ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و شهدای مظلوم کربلا، آیین‌ها و برنامه‌های عزاداری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به اجرا درآمد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی در ماه محرم سال ۱۴۰۲ مربیان و اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون استان اردبیل برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف را در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یارانش اجرا کردند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

کتیبه‌های سفالی/ مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

در ایام عزاداری ماه محرم، اعضای مرکز شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد با ساخت کتیبه‌های سفالی، یاد و خاطره شهدای کودک و نوجوان کربلا را گرامی داشتند.

در این برنامه مربی آفرینش‌های هنری مرکز، جهت انتقال آموزه‌ها و مفاهیم قیام کربلا به اعضا به ارایه‌ی توضیحاتی در مورد وقایع روز عاشورا پرداخته و در ادامه تصاویری که از قبل تهیه شده بود را در اختیار اعضا قرار داد تا با استفاده از آن و تکنیک های انتقال تصویر به لوح های گلی،  به ساخت کتیبه‌های سفالی بپردازند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

ویژه برنامه «اشک ماه» / مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

امسال نیز همانند سال‌های گذشته برنامه‌های متنوعی به منظور شناخت و تبیین ارزش‌های والای عاشورا در مرکز دو کانون پارس‌آباد برگزار شد.

مربیان مرکز با نگاه تبیینی به واقعه کربلا، امر به معروف و نهی از منکر را موضوع برنامه‌ها قرار داده و در این ایام کتاب‌هایی در رابطه با زندگانی حضرت امام حسین (ع) را معرفی و در اختیار اعضا قرار دادند.

در برنامه‌های مرکز در این مناسبت داستان‌های عاشورایی توسط مربیان قصه‌گویی شده  و  اعضای کارگاه نقاشی نیز با موضوع تشنه لبان نقاشی کشیده و در این عزاداری سهیم شدند.

همچنین اعضای فعال مرکز بصورت خودجوش در مقابل ساختمان مرکز با برپایی ایستگاه صلواتی از اعضا و خانواده‌ها پذیرایی کردند.

گفتنی است، درکارگاه ادبی نیز با اجرای برنامه‌ای با عنوان «اشک ماه»، اعضا با وقایع و اتفاقات کربلا آشنا شده و دلنوشته‌هایی با همین موضوع نوشته و برای دوستان خود خواندند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

میهمانان کوچک امام حسین(ع) در کانون نمین

در ششمین روز از ماه محرم، مربیان مرکز نمین با حضور اعضای کودک و نوجوان مرکز، ویژه‌برنامه‌ای را به عنوان میهمانان کوچک امام حسین برگزار کردند.

در این ویژه برنامه که روز دوشنبه، دوم مردادماه اجرا شد، مربیان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی، اعضا را با فلسفه‌ی قیام امام حسین(ع) و واقعه‌ی کربلا آشنا کردند.

قصه‌گویی از وقایع روزهای تاسوعا و عاشورا، معرفی شخصیت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و برخی شهدای این واقعه، معرفی کتاب‌های «در عزایت آسمان نیلی قباست»، «فراموشان» و «تشنه لبان»، نوشتن متن‌های ادبی و خاطره‌گویی از تعزیه‌ها و عزاداری‌ها در ایام محرم، برگزاری کارگاه نقاشی و معرفی وقایع و ایام، از برنامه‌هایی بود که در این ویژه‌برنامه اجرا شد.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

گردهمایی کودکان عاشورایی در کانون دولت‌آباد

ویژه برنامه سوگواری حسینی در مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد، دل‌های کودکان و نوجوانان عضو مرکز را با امام حسین (ع) پیوند زد.

مربیان فرهنگی مرکز در ابتدا با تسلیت ماه عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)  و یاران باوفایش، از چرایی قیام امام حسین(ع) در پاسداری از دین اسلام و احیای امربه معروف و نهی از منکر و برپا داشتن نماز سخن‌گفتند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین صارمی امام جماعت دهستان دولت‌آباد به معرفی شخصیت امام حسین علیه السلام و وقایع کربلا پرداخته و با بیان اهداف قیام آن حضرت، از شجاعت، دلاوری و ظلم ستیزی ایشان سخن به میان آورده و از اعضا خواستند در کنار عزاداری برای این امام شهید، ظلم ستیزی، ایثار، از خودگذشتگی و وفای به عهد، ولایت مداری، راستگویی، احترام به والدین و برپایی نماز اول وقت را به عنوان درس‌های عاشورا، در زندگی خود به کار گیرند.

خاطرنشان می‌شود اعضا نیز در ادامه این برنامه به انجام فعالیت کاردستی با موضوع ساخت خیمه، پرچم، نخل مشغول شده و در پایان با مداحی مداح اهل بیت(ع) و سینه زنی به عزاداری پرداختند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

 برپایی موکب العباس (ع) درمرکز گرمی

با آغاز ماه محرم، ماه سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اعضای مرکز فرهنگی و هنری کانون گرمی با برپایی موکب العباس، ارادت خود را به حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دادند.

در این ایام اعضای پسر با همکاری هم ایستگاه صلواتی با نام موکب العباس را برپا کرده و از اعضا و دیگر مراجعه کنندگان مرکز پذیرایی کردند.

آماده سازی نمایش با موضوع عاشورایی و تمرین اعضا برای اجرای این نمایش از فعالیت‌های دیگر مرکز در ماه محرم سال ۱۴۰۲ است.

همچنین اعضای مرکز گرمی در ششمین روز از ماه محرم در کارگاه نقاشی با راهنمایی مربی هنری، ضمن آشنایی با نمادهای مذهبی و عاشورایی، فعالیت چاپ دست با نماد کف العباس را اجرا کردند.

سینه‌زنی اعضای پسر، معرفی کتاب‌هایی عاشورایی و قصه‌گویی توسط مربیان فرهنگی از برنامه‌های مرکز در ششمین روز از دهه اول ماه محرم بود.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

ایستگاه کتاب‌های عاشورایی در مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

ترویج فرهنگ عاشورایی، امر به معروف و نهی از منکر و معرفی شخصیت شهدای کربلا به نسل‌های کودک و نوجوان از رسالت های مهم کانون است که مربیان با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان برنامه‌هایی را به شرح ذیل اجرا کردند:

آشنایی اعضا با کتاب‌های دینی مذهبی بخصوص فلسفله و فرهنگ عاشورا یکی از اهداف مربیان در ترویج فعالیت‌های کتاب محور است. با این هدف و با توجه به فرا رسیدن ماه پیروزی خون بر شمشیر مربیان مرکز ۲ کانون اردبیل در سالن مطالعه مرکز ایستگاه کتاب با عنوان «آیه‌های نمناک» را برگزار کردند.

این ایستگاه که برای معرفی و امانت کتاب با موضوع ماه محرم برپا شده است، با استقبال خوب اعضای مرکز روبرو شد.

قصه‌ی کربلا، هنگام باران بود، فصل خون و مهتاب، عاشورا در سرزمین ها(قاره اروپا، قاره هند و...)، چهل روز عاشقانه، تشنه لبان از جمله عناوین کتاب‌هایی است که برای معرفی و امانت  به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در این مناسبت ویژه برنامه‌های ادبی با عناوین «در سوگ غنچه» و «شجاع‌ترین سربازان عاشورا» به صورت کارگاهی برای اعضا مرکز ۲ کانون اردبیل برگزار شد.

گفتنی است، در این کارگاه‌ها اعضا در مورد شهادت مظلومانه حضرت علی اصغر(ع)، طفل شش‌ماهه امام حسین(ع) دلنوشته‌هایی را به نگارش درآورده و شجاعت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت را در مصاف با دشمنان توصیف کردند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

معرفی «بزرگترین دختر عالم» در کانون بیله سوار

روز سه شنبه همزمان با هفتمین روز ماه محرم با حضور ۳۰ نفر از اعضای کانون بیله سوار، ویژه برنامه‌ایی با عنوان «سلام بر کودکان کربلا » برگزار گردید.

در این برنامه مربی فرهنگی مرکز به معرفی واقعه عاشورا و شهدای کربلا پرداخته و مربی ادبی مرکز نیز داستان شهادت حضرت عباس(ع) را از زبان رود فرات، قصه گویی کرد.

در ادامه شخصیت حضرت رقیه(س) و کتاب « بزرگترین دختر عالم » معرفی شده و اعضا ضمن نقل خاطرات خود از حضور در عزاداری‌ها و مراسمات مذهبی، در باره رویداد قیام کربلا به بحث و گفتگو پرداختند.

همچنین کارگاه ادبی با عنوان سخنی با حضرت رقیه(س) و حضرت علی اصغر(ع) با فضاسازی حسی توسط مربی ادبی مرکز برگزار شد و اعضا دلنوشته‌های خود را به رشته تحریر درآوردند.

گفتنی است در پایان برنامه، اعضا با مداحی یکی از اعضای نوجوان به سینه زنی و عزاداری در سوگ شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) پرداختند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

سلام برتشنه لبان / فعالیت‌های مرکز شماره ۵ کانون اردبیل در ایام محرم

به مناسبت ماه محرم وایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی با عنوان «سلام برتشنه لبان» به شرح زیر در مرکز شماره ۵ اردبیل برگزارشد.

فضاسازی: سالن مطالعه مرکزمرتبط با ایام محرم و با استفاده از پرچم وکتیبه، فضاسازی شده و سپس تابلویی با عنوان «سلام برتشنه لبان»  برای برگزاری برنامه‌های این ماه طراحی و ساخته شد.

معرفی شخصیت: در این ایام، ضمن معرفی وقایع ماه محرم، شخصیت بزرگوار حضرت رقیه(س) برای اعضا معرفی و از مصیبت‌ها، غم‌ها و رنج‌های عظیمی که بردختر سه ساله کربلا گذشته بود، مطالبی بیان شد.

روخوانی و معرفی کتاب: باحضور اعضای کودک دختر وپسر از کتاب بزرگترین دخترعالم فعالیت روخوانی انجام شد. همچنین با معرفی کتاب تشنه لبان، بخشی از این کتاب نیز باعنوان «کرب وبلا» روخوانی شد که مربی مرکز در مورد دلایل نامگذاری این سرزمین توضیحاتی ارائه داده و در ادامه  به سوالات اعضا نیز پاسخ داد.

کاردستی: دراین فعالیت با استفاده از کاغذهای رنگی، پرچم‌های «یاحسین (ع)»، شمع، بیرق و خیمه‌های کربلا توسط اعضا درست شد.

بحث وگفتگو: این فعالیت که بر مبنای کتاب «سقای تشنه لب» اجرا شد، اعضا در مورد ایثار و رشادت‌های امام حسین (ع) ویارانش در دشت نینوا، فداکاری ها و شجاعت حضرت عباس (ع) و نقش حضرت زینب (س) در زنده نگه داشتن این واقعه به بحث و گفتگو پرداختند.

قصه گویی: این فعالیت با برگزار گردید. که درپایان فعالیت به سوالات اعضا درخصوص محتوای قصه پاسخ داده شد.

همچنین قصه‌گویی از داستان «طفلان مسلم»، شعرخوانی از کتاب «هنگام باران بود» ، ساخت ماکت سفالی با عنوان «کاروان کربلا» و خوانش آثار ادبی اعضای مراکز کانون استان که در کتاب «اشک ماه» چاپ شده است، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در مرکز شکاره ۵ کانون اردبیل در این مناسبت بود.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

دختر خورشید / سلام اعضای کانون انگوت بر حضرت رقیه (س)

در ششمین روز از ماه محرم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان انگوت در مزار شهدای گمنام برنامه‌ای را با عنوان «سلام بر رقیه (س)» اجرا کرد.

در این مراسم معنوی که روز دوشنبه دوم مردادماه سال ۱۴۰۲، با حضور اعضای مرکز و  با هدف بهره‌مندی از فیوضات ماه محرم، تقویت باورهای دینی و معرفی الگوهای تربیتی در گلزار شهدای گمنام اجرا شد، مربی مسوول مرکز پس از معرفی برخی شهدای قیام کربلا به معرفی زندگانی حضرت رقیه(س)، دردانه‌ی امام حسین (ع) پرداخته و از اعضا خواست حرف‌های دل خود را برای بزرگترین دختر عالم بنویسند.

دکلمه‌خوانی عضو نونهال مرکز در وصف کودک سه ساله امام حسین (ع)  از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

در  بخش بعدی برنامه اعضا، سربندهایی را با نام مبارک حضرت رقیه (س) درست کرده و با بستن آن‌ها، زیارتنامه حضرت رقیه (س) را در این فضای معنوی قرائت کرده و در پایان با نثار فاتحه برای شهدای گمنام یاد و خاطره این عزیزان را در کنار شهدای کربلا گرامی داشتند.

ویژه برنامه‌های محرم و مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) در مراکز کانون استان اردبیل

عزاداری میهمانان کوچک امام حسین(ع) در مرکز فرهنگی و هنری خلخال

در ایام سوگواری شهادت سیدالشهدا، اعضای مرکز خلخال، با انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف،  ارادت خود را به امام شهیدان نشان داده و در رثای آن حضرت و یارانشبه سوگ نشستند.

بر همین اساس برنامه‌ی میهمانان کوچک امام حسین(ع)، روز یکشنبه، اول تیرماه،  با شرکت کودکان و نوجوانان و جمعی از مادران، در سالن سینمای مرکز اجرا شد.

در ابتدای برنامه، زهرا محیطی، مربی مسوول مرکز با تسلیت ایام محرم‌الحرام و آرزوی قبولی عزاداری‌های جمع حاضر در این ماه، به معرفی واقعه‌ی عاشورا پرداخت.

در ادامه، آراز سعید، عضو نوجوان مرکز به قرائت دلنوشته ی خود پرداخت. سپس سیده نازنین رحیمیان، عضو خردسال شعری را که با این موضوع آماده کرده بود، شعرخوانی کرد.

معرفی کتاب دانستنی‌های عاشورا و اجرای لالایی برای گهواره‌ی حضرت علی‌اصغر(ع) از دیگر برنامه‌های مرکز در این روز بود که اعضا گهواره‌ای را در سوگ شهادت طفل شش ماهه تکان داده و لالایی هایشان را زمزمه کردند

گفتنی است، پیش از این نیز فعالیت‌های مختلفی در این مناسبت در کانون خلخال اجرا شده بود که سفالگری، خوشنویسی از شعر معروف محتشم کاشانی، شعرخوانی، معرفی رویدادهای واقعه عاشورا و پخش نذری از جمله این فعالیت‌ها بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =