به تمام ۶۰ فعالیت‌ کانون توجه کنید

مدیران‌کل تازه‌ منصوب شده استان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معاون تولید کانون به تعامل نشستند.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، در دوره دانش و مهارت‌افزایی مدیران‌کل تازه منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها، روز ۳ آبان ۱۴۰۲ به معاونت تولید کانون رفته و محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای، سعید زین‌العابدینی معاون مرکز تولید تئاتر و فرزان حسینی معاون امور سینمایی کانون به گفت‌وگو نشستند.

تاریخچه و معرفی بخش‌های مختلف کانون

معاون تولید کانون گفت: کانون سه معاونت دارد؛ تولید، توسعه و فرهنگی. ‌هدف از تاسیس کانون، ساخت کتابخانه بوده است و از آنجایی که کتابخانه نیاز به کتاب داشته خیلی زود به فکر احداث انتشارات می‌افتند. به همین جهت یکی از واحدهای قدیمی کانون، انتشارات است و شروع می‌کنند به تولید کتاب، صفحه گرام و موارد دیگر. معاونت تولید بعدا شکل می‌گیرد و تا قبل از سال ۱۳۷۰ کانون به صورت منطقه‌ای اداره می‌شد و استانی نبود. هر منطقه سه استان را زیر نظر داشت ولی پس از آمدن آقای چینی‌فروشان و دستور دولت مدیریت کانون استانی شد.

کریمی‌صارمی خاطرنشان کرد: معاونت تولید چند زیرمجموعه دارد؛ اداره‌کل انتشارات کانون به مدیریت فاطمه طارمی در حوزه کتاب فعالیت می‌کند. انتشارات بخش وسیعی از کانون است که زیرمجموعه‌های زیادی دارد، درگذشته واحد بازرگانی زیرمجموعه آن بوده و حتی چاپ‌خانه و واحد گرافیک مستقل نیز داشته است.

وی افزود: امور سینمایی و تئاتر داریم که در گذشته از هم جدا بودند اما با گذشت زمان ادغام شده است. من ۲۸ سال مدیر آن‌جا بودم، در این ۲۸ سال از مجموع ۴۶۰ عنوان فیلمی که در کانون تولید شده،۳۸۰ عنوان در زمان مدیریت من و نزدیک به ۲هزار جایزه جهانی و داخلی در این مدت دریافت کرده است. مرکز تئاتر با معاونت سعید زین‌العابدینی و بخش سینمایی با معاونت فرزان حسینی اداره می‌شود.

معاون تولید کانون افزود: تمام این اداره‌کل‌ها در گذشته به گونه‌ی متفاوتی بوده که با گذشت زمان و نقاط قوت و ضعف تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تجربیات هنری که پس از انقلاب ‌اسلامی تاسیس شده است، مرکز بررسی ایده‌های خلاقانه و نو است که از آن‌ها حمایت کامل می‌کند. این واحد از سوی کورش پارسانژاد مدیریت می‌شود. اگر فیلم نو و خلاقی بخواهید بسازید باید به آن مراجعه کنید.

به تمام ۶۰ فعالیت‌ کانون توجه کنید

سینما دانش‌آموزی ظرفیت جدید کانون

کریمی‌صارمی با تاکید بر اهمیت فیلم خوب اظهار کرد: واحد جدیدی در کانون ‌پرورش ‌فکری به نام سینما دانش‌آموزی احداث شده است. تا سال ۲هزار سینمای ایران، به‌ویژه سینمای کودک و نوجوان در سطح بالای جهانی مطرح بودند. ۲۰ عنوان از آثار سینمایی کانون در کتاب‌های درسی فرانسه تدریس می‌شود. ولی از سال ۲۰۰۰ به بعد سینمای ما وارد فاز ملودرام‌های اجتماعی شد، این فیلم‌ها از روند هنری شاخص دنیا عقب ماندند و به عبارتی در سبک فیلم‌فارسی توسعه پیدا کردند. از سوی دیگر سینمای امروز ما، به‌ویژه فیلم‌های طنز پرفروش برای تماشای کودکان و نوجوانان مناسب نیست. ما نزدیک به ۱۲۰ سالن از سالن‌های کانون و ۷۰۰ سالن از سالن‌های آموزش‌وپرورش را در سطح کشور شناسایی کردیم برای اکران فیلم و پویانمایی‌های مورد تایید کانون. مهم‌ترین موضوعی که در اکران یک فیلم اهمیت دارد نوع اکران آن است. اگر مربی فیلم را پخش کند و خودش مشغول کارهایش شود. فیلم باید در محیط درست و سر زمان دقیق به نمایش گذاشته شود.

معاون تولید تکمیل کرد: ما در کانون بخشی داشتیم به نام سینما ‌نمایش؛ در این بخش که به‌زودی مجددا احیا خواهد شد، فیلم‌های خوب و تعلیم‌ و تربیتی دنیا را خریداری و دوبله می‌کنیم و آن‌ها را برای بچه‌ها اکران می‌کنیم.

تماشاخانه سیار کانون ویژه مناطق حاشیه‌نشین

کریمی‌صارمی گفت: واحد دیگری که در معاونت تولید وجود دارد، تماشاخانه سیار است. ما هفت دستگاه تریلی داریم که دو کشنده دارد. اگر مدیران استانی بتوانند از خودروهای توقیفی یا قاچاق اسب تریلی دریافت کنند، کانون می‌تواند با اهدا تریلی و تجهیز آن، تماشاخانه را در اختیار استان قرار دهد.

معاون تولید افزود: توجه کنید که تماشاخانه فقط برای مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار است. در مراکز شهرها بچه‌ها به سینما دسترسی دارند و حتی در خانه سینمای خانگی دارد.

به تمام ۶۰ فعالیت‌ کانون توجه کنید

دنبال ایده‌های ناب هستیم

معاون تولید کانون بیان کرد: تصور غلطی که در استان‌ها وجود داشته و دارد این است که گمان می‌کنند توجه به هنرمندان تهرانی به دلیل نزدیکی به ستاد بیشتر است. اینجا در حضور شما اعلام می‌کنیم تولیدات حوزه کودک و نوجوان به قدری پایین است که ما شدیدا دنبال ایده هستیم، که پس بررسی و تایید یک ایده خوب آن را به طور کامل حمایت و استقبال خواهیم کرد. فقط توقع نداشته باشید کانون کار ضعیفی بسازد. تمام تولیدات کانون از چند شورای بررسی کیفیت گذر می‌کند تا پایانی شود.

به کانون به چشم مجموعه نگاه کنید

وی تکمیل کرد: کانون ۶۰ نوع فعالیت فرهنگی دارد. در طی سال‌های گذشته گاهی مدیرانی می‌آمدند که صرفا به کتاب توجه می‌کردند. در آن دوره در حوزه کتاب کاملا پیشرفت می‌کردیم ولی سینمای کانون چند سال تعطیل می‌شد.

معاون تولید کانون خاطرنشان کرد: توجه کنید استعداد و علاقه همه‌ی بچه‌ها در یک حوزه نیست. اگر تمام این ۶۰ فعالیت را مورد توجه و نظارت قرار دهید مشارکت در مراکز نیز بیشتر خواهد بود.

به بازخورد مخاطب نیاز داریم

فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون بیان کرد: انتشارات کانون ۳‌هزار عنوان کتاب دارد که در کتابخانه‌ها در اختیار بجه‌ها است. در انتشارات دو نوع فعالیت داریم؛ یکی تولید کارهای جدیدی که در شورای عالی کتاب تایید می‌شود و دیگری تجدید چاپ کتاب‌های قدیمی پرمخاطب کانون. در بخش کتاب‌های تجدید چاپ به همکاری مدیران استانی نیاز داریم تا از مربیان که به‌طور مستقیم با بچه‌ها در ارتباط هستند بازخورد گرفته و آن را به ما منتقل کنند تا در تشخیص نیازمندی مخاطب درست عمل کنیم. تولید زمانی تولید خوبی است که به درد مخاطب بخورد و یک طرفه نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =