اجرای نمایش کودک و نوجوان در همدان 130 سال قدمت دارد

یک استاد پیشکسوت تئاتر گفت: شهر ما یک شهر فرهنگی-هنری است و دارای سابقه 130 ساله در عرصه نمایش برای کودکان و نوجوانان دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوانان برای اولین بار در سطح کشور درمرکز فرهنگی- هنری شماره 3 کانون پرورش فکری در هفته ملی کودک افتتاح شد.

از این رو با احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر، نویسنده کودک و نوجوان به گفت وگو نشستیم.

احمد بیگلریان در این گفت وگو ضمن تبریک برای افتتاح مرکز تخصصی تئاتر در کانون همدان اظهار کرد: در ابتدا به بانیان چنین تفکری که هوشمندانه و کنجکاوانه به نیاز مبرم کودکان شهرمان پاسخی ارزشمند دادند، تبریک می گویم.

وی ادامه داد: بی شک کودکان و نوجوانانی که دوران کم سنی خود را در فضای هنر، به خصوص تئاتر سپری می کنند با دیگر هم سن و سالان خود در بینش و درک صحیح از زندگی تفاوت های عمیقی دارند زیرا صحنه های نمایش همواره آموزگار کودکان و نوجوانان است که از آن درس اخلاق و شناخت می گیرند.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: تئاتر هنگامی دارای هدف خواهد بود که بتواند در مسیر بهبودی کودکان و زندگی آینده آنان گام بردارد.

وی بیان کرد: تئاتر مهم ترین هنری است که با ابزار خلاقیت خردسالان، کودکان و نوجوانان را برای آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی و مهم تر از همه برای روبرو شدن با خود و کشف توانمندی هایش آماده می کند.

 اجرای نمایش کودک و نوجوان در همدان 130 سال قدمت دارد

بیگلریان خاطرنشان کرد: فعالیت های نمایشیبرای کودکان در رشد شناخت اجتماعی و عاطفی و در نهایت شکل گیری شخصیت آنها تأثیر فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه امروزه تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک شاخه مهم تخصصی در کنار گونه های مختلف تئاتر پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: کار امروز گواه بر اهمیت چنین نیازی است و بی تردید می توان گفت که کار درست بر بستر فعالیت های پیشینیان تعلیم و تربیت از طریق تئاتر بنا شده است.

این استاد پیشکسوت تئاتر افزود: شهر ما یک شهر فرهنگی-هنری است و دارای سابقه  130 ساله در عرصه نمایش برای کودکان و نوجوانان دارد.

وی با اشاره به گذشته تئاتر کودک و نوجوان در همدان تصریح کرد: در سال 1900 میلادی، 122 سال پیش در همدان مدرسه ای به نام « آلیانس» بود که از بدو تأسیس برنامه های تئاتر اجرا می کردند. نمایش های خسیس اثر مولیر و نمایش ریش تراش شهر سویل اثر بومارشه و نمایش یوسف و زلیخا و ده ها نمایش دیگر در این مدرسه توسط دانش آموزان در همدان اجرا شده است.

بیگلریان ادامه داد: در سال 1950 میلادی در مدرسه نور نمایشنامه هایی بر مبنای کتب درسی با همت دانش آموزان و آموزگاران به اجرا در می آمد که نمایش « بدان در آن دنیا میان آتش اند» نمونه ای از اجراهای این مدرسه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1300 هجری اولین سالن نمایش همدان با سبک و سیاق معماری قاجاری توسط آموزش و پرورش در دبیرستان احداثی آن زمان ساخته شد، گفت: بعد از احداث به اجرای نمایش برای نوجوانان پرداخت و در این دبیرستان دانش آموزان و دبیران سال های متوالی به اجرای تئاتر می پرداختند.

این نویسنده کودک و نوجوان تأکید کرد: در سال 1285 هجری با ساخت اولین دبستان در ملایر فعالیت های نمایشی کودکان آغاز شد و نمایشنامه هایی براساس متون درسی نوشته و توسط دانش آموزان اجرا شد مانند نمایشنامه چهار فصل، گلها لب به سخن می گشایند، فرشته ها و ستاره ها که از این طریق بخشی از دروس را به صورت نمایش اجر می کردند.

وی ادامه داد:در سال 1332 در مدرسه نصرت دانش آموزان علاوه بر اجرای نمایش، لباس فرم می پوشیدند و انواع و اقسام مشق های ژیمناستیکی و فرمان های نظامی را به صورت حرکات نمایشی اجرا می کردند که امروز ما به آن شیوه « پرورمنس» می گوییم.

بیگلریان گفت: در سال 1315 در همدان انجمن پرورش افکار تأسیس می شود که مثل کانون پرورش امروز عمل می کرده است که مجله ای چاپ کردند و متون نمایش برای بچه ها می نوشتند.

وی با بیان اینکه تمام نمایش هایی که در صد و چند سال گذشته در مدارس همدان اجرا شده دارای مفهوم آموزشی بوده است، خاطرنشان کرد: مربیان و دانش آموزان می دانستند که تئاتر صرفا برای تفریح نیست چرا که کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگسالان در مسیر رشد خود نیازمند درک، تجربه، ابداع و خلاقیت هستند که با ابزار هنر به خصوص تئاترمی توانند این عناصر اساسی زندگی را فرا بگیرند.

این نویسنده کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: خوشحالم که زحمات پیشینیان به نتیجه رسید و کودکان و نوجوانان امرزو صاحب مرکز تخصصی تئاتر شده و آنها به صورت عملی تئاتر را یاد می گیرند.

وی تصریح کرد: این مرکز برای ادامه راه نیازمند کمک های مدیرکل کانون است تا بتواند این مرکز را مجهز و مناسب تئاتر نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =