کانون الگو و متولی حوزه کودک و نوجوان است/ برای ماندگاری کانون باید محور توجه بر روی نیازها باشد

مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری، در دیدار با جمعی از مدیران استانی، به تحلیل جایگاه و نقش کانون پرورش فکری پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، در دوره دانش و مهارت‌افزایی مدیران‌کل منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها، روز ۳ آبان ۱۴۰۲ با حجت‌الاسلام حمید محمدی مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری دیدار و تعامل کردند.

محمدی در این جلسه به نقل از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: رحمت خاص خدا معطوف به شخص یا سازمانی است که اندازه وجودی خود را فهمیده است؛ این امر در مدیریت‌ خود و راهبری سازمان بسیار مهم است. ظرفیت‌سنجی و تجاوز نکردن از آن ظرفیت، شناخت درستی در ذهن ما ایجاد می‌کند تا عملکردمان را تعدیل کنیم.

مشاور مدیرعامل کانون افزود: گاهی به هدف به چشم آرزو نگاه می‌کنیم و گاهی یک امری که در توان‌مان نیست را سهل در نظر می‌گیریم؛ این عدم تطابق ظرفیت‌های حقیقی و ذهنیت موجود باعث خطا و از بین رفتن زمان، انرژی و منابع می‌شود.

در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند، خدا رحمت کند فردی را که فهمید از کجا آمده، کجا هست و به سوی چه هدفی در حال حرکت است. فرد برای این امر گذشته و تاریخچه‌ی خود را مرور می‌کند تا هویت خود را بازیابد. گذشته فوق‌العاده به ما کمک می‌کند تا مسیر را بشناسیم. در قرآن نیز، یک سوم مطالب قصه انسان‌های گذشته است؛ این داستان‌ها به اشتباه‌ها و نحوه مواجه با مشکل گذشتگان می‌پردازد تا انسان خود را در گذشته پیدا کند و بعد آینده‌ی روشنی را ترسیم کند. ما نیز باید از عملکرد کانون و اینکه در شهر، استان و یا کشور ما چه بوده، چه هست و چه مسیری را طی خواهد کرد فهم روشنی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای ماندگاری کانون باید محور توجه و فعالیت‌ها بر روی نیازها باشد. کانون اگر بخواهد نقش‌آفرینی کند باید کودکان را به دو دسته تقسیم کرده و راجع به آن‌ها صحبت کند؛ گروه اول کودکان و نوجوانان نخبه و گروه دوم عموم کودکان و نوجوانان؛ کانون اگر می‌خواهد در این دسته‌بندی موفق باشد باید به نیازهای هر دو گروه بپردازد. بعضی از گروه‌ها و سازمان‌ها می‌آیند و فعالیت‌هایی می‌کنند ولی چون ناظر بر نیازها نیست آینده‌ای برای آن‌ها نمی‌شود متصور شد.

کانون الگو و متولی حوزه کودک و نوجوان است/ برای ماندگاری کانون باید محور توجه بر روی نیازها باشد

نقش تولی‌گری کانون

مشاور مدیرعامل کانون در پاسخ به پرسش کانون را متصدی می‌دانیم یا متولی، خاطرنشان کرد: کانون در مرحله اول همیشه خود را متولی حوزه کودک و نوجوان می‌دانسته و می‌داند؛ اصل فعالیت کانون، سیاست‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان، برنامه‌ریزی کلان و راهبری و مدیریت تربیت کودک و نوجوان است همچنین علاوه‌بر این‌ها ماموریت کانون تصدی تولید الگو در این حوزه‌ها است؛ کانون از طریق تولید، فیلم، بازی و سایر تولیدات خود بهترین نمونه‌ها را ارائه داده و الگو ساخته است تا بخش‌های دیگر نیز با دیدن این الگوها ترغیب و تشویق شوند. به همین دلیل شاید یک درصد تولیدات کودک و نوجوان را داشته باشد ولی این یک درصد قله است. همه به قله نگاه می‌کنند و کار یاد می‌گیرند.

تربیت رهبران آینده

محمدی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما در بخش تربیت رهبران دچار کاستی هستیم؛ یعنی در تربیت سیاست‌مدار، مدیر و کارشناس برجسته ضعف داریم. کانون اگر می‌خواهد کار کلیدی انجام دهد، باید مدیران آینده کشور را تربیت کند و رشته ارتباطات را مورد توجه قرار دهد؛ یعنی با ظرفیت‌های هنری و ادبی طوری سازماندهی کند که این دو از دل آن بیرون بیاید. در تمام استان‌ها به این امر توجه کنید و با توجه بر مسائل استانی و زیست‌بوم به آن بپردازید.

مشاور مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند هر جا که پاشنه‌ی خود را می‌گذارید و آن‌جا می‌ایستید، آن‌جا مهم‌ترین نقطه جهان است؛ یعنی تصور نکنید کاری مهم‌تر از آن چیزی که شما انجام می‌دهید وجود دارد.

وی اظهار کرد: از همین روز اول به ظرفیت‌های استان‌تان توجه کنید، به دنبال مواردی باشید که می‌توانید با پرورش آن ظرفیت، توانمندسازی کرده و آن را در سطح کشوری و جهانی عرضه کنید.

پیوند کانون و آموزش‌وپروش

محمدی با بیان دو پرسش نسبت کانون با آموزش‌وپرورش چیست؟ چرا کانون را در دل آموزش و پرورش قرار داده‌اند؟ پاسخ داد: کانون پرورش فکری می‌توانست به عنوان یک مجموعه مستقل مشغول به فعالیت باشد و یا زیرمجموعه ارشاد باشد اما چنین نیست، کانون زیرمجموعه آموزش‌وپرورش است ولی وظیفه آموزش رسمی را ندارد. خود آموزش‌وپرورش به دو دسته آموزش رسمی یعنی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم شده است و یک بخش غیررسمی که آموزش و غیررسمی که پرورشی است. بخش پرورشی آموزش غیررسمی داخل خود وزارت است و کانون غیر از این چهار دسته است؛ آموزش غیررسمی خارج از مدرسه است و قصد دارد با طرح کانون_مدرسه از فعالیت‌های پرورشی داخل مدرسه حمایت کند.

کانون الگو و متولی حوزه کودک و نوجوان است/ برای ماندگاری کانون باید محور توجه بر روی نیازها باشد

نقش کانون در آینده‌سازی

مشاور مدیرعامل کانون یادآور شد: من در آستانه انقلاب در ۱۶ سالگی کتابی را نوشتم که کتاب درسی دانشگاه‌ها شد و فقط یک دلیل داشت؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. من نوشتن را از کانون یاد گرفته بودم. یادم هست دوره‌ی فیلم‌سازی، موسیقی و تئاتر را که گذراندم؛ در کانون هم فیلم ساختم، هم تئاتر و هم موسیقی اجرا کردیم. این‌ها را گفتم تا به ظرفیت عظیمی که کانون دارد اشاره کنم. ما آدم‌های عادی‌ای از خانواده‌های بسیار مستضعف بودیم و کانون نقش کلیدی‌ای در آینده‌سازی ما داشت و این نقش را نیز برای تربیت آینده‌سازان کشور خواهد داشت.

محمدی در پایان سخنانش گفت: ما باید سال‌های موفقیت کانون و دلایلی را که کانون در اوج بوده را بررسی کنیم و با نگاه و توجه بر آن موارد کانون را در قله نگه داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =