تنوع در کار، دانش افزایی، آینده‌نگاری و ایجاد اندیشه‌نگاری سرلوحه کار مدیران تازه وارد

روز نخست دوره دانش و مهارت‌افزایی مدیران‌کل تازه منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها در تهران برگزار ‌شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این نشست سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) بیان کرد: نگاه ما در برگزاری این دوره این است تا مدیران‌کل تازه منصوب شده با ساختارهای کلان کانون آشنایی پیدا کنند، چرا که در آینده نیاز است با شاکله و ساختارها آشنا باشند.

او ادامه داد: هدف این است که در تمام زندگی اصالت همراه با حرکت و رشد باشد و در ادامه مدیریت نیز نیازمند حرکت، رشد و آموختن است. به‌خصوص که مسوولیت پذیرفتیم تا تربیت کودکان و نوجوانان این سرزمین را برعهده بگیریم که مسوولیت کمی نیست و رسالت ما این است که در این راستا دانش و مهارت‌افزایی داشته باشیم.

تنوع در کار، دانش افزایی، آینده‌نگاری و ایجاد اندیشه‌نگاری سرلوحه کار مدیران تازه وارد

ابراهیمی با تاکید بر این که از مدیران خواسته بودیم تا کتاب «درآمدی بر اندیشه فرهنگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)» را مطالعه کنند، گفت: از نظر ما مدیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباید صرفا مدیر اجرایی باشد. از همین رو در طول این برنامه نویسنده کتاب مهدی جمشیدی را نیز دعوت کردیم تا بهتر و بیشتر با رهنمودهای رهبری در حوزه مدیریت و اندیشه‌های فرهنگی آشنا شویم.

مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون همچنین افزود: تدوین سبک چگونگی جهت‌گیری مشارکت‌های مجموعه‌های مردمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی دیگر از موضوع‌هایی است که از مدیران خواسته بودیم روی آن کار کنند و انتظار داریم مدیران این سبک را تدوین کنند و ارائه دهند تا بدانیم چطور می‌توانیم از این ظرفیت عظیم در کانون پرورش فکری استفاده کنیم.

او ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری این دوره آشنایی خود مدیران‌کل با یکدیگر و تعامل و تجربه‌گردانی است که میان آن‌ها رخ می‌دهد. استفاده از تجربه‌های مدیریتی همکاران اتفاق مبارکی را رقم می‌زند.

ابراهیمی در پایان نیز بیان کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی به مسوولیت در تمام جهان متفاوت است و آن این است که ریاست نمی‌کنیم. ما مسوولیت پذیرفتیم و در نگاه مدیریتی رهبری می‌کنیم. این مسوولیت که چند صباحی هم بیشتر نیست رسالت ما را سنگین می‌کند. لحظه لحظه‌ای که در این سمت هستیم باید خود نظارتی داشته باشیم و نگاهمان این باشد که همواره در حال نظاره شدن هستیم.

تنوع در کار، دانش افزایی، آینده‌نگاری و ایجاد اندیشه‌نگاری سرلوحه کار مدیران تازه وارد

سرعت عمل خود را بالا ببرید

در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه مردم فلسطین بیان کرد: این روزها حال هیچکس خوب نیست، ما داشته‌های ایدئولوژیک را از خانواده آموختیم و درس‌هایی را پدران و مادران‌مان به ما آموختند و امروز ما باید به فرزندان‌مان بیاموزیم.

او در ادامه گفت: ما مدیران قدیم‌الورود هستیم و شما مدیران جدیدالورود، بنابراین از شما خواهش می‌کنم کار تکراری نکنید و سلیقه به خرج دهید. تنوع در کار داشته باشید چرا که همواره در کانون باید دست به کارهای جدید بزنید.

کریمی‌صارمی ادامه داد: طیف کاری کانون امروز ۶۰ نوع است که مربوط به زمان حال می‌شود. شما برای آینده باید فکر کنید و این طیف کاری را گسترش دهید. سرعت انتقال، امروز حرف اول را می‌زند، چرا که به همان میزان سرعت درک و دانش بچه‌ها بالا رفته و نیازهایشان نیز گسترش یافته و زمان آن رسیده تا به آینده بیشتر فکر کنیم و کانون که همواره پیشرو بوده باز هم پیشرو باشد.

تنوع در کار، دانش افزایی، آینده‌نگاری و ایجاد اندیشه‌نگاری سرلوحه کار مدیران تازه وارد

باید درحوزه کودک و نوجوان آینده‌نگاری کرد

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون نیز ضمن تبریک سالروز میلاد امام حسن عسگری(ع) اظهار کرد: امیدوارم که به یمن این شادی قلب مسلمانان جهان نیز شاد باشد و مردم غزه نیز با پیروزی بر دشمن شاد شوند و به زندگی خود بازگردند.

او همچنین ضمن خیرمقدم به مدیران‌کل جدید گفت: این جلسه‌ها صرفا هماهنگ‌کننده فضاهای ذهنی میان مدیران ستادی و مدیران صف است. کانون در این دوره یک‌سری سرفصل‌ها دارد که جایشان مدت‌ها در کانون خالی بود. آنچه که مهم است درک فلسفه وجودی کانون و کارکرد و عملگرایی و چیستی آن است. ما نیازمند بازبینی و بازخوانی درباره نتایج آن هستیم. باید در این زمینه کار کنیم و فلسفه فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری کانون را بدانیم. بدانیم آیا نیازمند رویکردهای جدید هستیم یا باید همین شرایط را ادامه دهیم.

معاون فرهنگی کانون افزود: به غیر از برگزاری این نشست‌ها باید دوره‌های طراحی راهبردی داشته باشیم. کانون باید محل راهبردهای نوین برای کودک و نوجوان باشد و هر کسی بخواهد با نگاه و رویکرد جدیدی آشنا شود از کانون استفاده کند. ما کانون را محل آینده‌پژوهی حوزه کودک و نوجوان نمی‌دانیم، بلکه محل آینده‌نگاری این حوزه می‌دانیم و باید بتوانیم حداقل روی کاغذ آن را ترسیم کنیم.

فلاح گفت: با توجه به زمانی که بچه‌ها در اختیار ما هستند، فضای کاملی برای ارائه یک بسته تربیتی نداریم، اما می‌توانیم یافته‌های خود را به گونه‌ای رقم بزنیم که این سیستم تغییر کند و در مسیر خود قرار گیرد. چالش امروز مسیر تعلیم و تربیت در حوزه کودک و نوجوان وزیر و معاون نیست بلکه چالش اندیشه است و اگر قرار است کار راهبردی انجام شود باید جریان‌های اندیشکده‌ای در این زمینه رقم بخورد. کانون محل تحقق اقدام‌هایی است که امکان اجرای آن را نهادهای دیگر ندارند. کانون محل تحقق کارهایی است که ظرفیت و امکان پشتیبانی قانونی دارد در واقع محل کارهای طراز است، مدلی طراحی کنید که سایر مراکز از آن پیروی کنند.

معاون فرهنگی کانون تاکید کرد: به جد معتقد به مهندسی جدید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کانون هستم چرا که با این شرایط به جایی نمی‌رسیم. کانون اگر مهندسی جدید نداشته باشد و بازتعریف جدیدی از خود نداشته باشد، خود به خود حذف می‌شود، چرا که کارکرد خود را از دست می‌دهد. ما اگر یک همت درآمد داشته باشیم و آن را تبدیل به محصول فرهنگی برای بچه‌های ایران کنیم مقرون به صرفه‌تر است. بنابراین باید مهندسی جدید متناسب با نیازهای هویت دینی و ایرانی و کنش‌گری متمدنانه جهانی خودمان برای فرزند امروز شکل بگیرد.

او همچنین با اشاره به این‌که فعالیت در حوزه کودک و نوجوان کار راحتی نیست، افزود: کسی که می‌خواهد در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کند باید مجموعه‌ای از دانش‌های مختلف را با خود همراه داشته باشد. بعضی از بزرگان می‌گویند کسی می‌تواند در حوزه تعلیم و تربیت نظر دهد که مجتهد باشد، چرا که ساحت‌های مختلف را طی می‌کند و برای آنها تصمیم‌گیری می‌کند. شما امروز ترکیبی از نیازهای یک انسان را در نظر می‌گیرید. بنابراین باید تا می‌توانید نسبت به مطالعه در حوزه ساحت‌های مختلف تعلیمی و تربیتی اقدام کنید. باید ضعف‌ها را در خود جبران کنید، نمی‌توان الگوی غرب را آورد، تغییر داد و بعد گفت تعلیم و تربیت اسلامی است. شما باید بدانید سرنوشت چه کسی را تغییر می‌دهید. باید اقدام‌های سلبی بیشتری داشته باشیم و جلوی بسیاری از کارها را بگیرید تا فرزندان ایران درست تربیت شوند.

فلاح در ادامه خطاب به مدیران‌کل بیان کرد: در بحث تولی‌گری کانون جدی باشید چرا که در بحث برون رفت بحران‌های کانون اثرگذار است. در استان‌ها به جای تولی‌گری همواره تصدی‌گری کرده‌اید، در حالی‌که باید مطالبه‌گری کنید تا از تصدی‌گری خارج شوید و در مناسبت‌های تقویمی گیر نکنید.

تنوع در کار، دانش افزایی، آینده‌نگاری و ایجاد اندیشه‌نگاری سرلوحه کار مدیران تازه وارد

به کودکان و نوجوانان ایران خدمت می‌کنیم

امین کمالوندی معاون توسعه مدیریت و منابع کانون نیز طی سخنانی کوتاه گفت: ما اینجا آمده‌ایم تا به کودکان و نوجوانان این سرزمین خدمت کنیم و اگر غیر از این باشد باخته‌ایم. بچه‌های ما بسیار مظلوم هستند، چون ما شعار و ادعا داریم. ما فرصت در اختیار داریم و باید برای این فرزندان کار کنیم. اگر نتوانیم در دوران مدیریت خود به مراکز کانون استان، مرکزی اضافه کنیم کار بیهوده انجام داده‌ایم و نتوانستیم از این فرصت بهره کافی ببریم.

او ادامه داد: باید به سمت فعال کردن مراکز سیار برویم با کمترین امکانات هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و اتفاق‌های خوبی را در استان‌ها رقم بزنیم. سعی کنید تا می‌توانید منابع بیرونی تامین کنید و از ارتباط‌های خود با نهادها و مراکز دیگر استفاده کنید. در صدد هستیم تا بتوانیم طرح شاداب‌سازی کتابخانه‌های مراکز را به راه اندازیم.

تنوع در کار، دانش افزایی، آینده‌نگاری و ایجاد اندیشه‌نگاری سرلوحه کار مدیران تازه وارد

مدیریت انقلابی کنید

روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست کانون نیز بیان کرد: تراز مدیر انقلابی را باید در نظر بگیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم. این لازمه کار مدیران است و مدیری که نگاهش پست باشد نمی‌تواند کار درست انجام دهد. نگاه منصبی در این موقعیت نتیجه نمی‌دهد و باید خادمانه کار کرد تا به آن تراز مدیریت انقلابی رسید.

او ادامه داد: برای یک مدیریت سالم، اخلاق، قانون و شرع سه رکنی هستند که باید مقید به این چارچوب باشید. اگر در این راستا کار کنید شفافیت، اعتماد و صداقت نیز در کارتان وجود خواهد داشت و می‌توانید در حوزه کودک و نوجوان قدم‌های ماندگاری بردارید. باید تلاش کنید برای ماندگاری خدمات‌تان نه منصب‌تان.

در پایان این نشست مدیران‌کل استان‌ها علاوه بر طرح و بیان مشکلات مراکز خود به بازدید از بخش‌های مختلف مرکز آفرینش‌های فرهنگی و ادبی و هنری کانون و همچنین موزه ملی هنر و ادبیات کودک و نوجوان پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =