حضور کارشناس آفرینش های ادبی در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس

کارشناس آفرینش های ادبی کانون در تاریخ 15مهرماه همزمان با آغاز هفته ی ملی کودک در برنامه ی «سرپناه» حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، طاهره مسافری کارشناس آفرینش های ادبی کانون در اولین روز از هفته ی ملی کودک به عنوان کارشناس در برنامه ی «سرپناه» حضور یافت و درباره ی روش های علاقه مند کردن کودکان به کتابخوانی سخن گفت.
وی با اشاره به نقش والدین در علاقه مندسازی کودکان به کتابخوانی گفت: برنامه ریزی والدین برای مطالعه ی روزانه هر چند برای دقایقی کوتاه، نقش مهم و موثری در ترغیب کودکان به کتاب خواندن دارد.
وی در ادامه ی سخنان خود گفت: انتخاب زمان مناسب و ترجیحاً ثابت برای عادت دادن کودکان به مطالعه نقش مهمی دارد. در این زمان کودک نباید خسته، گرسنه و خاب آلود باشد و دغدغه ی دیگری نظیر انجام دادن تکالیف را نداشته باشد. این زمان می تواند زمان پیش از خواب کودک باشد.
وی افزود فراهم نمودن مکانی مناسب و امن برای مطالعه نیز در ایجاد علاقه به کتاب خواندن موثر است. از دیگر مواردی که مسافری به آن اشاره کرد توجه به موضوعات مورد علاقه ی کودکان برای انتخاب کتاب و همچنین انتخاب کتاب های متناسب با سن کودک بود.
وی در خصوص ویژگی های کتاب مناسب برای کودکان گفت: گروه سنی مخاطب در این کتاب ها درج شده است. قطع کتاب، تصاویر و اندازه ی قلم و همچنین موضوع و شخصیت های آن نیز با ویژگی های کودک تناسب دارد.
وی تاکید کرد فرایند علاقه مندسازی کودکان به کتاب خواندن باید از کتاب های تصویری و یا کتاب هایی که نوشته های کمی دارند آغاز شود.
همچنین همراهی والدین با کودکان در هنگام کتاب خواندن، مطالعه ی کتاب با همراهی یکدیگر و برقراری تعامل در طول مطالعه موجبات تقویت رابطه ی صمیمانه میان والدین و فرزندان را فراهم می کند
. وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مطالعه ی کتاب های الکترونیکی و صوتی و تفاوت آن با کتاب های کاغذی گفت: با توجه به رواج موبایل و تبلت، دسترسی به کتاب های الکترونیکی نسبت به کتاب های کاغذی آسان تر است. از سوی دیگر کتاب های الکترونیکی با توجه به حذف هزینه ی پست و زمان ارسال، مخاطبان بسیاری دارد. اما در مجموع هر کس با توجه به نوع علاقه و سلیقه ی خود می تواند یکی از انواع این کتاب ها را برای مطالعه انتخاب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =