گردهمایی کودکان عاشورایی در اردبیل برگزار شد

همزمان با پنجمین روز ماه محرم گردهمایی کودکان عاشورایی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل در موکب مرام قاسم در محله اسلام آباد این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این آیین عزاداری که عصر روز یکشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور کودکان و نوجوانان اردبیلی هم زمان با سراسر کشور برگزار شد، ملیحه ملک‌زاده فرد، مدیر کل کانون استان با اشاره به اینکه موکب مرام قاسم هیئتی متشکل از عزاداران کودک و نوجوان کانون استان است که از محرم امسال آغاز به فعالیت کرده است، گفت: اولین برنامه عزاداری این هیئت هم زمان با گردهمایی کودکان عاشورایی سراسر کشور با عنوان میهمانان کوچک امام حسین(ع) برگزار شد.

وی با بیان اینکه استقبال خوبی از مراسم انجام شد، اظهار داشت: قیام عاشورا پس از گذشت چندین سال با عزاداری‌هایی که با رونق خاصی برگزار می شود زنده نگه داشته شده است و برپایی این مجالس سوگواری با مشارکت کودکان و نوجوانان سبب تبیین آموزه‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی واقعه کربلا در این نسل خواهد شد.

مدیر کل کانون استان تصریح کرد: واقعه عاشورا به عنوان یک مکتب انسان‌ساز، هویت شیعیان جهان اسلام به شمار می‌رود و نسل‌های جدید باید با پیام‌ها و درس‌های عبرت‌آموز این مکتب آشنا شوند.

وی بیان داشت: از ویژگی‌های تاثیرگذار این رویداد بزرگ تاریخی، درس ایمان، شهامت و شهادت بود که نوجوانانی مانند شهید فهمیده و مرحمت بالازاده به تاسی از همین ویژگی ها، در سنین سیزه سالگی اسلحه به دست گرفته و قاسم وار تا پای جان در حفظ و حراست و دفاع از کیان کشور ایستادگی کرده و به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت سخنران این مراسم نیز خطاب به حاضران گفت: امروز ما نوجوانان وظیفه سنگینی بر دوش داریم  چرا که حافظان سرمایه ارزشمند شهدای ایران زمین که همان صیانت از مبانی اسلام و حقانیت دین و اعتلای نام پرافتخار کشور است،هستیم.

وی با اشاره به ۷۲ شهید کربلا که در رکاب امام عصر به شهادت رسیدند اظهار داشت: در میان این شهدا کودکان و نوجوانانی بودند که با آگاهی از شرایط زمانه و با تشخیص سره از ناسره در کنار امام زمان خود برای حق و عدالت جنگیدند واین پیامی است برای نسل امروز که مقابله با ظالمان و استبدادگران در هر سنی امکان پذیر است.

قصه‌گویی عاشورایی و دکلمه خوانی و اجرای مسابقه از بخش‌های این مراسم بود که توسط مربیان کانون و روحانی مراسم اجرا شد.

همچنین ذکر مصیبت و روضه‌خوانی توسط علی اصغر اربابی عضو مرکز یک کانون اردبیل حال و هوای معنوی به مراسم بخشید که در ادامه شرکت کنندگان با نوای مداح خوش‌الحان نوجوان، عبدالرضا بدیعیان، به عزاداری پرداخته و با سینه زنی عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دادند

گفتنی است در پایان، اعضای شرکت کننده در این مراسم با قرائت بیانیه‌ای برای پاسداری از فرهنگ ناب عاشورایی با حضرت سیدالشهدا(ع) و منتقم خون آن امام شهید، حضرت مهدی(عج) عهد و پیمان بستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =