برگزاری ششمین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی(خوشنویسی) کانون خوزستان

ششمین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (خوشنویسی) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، ششمین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (خوشنویسی) استان با موضوع «ترکیب در دو سطر نویسی» و حضور فروغ گلریززاده، مدرس و مربی هنری کانون استان و اعضای انجمن خوشنویسی، به میزبانی مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد.

گلریززاده در ابتدا برای مشخص شدن مفهوم سطر توضیح داد؛ به مجموعه کلمات و جمله‌هایی که روی خط کروسی قرار می‌گیرند، سطر گفته می‌شود و هر سطر ممکن است از یک یا چند جمله تشکیل شده باشد.

وی در ادامه اصول کلی ترکیب در سطرنویسی را، رعایت کرسی حروف و کلمات، رعایت فاصله حروف و کلمات، کشیده‌ها و جایگاه آن‌ها در سطر، پیوستگی حروف و کلمات و اتمام سطر یا خط زمینه معرفی کرد و افزود؛ در سطر نویسی، باید فاصله حروف و کلمات یکسان و یکنواخت نسبت بهم باشد تا سطر زیباتر و خواناتر شود.

ایشان کاربرد «دو سطر نویسی» را بیشتر در نوشتن شعر دانست و تصریح کرد؛ در نوشتن دو سطر یا یک بیت، باید قواعد سطر نویسی در هر دو سطر رعایت شود به‌طوری که فاصله دو سطر با دو مصرع از هم با توجه به طول هر سطر و ارتفاع آن حدود ۱۲ تا ۱۵ نقطه باشد.

مربی هنری کانون خوزستان در ادامه گفت: محل قرار گرفتن کشیده در سطرها به هنر خوشنویس بستگی دارد اما این نکته باید در نظر گرفته شود که اولویت کار زیبایی خط خواهد بود.

گلریززاده در پایان نکات مهم و کلیدی در خصوص محل شروع سطر دوم، چگونگی قرار گرفتن کشیده‌ها در سطر و تأثیر آن بر زیبایی نوشتاری را برای اعضا ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =