ما را ناظر نه، بلکه پشتیبان خود بدانید

در نخستین روز دوره دانش و مهارت‌افزایی مدیران‌کل تازه منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیران از بخش‌های مختلف معاونت فرهنگی کانون بازدید کردند و از نزدیک با کار معاونان و مدیران این بخش آشنا شدند.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیران‌کل آفرینش‌های فرهنگی، آفرینش‌های ادبی و هنری و آموزش و پژوهش کانون در نشستی صمیمانه با مدیران‌کل استان‌های کانون در دوره دانش و مهارت‌افزایی نکته‌هایی را بیان کرده و توصیه‌هایی به همکاران تازه ورود خود داشتند.

طرح کانون مدرسه را جدی اجرا کنید

فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پس از بازدید مدیران‌کل استان‌ها طی سخنانی بیان کرد: آنچه که در اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی مطرح است، برنامه‌ریزی فرهنگی است؛ در کف میدان و مراکز شما اتفاق‌ها رقم می‌خورد و اقدام‌های لازم برای مخاطب کودک و نوجوان اجرایی می‌شود. ما را فقط ناظر ندانید، بلکه پشتیبان و حامی بدانید.

او ادامه داد: در اداره‌کل، سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری پی‌گیری می‌شود و راهبردهایی که مدیرعامل به ما ابلاغ می‌کنند. شما باید در اسناد بالادستی و اجرای برنامه‌ها به این نکته‌ها توجه داشته باشید. سند ملی برنامه درسی، چشم‌انداز کانون، راهبردهای مدیرعامل و بخشنامه برنامه‌های پرورشی مدارس از جمله برنامه‌هایی است که باید به آن‌ها دقت کنید تا بتوانید مشارکت‌های لازم را داشته باشید. آموزش و پرورش پنج محور امید، هویت، خردورزی، ایمان و نشاط را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته که در کانون پرورش فکری هر کدام از این محورها مصادیق خود را دارند.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی همچنین بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های کانون در حول این محورهاست. در بخش کانون مدرسه روی این محورها کار کردیم. به‌طور مثال در محور امید بحث اردوها را داشتیم، در بحث هویت، حضور در تشکل‌ها که در کانون مدرسه تشکل‌سازی را در نظر گرفتیم. در بحث خردورزی کارگاه‌های ادبی برگزار کردیم و در بخش نشاط نیز شرکت در مسابقه‌های مختلف را در دستور کار قرار دادیم و بخش ایمان نیز حضور در نماز جماعت در مدارس را می‌توان مطرح کرد که در خود مدارس تعریف شده است.

معدنی ادامه داد: لازم است پیش‌بینی دقیق و واقع‌بینانه داشته باشید. برنامه‌ریزی کنید و از اعتبارهای خود به شکل مناسب و منطبق با واقعیت‌ها و متناسب با نیروی انسانی و امکاناتی که دارید بهره بگیرید. آنچه که به آن توجه ویژه داریم این است که پایبندی به برنامه‌ریزی سالانه داشته باشید و در بحث شورای فرهنگی نیز توجه به خرد جمعی را سرلوحه کار خود قراردهید و جدی برگزار کنید.

ما را ناظر نه، بلکه پشتیبان خود بدانید

او اظهار کرد: شورای فرهنگی استان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در استان است. چرا که با نگاه بومی‌سازی شده، ایده‌ها را تایید یا رد می‌کند. ما کلیات را برای شما ارسال می‌کنیم و اتفاق‌ها در این شورای فرهنگی با توجه به شرایط خودتان اجرایی می‌شود. در بحث تعامل با ستاد نیز ما را به عنوان مشاور ببینید. ما می‌توانیم در بهبود بخشیدن و گسترش ایده‌های خوب همراه شما باشیم. همکاران ما می‌توانند تجربه‌هایی که در طی این سال‌ها به جهت ارتباط‌های بیشتر بدست آورده‌اند را در اختیار شما گذاشته و به شما کمک‌ کنند.

معدنی با اشاره به جشنواره قصه‌گویی و رویکردهای آن نیز گفت: امسال رویکرد اصلی ما مردمی‌سازی و نیروسازی است. از همین رو به دنبال داور از بیرون مجموعه کانون نرفتیم و از همکاران توانمند خواستیم تا این کار را انجام دهند. بنابراین دوره‌های آموزشی را طراحی کردیم تا یکسان‌سازی داوری‌ها رخ دهد. در نتیجه به این مدل رسیدیم تا یک داور از استان و دو داور از استان‌های دیگر حضور داشته باشند. جشنواره‌های استانی در همان بازه زمانی برگزار کنید، چرا که ناظرین برای همراهی با داوران زمانشان تعیین شده است.

او درباره کانون مجازی نیز صحبت کرد و افزود: از زمانی که آمدیم به شکل ترمی دوره‌های مجازی برگزار کردیم برخی از استان‌ها در این زمینه همراهی کردند و برخی نیز همکاری نداشتند که صحبت درباره ظرفیت‌ها و امکانات استان‌ها مطرح است. امیدواریم برای فصل زمستان برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید، چرا که برگزاری این دوره‌ها بسیار کمک‌کننده است. در طرح کانون مدرسه نیز گفت‌وگوهای بسیاری انجام شده و بخشنامه به‌زودی ابلاغ خواهد شد. سال گذشته ضوابطی وجود داشت که مراکز در فهرست قرار نگرفتند در حالی‌که تا پایان سال این طرح را اجرا می‌کردند، به این جهت امسال قیدی نگذاشتیم و با توجه به شرایط و نیروی انسانی خودتان می‌توانید اقدام‌های لازم را انجام دهید. بنابراین ما روی نوع مرکز و نیروها قیدی نگذاشتیم و روش‌های متنوعی برای این طرح در نظر گرفتیم تا مربیان و همه مراکز تا پایان سال تحصیلی با یکی از این شیوه‌ها بتوانند مجری این طرح باشند.

معدنی همچنین تاکید کرد: نیروهای انسانی خود را به شکل داخلی تغییر وضعیت ندهید و حتما با معاونت فرهنگی همراهی کنید و دقت بیشتری در این زمینه داشته باشید. در بخش انتخاب کارشناس مسئول فرهنگی و کارشناس فرهنگی باید حتما سابقه کار فرهنگی و دوره آموزش مربی را در نظر بگیرید و نمی‌توانید از بیرون نیرو جایگزین کنید.

او در پایان تصریح کرد: در بحث راه‌اندازی مراکز، بسیاری از مدیران‌کل مرکز خود را افتتاح می‌کنند یا مراکزی در شرف گشایش دارند و بعد با ما مکاتبه می‌کنند. لطفا پیش از این اقدام با ما مکاتبه داشته باشید تا مرکز شما در سامانه فعال شود و کتاب‌های شما را تامین کنیم. فراموش نکنید برای راه‌اندازی مرکز باید درخواست نیروی انسانی داشته باشید تا به شکل قانونی محل خدمت همکاران جابه‌جا شود. در بحث خادمیاران رضوی نیز از این ظرفیت برای کمک به نیروی انسانی خود بهره‌مند شوید که به زودی جزییات آن مطرح خواهد شد.

ما را ناظر نه، بلکه پشتیبان خود بدانید

استان‌ها ما را جدا از خود نبینند

سعیده عزیزیان سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون نیز در این جلسه بیان کرد: اداره کل آموزش و پژوهش در حوزه معاونت فرهنگی دوشادوش شما قرار خواهد گرفت تا شاهد اثربخشی خوبی در مجموعه کانون باشیم. این واحد برای گسترش دانش و توانمندی اطلاعات کارکنان، اعضا، والدین تلاش می‌کند و همزمان با مناسبت‌ها و رویدادهای تقویمی برنامه‌های خود را اجرا می‌کند. پویایی هر سازمان وابسته به رشد و تعالی نیروی سازمانی آن است. از این جهت باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم که با نیازسنجی درست اتفاق می‌افتد.

او در معرفی بخش آموزش و پژوهش توضیح داد: در بخش آموزش ابتدا نیازسنجی را از درون خود مراکز و کتابخانه‌ها انجام می‌دهیم. در این بخش مشاغل به دو گروه اختصاصی و عمومی تقسیم می‌شوند و مربیان فرهنگی و کارشناسان فرهنگی و آموزش در دسته مشاغل اختصاصی قرار می‌گیرند. بنابراین دوستان باید حتما نیازسنجی کنند تا برنامه‌ها براساس آن نیاز طراحی، ارزشیابی و اجرایی شوند.

عزیزیان همچنین گفت: از همکاران خواهش می‌کنم در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند، چرا که کارشناسان آموزشی ما باید برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشند و باید با فراغ بال و تمرکز کار کنند. کاهش تمرکزگرایی و ایجاد قطب‌های آموزشی در استان‌ها می‌تواند بسیار اثربخش باشد. بخشی از ماموریت‌ها را واسپاری کنید و با سازمان‌های دولتی و خصوصی تعامل داشته باشید و از دانش‌های نوین بهره ببرید.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون اظهار کرد: در بخش پژوهش نیز باید ابتدا طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا صورت گیرد، چرا که می‌خواهیم به یکسری از اهداف دست یابیم. باید همکاران را تشویق کنیم تا به یکسری از تحقیقات پژوهشی و کاربردی برسیم که عملیاتی باشند.

عزیزیان گفت: تعدادی از برنامه‌ها مصوب هستند و مراحل آن نیز از پیش تعیین شده است. دوره‌های مصوب از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند و دوره‌های غیرمصوب نیز در حین کار و اجرای برنامه متناسب با نیازی که احساس می‌شود شکل می‌گیرد. به طور مثال در امر برگزاری دوره‌های اموزشی و اعطا گواهی‌نامه باید در این حوزه مکاتبه‌های لازم را داشته باشید تا به سازمان اداری و استخدامی اعلام شده و مصوب شود تا بتوانیم گواهی‌نامه لازم را دریافت کنیم. فراموش نکنید که باید با حراست سازمان مکاتبه داشته باشید تا استعلام مدرسان صادر شود. تشکیل شورای آموزش و پژوهش از جمله انتظارهایی است که ما داریم چرا که به تنهایی امکان برنامه‌ریزی و سنجش فراهم نیست و شما باید در کنار این شورا قرار گیرید.

او ادامه داد: توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی از انتظارهای ماست. تابستان گذشته جلسه هم‌اندیشی برای کارشناسان آموزش و پژوهش برگزار شد که با توجه به اهداف مدیرعامل و سیاست‌های فرهنگی معاونت کارگروه‌های تخصصی شکل گرفت. عنوان‌ها اعلام شود اما متاسفانه ۱۳ استان بیشتر همکاری نداشتند و اگر قرار باشد دومین هم‌اندیشی را در پیش داشته باشیم باید درباره این حلقه‌های تخصصی بیشتر صحبت کنیم و تعامل بیشتر استان‌ها را داشته باشیم. استان‌ها ما را جدا از خود نبینند. فکرهای سازنده شما و اندیشه‌های شما به اداره کل کمک می‌کند تا مجموعه پویایی را رقم بزنیم.

ما را ناظر نه، بلکه پشتیبان خود بدانید

جشنواره‌ها را جدی بگیرید

مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون نیز یکی درباره این بخش توضیح داد: از وظایف اصلی آفرینش‌های ادبی و هنری، نظارت به معنای پی‌گیری و کمک به کارشناسان است. مسئله مهمی که در این اداره پی‌گیر هستیم فراخوان‌های بین‌المللی است که بار اصلی آن در عرصه نقاشی بوده است و بنا داریم این را در بخش ادبی و عکاسی گسترش دهیم.

او گفت: ما تنها نهادی هستیم در ایران که روی فراخوان‌های بین‌المللی حوزه کودک و نوجوان متمرکز است و حجم قابل توجهی نیز برگزیده داریم که از استان‌های مختلف هستند. اما مسئله مهم ما این است که در نحوه ارسال آثار کودکان و نوجوانان مشکلاتی داریم. فرصت ما برای ارسال آثار عمدتا محدود است بنابراین باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم تا آثار با همان کیفیتی که گفته شده دریافت و ارسال شوند تا مشکلات بعدی به‌وجود نیاید.

حاذق توصیه کرد: این بچه‌ها افتخار استان و کانون هستند و باید مدیران حداقل تقدیر و تجلیل شایسته‌ای ازآن‌ها داشته باشند. ما تلاش‌مان این است که از ستاد هدایایی به مراکز استان‌ها ارسال شود اما از آنجایی که تعدد فراخوان و تعدد استان داریم از امکان ما گاهی خارج می‌شود. بنابراین با توجه به این که در هر استان تعداد کمتر است، امکان این تقدیر و تجلیل از سوی استان‌ها بیشتر خواهد بود.

سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون تاکید کرد: دوسالانه ملی هنرهای تجسمی را پیش رو داریم که میزبان آن استان همدان است. علاوه بر این جشنواره سرود و نمایش را نیز داریم که بخش ملی آن به امید خدا سال آینده خواهد بود، اما بخش استانی آن باید تا پایان سال برگزار و نتایج آن اعلام شود. پیشنهاد ما این است که با توجه به ظرفیت هنرهای نمایشی و سرود از ظرفیت ایام دهه مبارک فجراستفاده کنید و این جشنواره را دراین ایام برگزار کنید.

حاذق در پایان گفت: آیین ادبی «دوپنجره» سابقه طولانی در کانون دارد و در سراسر کشور برگزار می‌شد. کمتر نویسنده و شاعر شاخصی داریم که سابقه حضور در این طرح را نداشته باشد. شیوه‌نامه آن با تغییرهایی نسبت به سال‌های قبل نوشته شده است و پیشنهاد ما این است که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در استان‌ها برگزار شود. پیش‌بینی ما این است که هر استان در هفت روز هفته، «دو پنجره» را در استان خود برگزار کند. خود نوجوانان و انجمن‌های ادبی در این برنامه فعال هستند و مطمئن باشید برنامه پرمخاطبی است و از ما توقع دارند که با جدیت بیشتری پی‌گیری شود.

گفتنی است، مدیران‌کل استان‌های البرز، همدان، گلستان، مرکزی، گیلان، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، زنجان، فارس و اصفهان در این رویداد دو روزه حضور یافته‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =