنهایی حماسه سرای بزرگ جهان است و برخلاف سایر حماسه سرایان صرفا به جنگ و فتوحات نپرداخته است بلکه سرتاسر آن پند و اخلاق است. فردوسی از زیبایی‌های جهان و اخلاق و صلح و دوستی سخن گفته است. این به دست نیامده است مگر به رنج و تلاش سال‌ها تا این کاخ بلند برافراشته شده است.

وی افزود: شعر، کتاب، قصه و داستان خوب مثل یک ساختمان می‌ماند. معمار برای ساخت یک بنا، نقشه درستی می‌کشد و بهترین مصالح را انتخاب می‌کند. فضا را طوری طراحی می‌کند که باعث آرامش ساکنان آن شود. کتاب هم همین طور است ادبیات و مهندسی کلمات را جدی بگیرید. ادبیات، مهندسی آگاهانه کلمات است. شما کودکان که دست به قلم هستید و در آینده جزو شاعران و نویسندگان موفق خواهید بود کارتان را جدی بگیرید. بزرگترین ثروت ما ایرانیان نیز همین ادبیات است. ادبیات کودک سابقه صد ساله‌ای دارد و جدید است. اکنون کانون پرورش فکری پرچمدار گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان است.

او در پایان آرزو کرد که دوستی اعضا با کانون و کتاب پایدار بماند و هیچ جاذبه‌ای برایشان جایگزین کتاب نشود.

گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

سعیده موسوی‌زاده شاعر کودک نیز از کتاب «آلوئه ورا مجموعه‌ی همیشه بهار» گفت. او یادآور شد: یادگیری تعطیل نمی‌شود و ما پیوسته در حال کسب مهارت هستیم. مخصوصا شما که کودک هستید و در حال آموختن و رشد هستید.

موسوی‌زاده تاکید کرد که در «مجموعه همیشه بهار» تلاش شده است تا طب سنتی دوباره احیا شود و مهارت‌هایی که خانواده‌های پیشتر آموخته بودند و اکنون فراموش شده است مجدد احیا شود.

نویسنده مجموعه شعر «مرا مثل یک ابر بالا ببر» یادآور شد که فرصت عضویت در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری که شما آن را دارید فرصت مغتنمی است چون علاوه بر خوانش کتاب، مربیان مهربان با شما تعاملی کار می‌کنند مهارت‌های کاربردی به شما آموزش می‌دهند و این مهارت ها در ذهن شما ماندگار می‌شود. شما حتی اگر نخواهید شاعر و نویسنده هم بشوید باید به زبان مادریتان مانوس باشید و ظرایف آن را بدانید.

گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

در ادامه برنامه رونمایی از کتاب «آلوئه ورا مجموعه‌ی همیشه بهار»  با اهدای لوح تقدیر به شاعر برگزار شد.

گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد

خوانش آثار اعضا بخش دیگر برنامه بود. اعضای مراکز مشهد آثار خود را خواندند و موسوی‌زاده درباره تخیل، ایده و فضای آثار با آن‌ها گفتگو کرد. قصه گویی و طرح سوال براساس زندگی مهدی آذریزدی توسط کارشناس فرهنگی آقای محمود خرقانی و شعر خوانی دسته جمعی اعضا بخش دیگر برنامه ها بود.  

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه برنامه «همه بچه‌های خوب» هر سال در استان با حضور خانواده‌ها و اعضای فعال کارگاه‌های ادبی مشهد به منظور ۱۸تیر ماه مقارن با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان که به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =